ظهور ابر روباتها

ساخت ماشین آلات غول پیکری که به بشر در توسعه زیرساختار و انجام ماهرانه کارهای سخت و جابجایی های بزرگ کمک کنند توسعه چشمگیری یافته است و در این مسیر ژاپنی ها و کره ای ها از جمله پیشگامان این عرصه محسوب می شوند. به این دسته از ماشین آلات در اصطلاح «مکا» (mecha) گفته می شود. در دسامبر سال 21016 محققان Hankook Mirae Technology موفق به ساخت یک مکای دیدنی شدند. این فناوری آنقدر دیدنی و خبرساز شد که مورد توجه رسانه های خبری سراسر دنیا قرار گرفت. این غول مکانیکی 4 متر قد و حدود 1.5 تن وزن دارد و نام Method v2 برای آن انتخاب شده است. در این بدنه مکانیکی که انسان را به یاد آدم آهنی های به تصویر کشیده شده در فیلمها علمی – تخیلی می اندازد محفظه کوچکی برای قرار گرفتن هدایت گر انسانی تعبیه شده است. بازوها، پاها و انگشتان این سازه غول پیکر به گونه ای طراحی شده است که به راحتی از درون کابین و به طور کنترل از راه دور هدایت می شود و این یعنی امکان منحصربفرد استفاده در مواردی همچون آواربرداری. فردی که هدایت این غول مکانیکی را بر عهده دارد از دو سیستم کنترلی برای به حرکت درآوردن بازوها و انگشتان استفاده می کند. این شرکت معتقد است روبات جدیدش نخستین روبات با قابلیت حرکت بر روی دوپا محسوب می شود که همزمان فرد هدایت گری در دل آن نشسته و حرکات آن را کنترل می کند.

اما چرا این روبات تا این حد مورد توجه کارشناسان و رسانه ها قرار گرفته است؟ یانگ جی هو رئیس Hankook Mirae Technology می گوید: تاکنون هیچ شرکتی در دنیا موفق به طراحی و ساخت چنین غول روباتیکی نشده که بتواند بر روی دو پا حرکت کند و ما خوشحال هستیم و به خود می بالیم که آنچه که تولید کرده ایم در دنیا بهترین است. حالا این پرسش مطرح می شود که چه کاربردهایی می توان برای این روبات متصور شد؟ یانگ جی هو در پاسخ به این سؤال می گوید: اشتباه نکنید، این روبات یک اسباب بازی نیست. او در زمان رونمایی از این روبات ابراز امیدواری کرده بود که از محصول جدید شرکتش برای آواربرداری در تأسیسات هسته ای آسیب دیده فوکوشیما استفاده شود.

واقعیت این است که Method v2 تنها نوک یک کوه یخ شناور در اقیانوس است. این شرکت ابراز امیدواری کرده که نسخه پیشرفته تری از این سازه غول پیکر را تا پیش از پایان سال جاری ارایه کند. البته چندان جای تعجب ندارد که این نسخه جدید نیز مکا نام دارد.

در سالهای اخیر تولید روباتهایی از این دست همواره خبرساز بوده است. البته تنها کره جنوبی در این زمینه پیشتاز نبوده است. همسایه این کشور یعنی ژاپن هم در سالهای گذشته سرمایه گذاری کلانی در این عرصه انجام داده است. یکی از جالب توجه ترین مکاهایی که توسط ژاپنی های طراحی و ساخته شده مربوط به شرکت صنایع سنگین Suidobashi می شود. این شرکت خط تولید محصول خاص خود در زمینه مکاها را دارد که تحت عنوان «کوراتا» شناخته می شود. در آن سوی دنیا یعنی آمریکا هم تلاشهای مشابهی در دست انجام است. شرکت MegaBots هم ساختار بزرگ روباتیکی همچون مکا می سازد. آنچه که در این شرکت طراحی و ساخته شده Mk II نام دارد و جالب اینکه این شرکت آمریکایی در سال 2015 شرکت صنایع سنگین Suidobashi را در حوزه ساخت این نوع ساختارها به چالش دعوت کرد. غول روباتیکی MK II حدود 4.5 متر ارتفاع داشته و برخلاف نسخه های دیگری که در شرق آسیا ساخته شده ظرفیت دو هدایتگر را دارد. کل این ساختار بیش از 5 تن وزن دارد که از این حیث سایر مدلهای مشابه در دنیا قابلیت رقابت با آن را ندارند. این درحالی است که غول روباتیکی ژاپنی ها (کوراتا) تنها 3.8 متر ارتفاع و کمتر از یک تن وزن دارد. البته به باور بسیاری از کارشناسان، «ابعاد» لزوما نمی تواند فاکتور تعیین کننده در برتری این نوع ساختارها باشد.

اما این فناوری جنبه های جالب توجه دیگری به جز ساختار مجذوب کننده شان هم دارند. ژاپنی ها معتقدند که این غولهای روباتیکی متعلق به آنها و فرهنگشان است و به همین دلیل آن را جزئی از خود می دانند. در واقع ژاپنی ها تحمل آن را ندارند که کشور دیگری وارد عمل شده و فناوری ساخت آن را در اختیار خود قرار دهد. این دقیقا همان چیزی است که مدیرعامل شرکت صنایع سنگین Suidobashi می گوید: نمی توانیم به کشور دیگری اجازه دهیم که برنده شود. روباتهای غول پیکر به ما تعلق دارند.

البته تاکنون نبردی میان این نوع روباتها شکل نگرفته تا بتوان برنده و بازنده ای برای آنها تعیین کرد اما شرکت MegaBots معتقد است این بازی آغاز خواهد شد.

 

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله  Popular Mechanics  فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا