برگزاری مسابقه مشخصه‌یابی نانومواد

۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ مصادف با هفته استاندارد، مسابقه مشخصه‌یابی نانومواد از طریق پرتال سایت آموزش فناوری نانو برگزار خواهد شد.

 به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری شیوه نامه تکمیلی شرکت در مسابقه از طریق سایت رسمی استاندارد و ایمنی نانو متعاقبا اعلام خواهد شد. شرکت در مسابقه برای همه فعالان حوزه فناوری نانو آزاد است و به پنج نفر از کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، جوایز نقدی و گرنت شبکه آزمایشگاهی اعطا خواهد شد.

مشخصه‌یابی نانومواد طیف وسیعی از روش‌ها و دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد. به دلیل کاربرد متنوع نانومواد در حوزه‌های مختلف، تعیین خصوصیات آن‌ها مهم و ضروری است. مشخصه‌هایی از جمله اندازه، شکل، رسانش الکتریکی و گرمایی، بلورینگی، غلظت و … تعیین‌کننده خصوصیات و کاربرد نانومواد هستند.

در این زمینه، استانداردهای کاربردی زیادی تدوین شده که یادگیری و استفاده از آن‌ها برای دست‌یابی به نتایج دقیق‌تر و داشتن یک تجربه ایمن در کار با نانومواد ضروری است. این استانداردها روش‌های مناسب برای یک نوع و یک مقدار ماده یا نمونه داده شده، همراه با آماده‌سازی نمونه و روش‌شناسی تجزیه و تحلیل داده ها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

با توجه به اهمیت مسئله و با هدف آشنایی بیشتر فعالان حوزه نانو با استانداردهای پرکاربرد حوزه مشخصه‌یابی نانومواد، گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری‌نانو و میکرو مسابقه ملی “مشخصه‌یابی نانومواد” را برگزار می‌کند.

به منظور شرکت در این مسابقه می‌بایست منابع مشخص شده را مطالعه نموده و در روز مسابقه به لینک اعلام شده مراجعه و در زمان مشخص به سوال‌ها پاسخ دهید. سوال‌ها به دو شکل چهار گزینه‌ای و تشریحی طراحی شده است.

این استانداردها روش‌های مناسب برای یک نوع و یک مقدار ماده یا نمونه داده شده، همراه با آماده‌سازی نمونه و روش‌شناسی تجزیه و تحلیل داده‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند که آشنایی با آن‌ها برای کارشناسان آزمایشگاه، پژوهشگران و دانشجویانی که با نانو مواد کار می‌کنند، مفید و البته ضروری است.

۱- استاندارد شماره ۲۲۸۹۳
فناوری نانو – اندازه‌گیری توزیع‌های اندازه و شکل ذرات به وسیله میکروسکوپ الکترونی عبوری
۲- استاندارد شماره ۲۱۹۵۰-۲
فناوری نانو – مشخصه‌یابی نانومواد به وسیله میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) – قسمت ۲: روش آزمون
۳- استاندارد شماره ۲۱۲۵۹
فناوری نانو – مشخصه‌یابی نانومواد با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) – روش آزمون
۴- استاندارد شماره ۲۲۳۲۵
فناوری نانو – تجزیۀ کمّی عنصری نانومواد با استفاده از طیف‌سنجی تفکیک انرژی (EDS) – روش آزمون

نکته مهم: در تمامی استانداردهای زیر قسمت پیوست‌ها جزو منابع مسابقه نخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا