عدم ابتلای همدانی‌ها به تب دنگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون در همدان مورد ابتلا به تب دنگی گزارش نشده اما آموزش‌های پیشگیرانه انجام شده است.

دکتر محمدمهدی مجذوبی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان، به موضوع تب دنگی اشاره کرد و افزود: ابتلا به تب دنگی تا ۱۵۲ مورد آمار قطعی کشور است که ۹ استان را درگیر کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف آب و مواد غذایی به ویژه در مسافرت‌ها و باغات، در راستای پیشگیری از بیماری های منتتقله از آب و غذا به ویژه بیماری التور(وبا) باید مدیریت شود.

مجذوبی با اشاره به اینکه استان همدان کریدور غرب کشور برای عبور مسافران و زائران اربعین است، بر لزوم دقت و مراقبت از آب و غذای مصرفی در سفر اربعین تأکید و مطرح کرد: مراقبت از سلامت آب و غذا و گرمازدگی می‌تواند سفری ایمن و مطمئن برای زائران فراهم کند.

وی در بخش دیگری به آغاز واکسیناسیون پنوموکوک همزمان با سراسر کشور اشاره و اظهار کرد: این واکسن تاکنون در بازار برای افراد خاص و با قیمت آزاد عرضه می‌شد اما در حال حاضر با قیمت دولتی و برای عموم افرد طبقه‌بندی شده در جامعه هدف ارائه می‌شود.

مجذوبی با بیان اینکه این واکسیناسیون در راستای خدمت بیش از پیش و مطلوب به کودکان بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: این واکسن می‌تواند از بروز بیماری های مننژیت، عفونت گوش میانی و… پیشگیری کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون این واکسن به صورت رایگان در اختیار عموم جامعه هدف در اختیار قرار دارد و به مرور در همه کودکان در رده‌های سنی طبقه‌بندی شده تزریق می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان مصرف نان کامل و سبوسدار را از جمله محورهای مهم سلامت افراد جامعه برشمرد و گفت: نان کامل در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی، تقویت سلامتی بسیار مهم و مؤثر است.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری همدان نیز در این کارگروه با اشاره به در پیش بودن رویداد بزرگ اربعین، اظهار کرد: این رویداد از جمله محورهای مهم حوزه سلامت و اجتماعی استان است که باید آمادگی استان برای پذیرش زائرین اربعینی که از استان به مقصد کربلا سفر می‌کنند فراهم شود.

حسن رضانیان همچنین به دستور کار دیگر این کارگروه اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری روی آینده کشور و سلامت جامعه است بنابراین ادارات آبفا، علوم‌پزشکی، خیرین و آموزش پرورش طی جلسات مشترک باید به نتایج و بررسی‌های مطلوب در این خصوص دست یابند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در تأمین امنیت غذایی قدم‌های بزرگی برداشت خاطرنشان کرد: ما امروز رتبه چهارم دنیا را در ذخیره‌سازی اقلام اساسی داریم و از رتبه سیزدهم در تولید برنج و گندم جهان برخوردار هستیم.

رضانیا همچنین با اشاره به تصویب سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی در دولت قبل تصریح کرد: نسل کشاورزان آینده با توجه بیشتر به رویکردهای علمی کشاورزی بسیار مؤثرتر در امنیت غذایی کشور خواهد بود.

گزارش: سمیرا معارفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا