دعوت رئیس موزه ملی قزاقستان از ایران برای شرکت در کنگره بین‌المللی موزه‌ها

آیبک صدیقوف از نمایندگان موزه‌های مهم ایران برای شرکت در دومین کنگره بین‌المللی موزه‌ها دعوت کرد و گفت: این کنگره دوم مهرماه سال جاری در آستانه برگزار می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم تفاهم نامه‌ای با موزه ملی ایران در چارچوب این برنامه امضاء شود.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان جهت برقراری و توسعه روابط دو کشور در امور موزه‌ای با آیبک صدیقوف، رئیس موزه ملی جمهوری قزاقستان در پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از اراده موزه ملی برای توسعه روابط در این زمینه، به آماده شدن متن پیش نویس تفاهمنامه بین موزه‌های ملی ایران و قزاقستان برای امضای دو طرف اشاره کرد.

وی ادامه داد: امضای این تفاهم نامه می‌تواند میزان همکاری‌های موزه‌های اصلی دو کشور را به سطح واقعی برساند زیرا هم ایران دارای تمدن کهن و هم قزاقستان به عنوان کشور مهم آسیای مرکزی از ظرفیت‌های بزرگی برخوردار هستند و در این راستا اشتراکات تاریخی، فرهنگی ، دینی و هنری دو ملت  می‌تواند برای ارتقاء سطح مناسبات کمک کند.

رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان پیشنهاد امضای تفاهم نامه با این نمایندگی در برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری در موزه ملی قزاقستان در نیم سال دوم میلادی را نیز مطرح کرد که مورد استقبال طرف قزاقی قرار گرفت.

مایلیم از تجربیات غنی ایران در زمینه مرمت و نگهداری نسخ خطی بهره‌مند شویم

آیبک صدیقوف ضمن اظهار خرسندی از دیدار با رایزن فرهنگی و قدردانی از تلاش‌های سفیر و رایزن فرهنگی ایران بابت شرکت فعال در برنامه‌های فرهنگی و هنری موزه ملی گفت: موزه ملی جمهوری قزاقستان با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سال 2017 برنامه‌های مشترکی برگزار می‌کنند که این برنامه‌های فرهنگی مورد استقبال گرم ساکنان پایتخت قرار می‌گیرد.

رئیس موزه ملی جمهوری قزاقستان افزود: چندی پیش در دیدار با سفیر ایران دعوتنامه‌ای از طرف موزه ملی جمهوری اسلامی ایران برای بازدید از این مؤسسه دریافت کردیم که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این دیدار را انجام دهیم؛ چراکه باعث گشایش باب همکاری‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت فعال کارشناسان موزه ملی در دوره مرمت نسخ خطی در فوریه سال گذشته که با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در مرکز ملی نسخ خطی برگزار شده بود، گفت: ما آمادگی داریم و درخواست می‌کنیم دوره‌های مشابهی نیز برای کارشناسان موزه ملی قزاقستان در مرکز موزه از طرف جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

آیبک صدیقوف از نمایندگان موزه‌های مهم ایران برای شرکت در دومین کنگره بین‌المللی موزه‌ها دعوت کرد و گفت: این کنگره دوم مهرماه سال جاری در آستانه برگزار می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم تفاهم نامه‌ای با موزه ملی ایران در چارچوب این برنامه امضاء شود.

وی همچنین با اشاره به بخش دیگر اقدامات موزه، گفت: بخش مهمی از اقدامات موزه ملی جمهوری قزاقستان، فعالیت‌های علمی و پژوهشی است. 60 درصد از کارشناسان این موزه دارای مرتبه علمی استادی هستند که در پروژه‌های علمی و پژوهشی اشتغال دارند.

رئیس موزه ملی جمهوری قزاقستان افزود: در حال حاضر اکثر این کارشناسان در اردوهای علمی و پژوهشی در سراسر قزاقستان حضور دارند. به گفته رئیس این مؤسسه، در موزه ملی بیش از 215 هزار اثر تاریخی نگهداری می‌شود که 40 درصد آن را میراث مکتوب تشکیل می‌دهد. به منظور نگهداری و مرمت آنها قرار است در سال آینده با دستور وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی قزاقستان مرکز مرمت و نگهداری نسخ خطی افتتاح شود که تمام تلاش‌های دانشمندان قزاقستان در این زمینه در آن متمرکز شود.

آیبک صدیقوف با ابراز علاقه‌مندی به استفاده از تجربیات غنی ایران در این حوزه گفت: تمایل داریم با ایران در این زمینه همکاری‌ها را گسترش دهیم و از ظرفیت‌های کارشناسان ایران استفاده کنیم، امیدواریم با به کارگیری دانش ایرانی در این زمینه بتوانیم به حوزه مرمت و نگهداری نسخ خطی قزاقستان رونق تازه‌ای ببخشیم.

در پایان این دیدار، مقرر شد تاریخ سفر هیأت قزاقستانی به ایران در نشست بعدی در محل رایزنی فرهنگی ایران در آستانه مشخص شود و با امضای تفاهم نامه بین موزه ملی با رایزنی فرهنگی کشورمان، نقشه راه همکاری‌ها برای نیمه دوم سال 2024 تعیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا