جایگاه ممتاز ایران در تولیدات علمی حوزه فناوری علوم‌‎ شناختی در بین کشورهای اسلامی

رئیس مؤسسه ISC گفت: براساس داده‌­های پایگاه وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌های فناوری علوم شناختی جایگاه اول یا دوم را در بین کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از  مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC)،  سید احمد فاضل‌زاده  اظهار داشت: علوم ­شناختی، پژوهش علمی درباره ذهن و فرآیندهای آن است. این علم به بررسی ماهیت فعالیت­های ذهنی مانند چگونگی درک انسان از خود و محیط اطراف خود و چگونگی تفکر و پردازش اطلاعات می­پردازد. از جمله هدف­های اصلی این رشته پژوهش در زمینه ادراک، توجه، حافظه، یادگیری، تفکر، استدلال و تصمیم‌گیری و زبان است. علوم­شناختی پروژه­ای در حال پیشرفت است که از دهه­ی 1950 میلادی آغاز شده و نام علوم­شناختی در سال 1973 به آن داده شده است.

رئیس موسسه ISC گفت: این شاخه از علم هنوز در ابتدای راه قرار دارد و افق­های بسیاری برای گسترش و پژوهش دارد که در کنار نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات مجموعه علوم همگرا را تشکیل می­دهند. این حوزه، از زیرمجموعه­های علم اعصاب، روان­شناسی، زبان شناسی و فلسفه ذهن تشکیل شده و کاربرد وسیعی در رشته­های فرعی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه­های گروهی، مهندسی پزشکی و مهندسی فرمان و کنترل دارد.

وی افزود: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 699 خود مورخ 3/8/1390، کلیات سند راهبردی علوم و فناوری­های شناختی جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساندند. با تصویب کلیات این سند از سوی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد که کشور با توسعه دانش و معرفت در زمینه علوم شناختی و فناوری­های مربوط به آن بر اساس مبانی اسلامی برای شناخت و تعالی انسان، اقتدار ملی، تولید ثروت و رفاه اجتماعی قدم بردارد و به عنوان کشوری پیشرو، مرجع و تأثیرگذار، مولد و الهام بخش در تولید علوم و فناوری­های شناختی  جایگاه مناسبی در جامعه جهانی داشته باشد. همچنین، بر اساس اهداف علمی و فناوری سند چشم انداز 1404 و نقشه جامع علمی کشور، رتبه اول در بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه را به خود اختصاص دهد. همچنین مطابق با ماده 99 قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
(1403-1407)، دولت مکلف است با هدف تامین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه های پیشران و اقتدار آفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان بودجه لازم را در حوزه علوم شناختی تامین نماید.

جدول شماره 1، رتبه و تعداد تولیدات علمی کشورهای پیشرو جهانی در فناوری­های حوزه علوم شناختی در پایگاه وب آو ساینس را در بازه زمانی 10 ساله را نشان می­دهد.

براساس داده­‌های پایگاه وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در حوزه بازتوانی شناختی رتبه 15 جهانی و رتبه اول در بین کشورهای جهان اسلام را به خود اختصاص داده است و در این حوزه نسبت به دیگر کشورهای جهان اسلام عملکرد بهتری داشته است. رتبه جهانی جمهوری اسلامی ایران در روانشناسی شناختی و آموزش و پرورش شناختی 31؛ زبان­شناسی شناختی 24؛  فلسفه ذهن 36 ؛ ارزیابی شناختی 28 و علوم اعصاب شناختی 25 می­ باشد.

براساس جدول شماره 2، براساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس (Web of Science) در حوزه روانشناسی شناختی، به ترتیب کشورهای ترکیه با 169 مدرک؛ جمهوری اسلامی ایران با 124 مدرک و مالزی با 114 مدرک در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. در حوزه زبان­شناسی شناختی، کشورهای جمهوری اسلامی ایران با 30 مدرک، ترکیه با 25 مدرک و اردن با 22 مدرک؛ در حوزه آموزش و پرورش شناختی، کشورهای ترکیه با 930 مدرک، جمهوری اسلامی ایران با 561 مدرک و اندونزی با 558 مدرک؛ در حوزه بازتوانی شناختی، کشورهای جمهوری اسلامی ایران با 156 مدرک، مالزی با 95 مدرک و مصر با 83 مدرک؛ در حوزه فلسفه ذهن، کشورهای ترکیه با 139 مدرک، جمهوری اسلامی ایران با 34 مدرک و مالزی با 21 مدرک؛ در حوزه ارزیابی شناختی، کشورهای ترکیه با 1112 مدرک، جمهوری اسلامی ایران با 898 مدرک و مالزی با 496 مدرک و در حوزه علوم اعصاب شناختی، کشورهای جمهوری اسلامی ایران با 378 مدرک، ترکیه با 363 مدرک و مالزی با 192 مدرک در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

نمودار شماره 1 رتبه جمهوری اسلامی ایران در فناوری­های حوزه علوم شناختی در یک دهه اخیر را نشان می­دهد. مطابق این نمودار، رتبه جمهوری اسلامی ایران از 38 در سال 2014 به 24 در سال 2023 رسیده است و نشان از بهبود عملکرد فناوری­های حوزه علوم شناختی در بازه زمانی ده ساله می­باشد. بهترین رتبه جمهوری اسلامی ایران در 10 سال اخیر به سال­ 2020 با رتبه 21 بر می­گردد (نمودار 1).

براساس جدول شماره 3، بیشترین تولیدات علمی در بازه زمانی 10 ساله در حوزه روانشناسی شناختی، مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علامه طباطبائی بوده است. در حوزه زبان­شناسی شناختی، بیشترین تولیدات علمی مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا و دانشگاه علامه طباطبائی؛ در حوزه آموزش و پرورش شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی؛ در حوزه بازتوانی شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ در حوزه فلسفه ذهن، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ در حوزه ارزیابی شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی و در حوزه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا