نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جذب دانشجوی نخبه در رشته‌های هوش مصنوعی به دانشگاه‌های فعال در حوزه‌های راهبردی

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: به دانشگاه‌های مطرح و برجسته کشور اجازه داده شد با شرایط ویژه در رشته‌های هوش مصنوعی، دانشجوی استعداد درخشان و نخبه پذیرش کنند.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، روح الله رازینی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: در ۱۰ حوزه راهبردی که در دنیا به عنوان حوزه‌های استراتژیک و مهم معروف هستند؛ دانشگاه‌ها و پژوهشگا‌ه‌هایی که در زمینه‌های مرتبط با این 10 حوزه دارای فعالیت آموزشی و پژوهشی هستند اجازه داده شد با شرایط ویژه دانشجوی استعداد درخشان پذیرش کنند که یکی از این حوزه‌های راهبردی هوش مصنوعی است.

وی به ظرفیت نظام آموزشی و پژوهشی کشور در خصوص هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: حدود ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند؛ 12 دانشگاه و مرکز پژوهشی در این حوزه فعال هستند و ما در سال گذشته در رشته هوش مصنوعی، ۱۷۰ دانشجوی دکترای تخصصی و ۱۳۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش داشتیم.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: به دانشگاه‌های مطرح و برجسته کشور اجازه داده شد با شرایط ویژه در رشته‌های هوش مصنوعی دانشجوی استعداد درخشان و نخبه پذیرش کنند که این اقدام برای افزایش کیفیت این حوزه درسی نیز موثر است.

تأکید وزیر علوم بر استفاده از هوش مصنوعی در حکمرانی آموزش عالی

معاون آموزش وزیر علوم یکی از حوزه‌های آموزش عالی را که تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است؛ حوزه اداری و حکمرانی اعلام کرد و گفت: در حوزه ارزیابی موسسات آموزش عالی رصد و پایش، هوش مصنوعی تاثیرات زیادی را بر جای گذاشته است که قابل بررسی است.

رازینی با بیان اینکه در ادوار گذشته برای ارزیابی مؤسسات آموزش عالی و مباحث رصد و پایش از روش‌های میدانی و جمع‌آوری دستی داده‌ها استفاده می‌شد، گفت: کاربرد هوش مصنوعی این حوزه‌ها دچار تغییراتی شده که در برنامه وزیر علوم نیز به آن اشاره شده است.

وی اظهار داشت: در برنامه وزیر علوم تأکید شده است، بسترهای کاربرد هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها فراهم شود تا به افزایش سرعت و دقت پژوهش‌ها ‌و نوآوری کمک کند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای ترویج و تقویت هوش مصنوعی که نیاز روز جامعه است، گفت: به تمام رشته‌های تحصیلی این اجازه داده شد که دو واحد درسی به صورت اختیاری در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در رشته تخصص تحصیلی، به دانشجویان ارائه کنند و در رشته‌های فنی مهندسی دو واحد الزامی در خصوص هوش مصنوعی از نیمسال جاری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

وی تأکید کرد: آنچه که مورد نظر ماست این است که کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش در رشته‌های تخصصی چه تاثیراتی را برجا می گذارد و این علاوه بر کاربرد عمومی هوش مصنوعی است که در جامعه مطرح است.

رازینی گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری منعقد شد 100 عضو هیئت علمی تولید محتوای درسی در زمینه هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی را شروع کردند که امسال این طرح‌های درسی در دانشگاه‌ها ارائه خواهد شد و پس از مستندسازی و تدوین نهایی به ظرفیت علمی کشور افزوده خواهد شد.

رازینی تاکید کرد: قطعاً هوش مصنوعی نظام آموزشی و پژوهشی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حوزه پژوهش شاهد افزایش سرعت انجام پژوهش‌ها و سرعت تحلیل‌ها هستیم که می‌تواند برای ما یک فرصت باشد و ظرفیت جدیدی را برای پژوهش‌های علمی در اختیار دانشجویان قرار دهد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در حوزه آموزش نیز هوش مصنوعی قطعاً تاثیرات زیادی را بر جای خواهد گذاشت و ضرورت بازنگری نظام آموزشی را به ما متذکر می‌شود زیرا با کاربرد هوش مصنوعی الگوی یاددهی و یادگیری باید بازنگری شود.

وی افزود: کاربرد تحولات دیجیتال این امکان را به دانشجویان می‌دهد که دانستنی‌های خود را در شبکه‌های علمی به اشتراک بگذارند که این اقدام، نیازمند تسلط اساتید به این حوزه‌ها است.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: باید دقت کنیم که علی‌رغم کاربرد هوش مصنوعی جایگاه اساتید و اعضای هیئت علمی در نظام آموزشی حفظ شود.

وی افزود: در حوزه پژوهش مرتبط با هوش مصنوعی فاصله زیادی با دنیا نداریم ولی در حوزه کاربرد و ارتباط با صنعت باید قدم‌های جدی‌تری را برداریم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: استفاده از ظرفیت‌های علم هوش مصنوعی برای پژوهش‌های دانشگاهی نیازمند بودجه و امکانات است که تهیه این بودجه و امکانات در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به کمک‌های فرا دستگاهی نیاز دارد.

معاون وزیر علوم با اینکه تولید محتوای مرتبط با هوش مصنوعی در رشته‌های تحصیلی حمایت می‌کنیم گفت: وظیفه  نظام آموزشی تربیت نیروی متخصص در هوش مصنوعی است که در این زمینه در دوره‌های ارشد و کارشناسی در گرایش‌های تخصصی هوش مصنوعی پذیرش دانشجو داریم.

خروج از نسخه موبایل