نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انقلاب در ورزش با فناوریهای نوین

بسیاری از فناوری های توسعه یافته اخیر، با هدف بهبود عملکرد ورزش حرفه ای، افزایش سطح ایمنی در هنگام ورزش، آنالیز عملکرد و بهبود کارآیی ورزشکاران حرفه ای یا آماتور طراحی شده اند. طی یک دهه گذشته، بسیاری از لیگ های حرفه ای پذیرای فناوری های نوظهوری بودند که با هدف ارتقاء سطح رقابت ها و ایجاد فضایی برابر و عادلانه توسعه یافته اند.

فناوری خط دروازه در فوتبال (GLT) یا فناوری رایانه ای Hawk-eye در کریکت و تنیس، به مسئولان ورزشی کمک می کند تا در شرایط دشوار قضاوت، بهترین و درست ترین تصمیم را اتخاذ کنند.

خوب یا بد فناوری های ورزشی

یکی از انتقادات وارده به برخی از این فناوری از جمله ویدئو چک، کاهش سرعت بازی است، اما از سوی دیگر، بازبینی صحنه های حساس و اتخاذ درست ترین تصمیم از سوی داوران، رضایت مربیان، ورزشکاران و طرفداران تیم ها را در پی دارد.  

لباس، تجهیزات و نرم افزارهای ورزشی

لباس، کفش و سایر تجهیزات ورزشی مجهز به فناوری های نوین، به منظور بهبود عملکرد فردی طراحی شده اند. لباس های ورزشی هوشمند که با استانداردهای بالا طراحی می شوند، علاوه بر نظارت بر علائم حیاتی (میزان ضربان قلب، تنفس، دمای بدن)، با تجزیه و تحلیل تکنیک های مورد استفاده در حین تمرین، می توانند به بهبود عملکرد ورزشکار کمک کنند.

در عین حال تجهیزات پیشرفته ای برای افزایش ایمنی ورزشکار نیز طراحی شده اند؛ کلاه های ایمنی هوشمند با استفاده از حسگر و فناوری مغناطیس، احتمال آسیب به سر را به حداقل می رسانند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نرم افزارهای مختلف برای نظارت بر تمرین، تغذیه، تناسب اندام توسعه یافته اند که با جمع آوری منظم داده ها، تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش دقیق، برای ورزشکاران حرفه ای و آماتور کاربرد فراوانی دارند.

آینده ورزش

انتظار می رود که با ظهور فناوری های جدید در ورزش، از تجهیزات ورزشی و لباس های هوشمند گرفته تا تکنیک های پیشرفته تجزیه و تحلیل بازی، در آینده شاهد رقابت های حرفه ای تر باشیم که قضاوت را برای داوران تسهیل و رقابت میان ورزشکاران را سخت تر می کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: mashable

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل