نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف جدیدترین ویروس گیاهی در شمال آمریکا

اشکال مشابه این نوع ویروس به صورت گروهی از ویروس های DNA و به عنوان مسئول در عملکرد محصولات زراعی و مواد غذایی اصلی از جمله ذرت، گندم و نیشکر در سراسر آفریقا، اروپا، آسیا و استرالیا شناسایی شدند.

این چمن‌ها علایمی از تغییر رنگ موزاییکی را که احتمالا ناشی از عفونت ویروسی است را در برگهایشان نشان دادند، که هنوز آزمایشات، ویروسی بودن این علایم را به طور دقیق مشخص نکرده‌اند.

تعیین توالی عمیق، فناوری جدیدی است که نشان داد برای اولین بار در شمال آمریکا گیاهان با نوع جدیدی از ویروس با جنس مسترویروس آلوده شدند.

پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در گزارشات خود شواهدی از وجود نوعی ویروس جدید به نام ویروس موزاییک چمنی را ارائه دادند. از دیگر اعضای جنس مستر ویروس می‌توان، گروهی از ویروس های DNA را نام برد که مسئول عملکرد محصولات زراعی اصلی از جمله گندم، نیشکر، ذرت در سراسر آفریقا، اروپا، آسیا و استرالیا هستند و پیشتر این نوع ویروس‌ها هرگز در شمال آمریکا گزارش نشده‌اند.

بسیاری از مستر ویروس ها توسط حشرات برگی از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل می‌شوند. میزان عفونت بسته به جمعیت حشرات افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث گسترش بیماری‌ های واگیر دار و از بین رفتن کامل محصول در برخی گیاهان شود. پژوهشگران مطمئن نیستند که چه ناقلی ویروس SgMaV1 را منتقل می‌کند و این ویروس چه اثری می‌تواند بر عملکرد محصولات زراعی دارد.

برایت اگنتدون نویسنده اول مقاله و پژوهشگر فوق دکترای موسسه انرژی و علوم زیستی که در حال حاضر در موسسه علوم ژنوم زیستی کارل ار.ووز فعالیت می‌کند می‌ گوید: نگرانی ما در مورد این مسئله است که این ویروس در محصولاتی مثل گندم و ذرت وجود داشته باشد و ما از وجود آنها آگاه نباشیم. همچنین او بیان می‌کند: « درست مثل این است که شما بیمار باشید و به بیمارستان بروید و دکترها به اشتباه به شما بگویند شما مشکلی ندارید، به این دلیل که آنها شما را تنها در مورد بیماری‌های شناخته شده مورد آزمایش قرار می‌دهند.»

اگندتون بیان می کند: « برای این که سایر گونه‌های مشابه در گروه مستر ویروس ها قرار بگیرند، باید دو گروه ویروس حداقل 75 درصد از ژن مشابه را داشته باشند». اگنتدون و همکارانش دو نوع ویروس را که 88 درصد از ژنومشان مشابه بود شناسایی کردند، اما فقط 56-57 درصد از این ویروس‌ها مشابه مسترویروس بودند و این دو نمونه در گروه SgMaV1  قرار گرفتند.

پژوهشگران در این تحقیق 17 گونه علفی را که علایم موزاییک در آنها وجود داشت در مزرعه EBI مورد بررسی قرار دادند. آنها در تمامی این نمونه‌ها نوعی ویروس را شناسایی کردند که «شناندون» نامیده می‌شد. علف سوزنی یا چمن یک گیاه چند ساله است، به طوریکه درصورت وجود بیماری یا ویروس در این گیاه، آلودگی‌ها با رشد گیاه ادامه خواهد داشت و رفته رفته تجمع ویروس‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت یک منبعی از ویروس‌ها خواهیم داشت.

استاد یار دانشگاه ایالتی مونتانا در این باره بیان می‌کند : «ما در مورد اثرات این ویروس در عملکرد محصولات و این که چه تاثیری در سایر محصولات زراعی دارد چیزی نمی‌دانیم. وازاین مساله که آیا نوع خاصی از حشرات باعث انتقال این ویروس می‌شوند نیز اطلاعی نداریم و فقط فرض ما براین است که این ویروس هم، مانند سایر گونه‌های مشابه مستر ویروس توسط حشرات انتقال می‌یابد. علایم موزاییکی شاید به علت وجود SgMaV1 یا نوع دیگری از ویروس و یا حتی تحت تاثیر اثرات هردوی آنها ایجاد شده باشد. در مطالعات آینده، ما نیاز داریم اثرات SgMaV1 را در گیاهان عاری از ویروس بررسی کنیم. مطالعات بیشتر به طوردقیق تری میزان عفونت، بیماری زایی، محدوده بیماری، اپیدومولوژی و ناقل‌های ویروس SgMaV1را شناسایی خواهد کرد. »

اگنتدون توضیح می‌دهد: «در آمریکا بسیار مهم است که از نظر قانونی ثابت شود گیاهان فاقد آفات و حشرات شناخته شده هستند. این احتمال وجود دارد که آلودگی های گیاهی از طریق حشرات ناشناخته وارد شوند. منشا ویروس های جدید ناشناخته، به احتمال زیاد با نوع ویروس هایی که در استرالیا یافت شده است در ارتباط هستند.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل