امکان تایپ برای افراد فلج فراهم شد

 به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، این اقدام محققان آخرین گام در مسیر ایجاد رابطه کامپیوتر و مغز محسوب می‌شود. محققان این فناوری را با هدف افزایش استقلال افراد فلج یا معلول در زندگی روزمره توسعه داده‌اند.این تحقیقات با همکاری سه بیمار مبتلا به ضعف شدید عضلانی انجام شد و در آن قسمت از مغز این بیماران که وظیفه کنترل حرکات را بر عهده دارد، یک یا دو تراشه سیلیکونی ایمپلنت شد. در جریان تحقیقات، سیگنال‌های مغز بیماران با استفاده از این تراشه‌ها برای یک کامپیوتر ارسال شد تا در آنجا به دستورالعمل‌هایی تبدیل شود که امکان کلیک و جابه‌جایی نشانگر کامپیوتر را روی یک صفحه کلید در نمایشگر فراهم می‌کرد.

در این تحقیقات دو نفر از بیماران تایپ کردن را یادگرفتند و توانستند با سرعت 6 تا 8 کلمه در دقیقه تایپ کنند. این سرعت نزدیک به سرعت تایپ کردن با استفاده از گوشی تلفن همراه است.
این فناوری ارتباط مغز با کامپیوتر فعلا در آزمایشگاه درحال بررسی است، اما محققان امیدوارند در دهه آتی بتوانند آن را در اختیار تمام افراد فلج یا معلول قرار دهند.
پیش از این محققان تراشه‌هایی را در مغز افراد معلول ایمپلنت کردند که امکان کنترل اندام‌های مصنوعی را با استفاده از فکر آن‌ها فراهم می‌کرد. ماه گذشته نیز با استفاده از فناوری تصویربرداری مغزی امکان پاسخگویی بله و خیر به سوالات را برای مبتلایان به بیماری قفل شدگی فراهم کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا