سودآوری صنعت برق با توسعه هوش مصنوعی

با نیاز شدید سیستم‌های هوش مصنوعی به برق، صنعت نیروگاه‌سازی به‌زودی تبدیل به یک صنعت پول‌ساز می‌شود

اهمیت برق برای پردازشگرهای هوش مصنوعی به حدی است که غول‌های فناوری برای خریدن یا تاسیس نیروگاه‌های برق در حال برنامه‌ریزی هستند. پردازشگرهای هوش مصنوعی برای پردازش داده‌ها و تولید محصول به شدت وابسته به برق هستند. این موضوع باعث شده که صنعت نیروگاهی بیش از گذشته رونق بگیرد و حتی نیروگاه‌های از رده خارج جسارت بازسازی پیدا کنند. نمونه آن، نیروگاه اتمی تری‌مایل آیلند در ایالت پنسیلوانیاست که از سال 1979 بلااستفاده مانده و مایکروسافت را به فکر انداخته تا برای احیای آن هزینه کند.  این در حالی است که هزینه بالای ساخت و تجهیز نیروگاه در کشور ما باعث شده سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نداشته باشند. با این حال، سرمایه‌گذاران باید بدانند که طی سال‌های آتی تقاضا برای برق در حوزه‌های فناورانه به شدت افزایش خواهد یافت.

تقاضای بالای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی همچنان در صدر فناوری‌های تحول آفرین است و روز به روز بر جذابیت‌های آن افزوده می‌شود.

غول‌های فناوری باید برق واحدها و سیستم‌های هوش مصنوعی خود را به هر نحوی که شده تهیه کنند.

به تازگی خبری منتشر شده که مایکروسافت در آستانه توافق برای معامله یک نیروگاه اتمی قدیمی است. اگرچه این نیروگاه به‌دلیل مشکلات فنی در گذشته تعطیل شده بود، مایکروسافت اکنون قصد دارد دوباره آن را راه‌اندازی کند.

بر اساس این قرارداد، مایکروسافت 20 سال حق انحصاری استفاده از برق تولیدشده در نیروگاه تری‌مایل آیلند پنسیلوانیا را در اختیار خواهد داشت و مجوز استفاده از تمام ظرفیت خروجی آن را تصاحب می‌کند.

سرویس بینگ مایکروسافت برای رقابت با بقیه شرکت‌های بزرگ فناوری امکانات گوناگونی را بر پایه هوش‌ مصنوعی فراهم کرده است. عملیات‌های مرتبط با پردازش هم نیاز به برق دارد. به عنوان مثال، با گسترش استفاده از سرویس‌های تولید ویدئو، توان مصرفی مراکز داده این شرکت به شدت افزایش خواهد یافت. در پی این اتفاق مایکروسافت به شدت به برق مصرفی برای این پردازشگرها وابسته خواهد شد.

 

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در صنعت برق

در صورت توافق طرفین مایکروسافت انرژی لازم برای تأمین برق معادل ۸۰۰ هزار خانه را در اختیار خواهد داشت که می‌تواند کمک چشمگیری به قدرت پردازشی هوش مصنوعی این شرکت کند.

رقم سود سالانه چنین نیروگاه اتمی تقریباً ۴۷۰ میلیون دلار است که خرید انحصاری آن به‌مدت ۲۰ سال، مبلغی حدود ۹.۴ میلیارد دلار می‌شود. البته راه‌اندازی مجدد نیروگاه هزینه نسبتاً زیادی دارد و شرکت مالک نیروگاه اتمی تری‌مایل آیلند باید ۱.۶ میلیارد دلار را به آن اختصاص دهد. با این حال بیش از ۷ میلیارد دلار، سود کمی نیست که نیروگاه تری‌مایل آیلند به راحتی از آن چشم‌پوشی کند.

نکته جذاب برای زیست‌محیطی‌ها این است که این نیروگاه آلودگی کربنی ناشی از سوخت‌های فسیلی را ندارد.

نیاز صنعت ماینینگ

مهم‌ترین چالش استخراج کنندگان رمزارز کمبود برق یا برق گران قیمت است. همین موضوع باعث شده که فعالان این صنعت همیشه در مورد هزینه برق و گاز مورد نیاز برای نیروگاه‌ها با متولیان این دو منبع مجادله داشته باشند.

وزارت نفت قیمت گاز را به گونه ای محاسبه می‌کند که استخراج کنندگان رمزارز آن را مقرون به صرفه نمی دانند. در حالی که اجازه تاسیس نیروگاه در کنار مزارع ماینینگ و حتی خرید برق مازاد این نیروگاه‌ها مطرح شده است، اما حرکت قابل توجهی مشاهده نشده است.

وعده نیروگاه سازی در ایران

با شرایط که طی چندین سال گذشته شاهد بوده‌ایم مشکلات جدی در صنعت برق نیازمند رفع شدن است. با این حال، به نظر می‌رسد خبرهای خوبی در راه است.

اسماعیل نمازی، مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی یک ماه و نیم پیش با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های جدید کشورمان با توان ایرانی و مطابق با فناوری روز دنیا در حال ساخت هستند، از راه اندازی نخستین واحد نیروگاه کلاس اف به عنوان یکی از واحدهای راندمان بالای جدید در کشور طی چند روز آینده خبر داد.

با این اوصاف، با نیاز روزافزون به برق در حوزه فناوری احتمالا دیگر نمی توان گفت که این صنعت برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا