نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تجلیل از برگزیدگان سه طرح فرهنگی ویژه خانواده جهادگران جهاددانشگاهی

مراسم اختتامیه سه طرح فرهنگی ویژه خانواده جهادگران جهاد دانشگاهی که از سوی دفتر فرهنگی جهادگران برنامه‌ریزی شده است، برگزار و طی آن از برگزیدگان «مسابقه استعدادیابی ذوقی‌ نو»، «پویش غزل‌خوانی» و طرح «زندگی با آیه‌ها» تجلیل شدند.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیین اختتامیه «مسابقه استعدادیابی ذوقی‌ نو»، «پویش غزل‌خوانی» و طرح «زندگی با آیه‌ها» ویژه خانواده جهادگران جهاد دانشگاهی، بعدازظهر امروز سوم مهرماه با حضور دکتر علیرضا کلانترمهرجردی و جمعی از مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کمیل امیدی فرزند یکی از جهادگران جهاد دانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و پس از آن علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن تبریک اعیاد ربیع‌الاول و همچنین هفته دفاع مقدس، گفت: ایامی که در آن واقع شده‌ایم ایام دلاورمردی‌های عزیزانی است که با دادن جان و هر آنچه که داشتند، اسباب و فرصت این را فراهم کردند تا امروز ما در اینجا باشیم و یک برنامه فرهنگی را اجرا کنیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین شروع سال تحصیلی جدید را به فرزندان کارکنان جهاد دانشگاهی تبریک گفت و افزود: یکی از وظایف مهم که بعد از چهار دهه فعالیت فرهنگی احساس کردیم در سازمان جهاد دانشگاهی نیاز است و همکاران ما به عنوان مدیران فرهنگی واحد‌ها باید به آن اهتمام جدی داشته باشند، تمرکز بر خانواده عظیم، با استعداد و با ظرفیت جهاد دانشگاهی است. امروز نمونه و مصداق این سخن تلاوت زیبای ابتدایی این مراسم بود که توسط فرزند یکی از همکاران ما در واحد چهارمحال و بختیاری انجام شد.

دکتر کلانترمهرجردی تصریح کرد: ما به عنوان عضو فرهنگی جهاد دانشگاهی و ساختار تخصصی سازمان قرآنی وظیفه دوچندانی نسبت به این سرمایه‌ها و استعداد‌های ارزشمندی که در مجموعه جهاد دانشگاهی حضور دارند، داریم؛ همکاران ما در سازمان قرآنی هم در این مسیر گام‌های خوبی را برداشته‌اند و تلاش دارند بتوانند مجموعه ظرفیت‌های قرآنی جهاد را در چارچوب برنامه استعدادیابی نیرو‌های جهادگر و خانواده جهادگران شناسایی کنند.

وی بیان کرد: در دوره جدید سابقه برنامه خانواده جهادگران به صورت رسمی بیش از دوره اخیر است، یعنی به صورت غیر منسجم و غیر متمرکز این کار در مجموعه جهاد انجام می‌شد؛ این موضوع ما را حساس کرد تا بتوانیم در حوزه برنامه فرهنگی ظرفیت‌ها را مقداری منسجم‌تر و متمرکزتر دنبال کنیم؛ لذا آیین‌نامه دفتر امور فرهنگی جهادگران را تدوین کردیم، در این آیین‌نامه اعضای شورای سیاستگذاری را مجموعه ظرفیت‌های ساختاری جهاد در نظر گرفتیم که سازمان قرآنی یکی از آن اعضا است. همچنین تعدادی از واحد‌های جهاد دانشگاهی دیگر اعضای این شورای سیاستگذاری هستند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: در ذیل شورای سیاستگذاری، شورای راهبردی تعریف شده است که اعضای آن از مجموعه عزیزان ما در شبکه میدانی جهاد دانشگاهی هستند که دیدگاه‌ها و طرح‌هایی که ارائه می‌دهند را بررسی و دنبال می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، بیان کرد: لازم است از همکارانی که در حوزه واحد‌های استانی و واحد‌های غیر استانی مانند پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و مجموعه‌های متعلق به جهاد دانشگاهی که اهتمام ویژه و جدی در امر خانواده جهادگران در سال گذشته داشتند، قدردانی کنم. امروز در خدمت معاون آموزشی پژوهشگاه رویان هستیم، ایشان به صورت خودجوش و بدون اینکه ارتباطی با مجموعه فرهنگی جهاد داشته باشند کار‌های ارزشمند و قابل تقدیری در حوزه خانواده جهادگران در پژوهشکده رویان دنبال کردند و کار‌های عظیم و برجسته‌تری را برای خانواده ذی‌نفعانی که می‌توانند در حوزه فرهنگی رویان به لحاظ خدمات تعریف شوند، در نظر گرفته‌اند.

دکتر کلانترمهرجردی بیان کرد: ما در حوزه سیاستگذاریِ فرهنگی یک مجلد چاپ و به دستگاه‌ها ارسال کردیم، در آن گفته‌ایم دستگاه فرهنگی یا باید کار انجام ندهد یا اگر انجام می‌دهد مسئله را تعریف کند و بگوید چرا این کار فرهنگی را انجام داده و اثربخشی آن کار فرهنگی برای رسیدن به کدام مقصد است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از کار‌هایی که تلاش شد به آن برسیم، این بود که نیروی فرهنگی در جهاد باید فعالیت فرهنگی خود را به صورت مشاء تعریف کند، افزود: بر همین اساس بخشی از فعالیت‌ها باید به شبکه دانشجویان در دانشگاه‌های مادر هدایت شود. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۹ و با توجه به تهدیداتی که نسبت به نهاد جهاد دانشگاهی وجود داشت، فرمودند جهاد دانشگاهی باید به مثابه یک جریان اصلی در دانشگاه‌ها بماند، لذا ۵۰ درصد ظرفیت مجموعه همکاران ما در معاونت فرهنگی متمرکز بر این مطالبه حضرت آقا قرار گرفته است و ان‌شاءالله دوستان و همکاران ما در شبکه میدانی جهاد به این مهم توجه دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: ۲۵ درصد ظرفیت هم برای شبکه خانواده جهادگران در نظر گرفته شده است، یعنی در این بخش باید یک چهارم همه تلاش‌ها و ظرفیت‌ها به سمت شبکه دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان و خانواده جهادگران برود. یکی از کار‌هایی که به جد از سوی دفتر فرهنگی جهاد پیگیری شده است بحث استعدادیابی شبکه جوانان و نوجوانان در خانواده جهادگران بود که یک مرحله از آن به خوبی انجام شد.

دکتر کلانترمهرجردی بیان کرد: همچنین ۲۵ ظرفیت باقیمانده فرهنگی برای ذی‌نفعان آموزشی جهاد در نظر گرفته شده است. در حال حاضر درآمد جهاد دانشگاهی از شبکه آموزشی جهاد است، به دلیل خدمات آموزشی تعداد زیادی از افراد با جهاد ارتباط دارند. من اعتقاد دارم کسانی که در جهاد آموزش می‌بینند باید تفاوتی با دیگران که در بخش‌های دیگر آموزش دیده‌اند، داشته باشند. اینجا یک نهاد دانش‌بنیان و انقلابی است. بر همین اساس گفته شد مدیران فرهنگی برای شبکه ذی ‌نفعان آموزشی فکر فرهنگی کنند. همکاران به دنبال این هستند که پیوست فرهنگی این را در قالب شورای سیاستگذاری تدبیر کنند و این را به جد عملیاتی کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ناچار به پرداختن به موضوعات مورد اشاره هستیم، اظهار کرد: نمی‌توانیم مدعی کار فرهنگی باشیم، اما ناگهان فرزندان ما به مسیر انحراف کشیده شوند.

در ادامه دکتر جلیل بیت‌مشعلی رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا به ارائه گزارشی از طرح زندگی با آیه‌ها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در این مدت کار‌های ارزشمندی در معاونت فرهنگی صورت گرفته است، گفت: در این دوره توجه خاصی با خانواده، جوانان و نوجوانان شده است و امیدوارم این فعالیت‌ها، پرخیر و برکت باشد.

دکتر بیت‌مشعلی در ادامه با اشاره به اینکه طرح زندگی با آیه‌ها که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم طراحی شده است، از سوی همکاران ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، برای همکاران جهادگر نیز به اجرا درآمد، افزود: طرح آیه‌های زندگی یک برنامه جدید در حوزه قرآن کریم است که به دنبال ورود قرآن به لایه‌های زندگی مردم و آشنایی مردم با کلیات آیات قرآن کریم است، آیاتی که مؤثر و ملموس بوده و با زندگی مردم ارتباط دارند.

وی بیان کرد: از ابتدای ماه رمضان تا انتهای این ماه مبارک، مخاطبان مسابقه زندگی با آیه‌ها محتوا‌های اختصاص را دریافت و مطالعه کرده و در ادامه در مسابقه‌ای به صورت پیامکی شرکت کردند. در این مسابقه پنج نکته کلیدی در حوزه ایمان، توحید، نبوت، ولایت و معاد در قالب ۳۰ فراز به دوستان ارائه شد.

وی در ادامه به ارائه آماری از مخاطبان این طرح پرداخت و گفت: روزانه دو سؤال چندگزینه‌ای منتشر می‌شد و در پایان هر مسابقه به سه نفر از کسانی که پاسخ درست را ارسال کرده بودند به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شد. در این طرح در مجموع ۳۰۱۵ پیامک دریافت شد که با پایش به عمل آمده ۲۹۱۴ پیامک صحیح بوده و بقیه ایراد داشته است. همچنین از این تعداد پیامکِ درست، ۲۱۸۲ پاسخ صحیح دریافت شده است.

مدیرعامل ایکنا بیان کرد: بیشترین نفرات برگزیده در این طرح از جهاددانشگاهی واحد کرمان با ۲۴ برگزیده، سازمان قرآنی دانشگاهیان با ۱۱ برگزیده و جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی با هشت برگزیده بوده است. به طور کلی هم ۲۳ واحد سازمانی و پژوهشگاه در این مسابقه شرکت کردند و کل مسابقه هم ۹۰ برگزیده داشت که هدایای نقدی خود را دریافت کردند.

در ادامه این مراسم علیرضا سامانی مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاد دانشگاهی به بیان نکات کوتاهی پرداخت و گفت: با عنایات معاون محترم فرهنگی سال قبل نظام نامه‌ای طراحی و در آن مقرر شد، تمام فعالیت‌های فرهنگی جهاد در سه قالب ریخته شود.

وی افزود: یکی از این سه قالب، قالب دانشجویی در دانشگاه‌های مادر هر استان بود، این بخش ۵۰ درصد فعالیت‌ها را شامل می‌شود، بخش دوم که یک چهارم برنامه‌ها را شامل می‌شود در حوزه جهادگران و خانواده‌ها است که امروز هم به همین مناسبت میزبان دوستان هستیم. بخش سوم نیز فعالیت در حوزه دانشجویان مؤسسات و فراگیران موسسات آموزش عالی است.

سامانی اظهار کرد: امروز از چهار واحد سازمان که این نکات را رعایت کرده‌اند تقدیر و تشکر به عمل می‌آید، علاوه بر این چهار واحدی که تقدیر می‌شوند، در حوزه امور جهادگران فعالیت‌های شاخص و مثمرثمری انجام شده است.

در ادامه این مراسم روح‌الله فتحی معاون آموزشی پژوهشگاه رویان نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: اگر جهاد دانشگاهی می‌خواهد موفق باشد باید ارتباط با خانواده جهادگران را مورد توجه قرار دهد. ما در پژوهشگاه رویان سعی کرده‌ایم تمام برنامه‌ها و مسابقات پیوست خانواده داشته باشد و برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی با محوریت خانواده در خدمت دوستان خواهیم بود.

بر اساس این گزارش در بخش پایانی این مراسم حسن بسلان‌پور مدیر اداره خدمات رفاهی و توسعه سلامت سرمایه انسانی جهاد دانشگاهی، گفت: همکاران ما ساعت‌های زیادی برای سازمان تلاش می‌کنند و سلامت آن‌ها برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و طرح پایش سلامت هم در همین راستا اجرا شد.

وی افزود: خوشحال هستیم که توانسته‌ایم کار‌هایی را با حضور همکاران فرهنگی اجرا کنیم، یکی از بحث‌های جدی ما این است که خانواده عضو جهاد باید بداند پدر یا مادر او در چه شرایطی کار می‌کند و حتی افتخار کند که پدر یا مادر او در محیطی کار می‌کند که ارزش افزوده برای کشور ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: استراتژی و سیاست کلان ما این است که خانواده را به صورت کل در نظر بگیریم، امیدوارم ما هم توانسته باشیم به کمک معاونت فرهنگی در این راستا گام برداشته باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم که با حضور صادق زینالی مدیرکل راهبری امور فرهنگی، ثریا احمدی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و علیرضا سامانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد، از برگزیدگان مسابقه استعدادیابی ذوقی‌نو، پویش غزل‌خوانی و سازمان‌های برتر و فعال در حوزه فعالیت‌های فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این بخش از برگزیدگان طرح زندگی با آیه‌ها نیز تجلیل شد؛ با توجه به تعداد بالای برگزیدگان این مسابقه (۹۰ نفر) تنها از تعدادی از آن‌ها تقدیر شد.

برگزیدگان پویش غزلخوانی

امیررضا ملک‌محمدی
حلیمه سلحشور
سید امیرعلی حسینی
ماهور آزادبخت
رادمهر صالحی
هستی علیزاده
سید امیرحسین میری لواسانی
سید علی موسوی
یاسمین زهرا قاضی
یکتا غفاری
مهناز پروین (بخش ویژه غزلخوانی با گویش محلی)

مسابقه استعدادیابی ذوقی‌نو

نازنین زهرا کارگر رشته موسیقی (ارگ)
علیرضا پوربافرانی رشته موسیقی (پیانو)
آوینا علی‌یاری رشته موسیقی (سنتور)
عرشیا پوربافرانی رشته موسیقی (تنبک)
رادمان احمدی رشته نقاشی (سیاه قلم)
مریم تیموری رشته نقاشی (گرافیک)
درسا سارانی رشته نمایش (نقالی)
السا سارانی رشته نمایش (نقالی)
کیان محیی‌الدین رشته هنر‌های تجسمی (پویانمایی)
آنیتا آسیابانی رشته هنر‌های تجسمی (پویانمایی)

برگزیدگان طرح زندگی با آیه‌ها

مریم مرادی
محمد جلیلوند
محمدجواد همتی
محمد بخشی‌زاده
مهناز دولتی
محمدرضا خورنگاه

واحدهای برتر

پژوهشگاه رویان
جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان
جهاد دانشگاهی واحد چهار محال و بختیاری
جهاددانشگاهی واحد کرمانشاه

خروج از نسخه موبایل