نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رویداد میکروبیوم از سلامت تا اکوسیستم محیطی برگزار می‌شود

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، تحقیقات حوزه میکروبیوم را یکی از اولویت‌های مهم در تحقیقات علمی، فنی و توسعه اقتصادی در عرصه سلامت انسان و دام دانست و گفت: اهمیت مطالعات حوزه میکروبیوم ستاد توسعه زیست فناوری را برآن داشت تا با همکاری مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پنجم مهرماه رویداد میکروبیوم از سلامت تا اکوسیستم محیطی را جهت هم افزایی محققان و شرکت های فعال در این زمینه، برگزار کند.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد حسین متالهی طی سخنانی اظهار داشت: در سال‌های اخیر، حوزه میکروبیوم به یکی از پویاترین و امیدبخش‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی و اقتصادی تبدیل شده است. این حوزه که به مطالعه جوامع میکروبی موجود در بدن انسان، حیوانات و محیط زیست می‌پردازد، پتانسیل عظیمی برای انقلاب در پزشکی، دامپروری، کشاورزی و حتی صنایع غذایی دارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این فناوری می‌تواند تحولی در تحقیقات پزشکی، توسعه داروها و مطالعات اکولوژیکی ایجاد کند، افزود: از دیگر قابلیت های میکروبیوم، امکان تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری‌های مرتبط با عدم تعادل فلور میکروبی است.

وی ادامه داد: در بازار جهانی محصولات انسانی مرتبط با میکروبیوم سریعا در حال رشد است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی “market & market”، ارزش این بازار تا سال 2030 به بیش از 1.7 میلیارد دلار خواهد رسید. این رشد شامل بخش‌های مختلفی از جمله داروها، مکمل‌های غذایی و تشخیص می باشد.تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده هدفمند از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت انسان داشته باشد.

به گفته متالهی، در بخش دامپروری، استفاده از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها به عنوان جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌ها در حال افزایش است. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه، این حوزه همچنان با چالش‌هایی روبرو است. مسائل مربوط به ایمنی و اثربخشی محصولات جدید، نیاز به استانداردسازی روش‌های تحلیلی و چالش‌های قانونی و اخلاقی از جمله موضوعاتی هستند که باید به آنها پرداخته شود. با این حال، آینده این حوزه بسیار روشن به نظر می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده، درمان‌های شخصی‌سازی شده بر اساس پروفایل میکروبیومی افراد، استفاده گسترده از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌های پیشرفته در پزشکی و دامپروری و توسعه محصولات غذایی فراسودمند بر پایه میکروبیوم، بخشی از واقعیت زندگی ما خواهند بود.

خروج از نسخه موبایل