نگاه ستفا به تجاری سازی دستاوردهای فناورانه محدود به مرزهای استان خراسان رضوی نیست

سرپرست سازمان تجاری‌سازی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: ایجاد پرتال زیست بوم فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در کلیه حوزه‌هایی که فعالیت‌های فناورانه در آنها در حال انجام است از برنامه‌های مهم ستفا در سال جاری است.

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مهندس احمد افروغی سرپرست سازمان تجاری‌سازی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه ایجاد توسعه پایدار برای سازمان از طریق شکل‌دهی اقتصاد دانش‌بنیان مهمترین ماموریت سازمان تجاری‌سازی در سال‌های گذشته بوده است، بیان کرد: این ماموریت در سال جاری نیز به طور ویژه هدف‌گذاری و دنبال خواهد شد.

وی تغییر نگرش کلیه اجزاء زیست بوم فناوری به ویژه کادر اجرایی ستفا، اعضاء هیات علمی، ایده پردازان و صاحبان فناوری را از الزامات تحقق این ماموریت دانست و افزود: ستفا در این خصوص تلاش‌های ویژه‌ای از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی، شناخت زیست بوم فناوری و بایسته‌های فعالیت در آن، حضور فعال در شوراهای راهبری پروژه‌های فناورانه سازمان و حضور در کارگروه‌های تخصصی ملی در ارتباط با حوزه‌های فعالیت فناورانه سازمان را برنامه ریزی کرده است.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: دگرگونی چرخه آغاز توسعه فناوری از ایده‌ها و علاقمندی‌های شخصی صاحبان آنها به مسائل و چالش‌های واقعی صنعت، جامعه و سوق دادن کلیه ظرفیت‌ها و منابع سازمان به آن سمت، یکی از اجزاء مهم تغییر نگرشی است که ما در ستفا نسبت به آن اهتمام ورزیده‌ایم.

افروغی با بیان اینکه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی جهاددانشگاهی به ویژه در حوزه‌های مختلف پژوهشی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان تجاری‌سازی در سال جاری خواهد بود، بیان کرد:  در این راستا مذاکره با پژوهشگران یا برگزاری رویدادها و فراخوان‌هایی برای تکمیل چرخه فناوری‌ها (نوآوری باز) و افزایش سطح آمادگی آنها برای ورود به فضای کسب و کار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از نواقص موجود، ارزش گذاری دارایی‌های فناورانه جهاددانشگاهی است که ستفا تلاش خواهد کرد در سال جاری کلیه محصولات فناورانه سازمان را که از سطح آمادگی مطلوب برای ورود به چرخه تجاری‌سازی برخوردار هستند به صورت قانونی ارزش‌گذاری کند.

وی رایزنی و جلب حمایت‌های حاکمیتی یا جذب سرمایه‌گذاری خصوصی برای ورود محصولات به فضای کسب و کار را از دیگر اولویت‌های ستفا برشمرد و گفت: نگاه ستفا به تجاری سازی دستاوردهای فناورانه محدود به مرزهای استان خراسان رضوی نمی‌شود، محدوده جغرافیایی تلاش برای تجاری‌سازی حتی از مرزهای کشور فراتر رفته و این تلاش‌ها در سطح بین المللی نیز انجام می شود.

افروغی تصریح کرد: فروش دانش فنی، ایجاد شرکت مشترک و سهام داری در آن شرکت یا کسب رویالتی حاصل از همکاری با بخش‌های خصوصی یا دولتی و یا ترکیبی از آنها، مسیرهایی است که ستفا در مذاکرات مربوط به تجاری سازی آنها را دنبال می‌کند.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه توسعه فناوری دارای سه ضلع مهمی همچون دولت، صنعت و دانشگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی تلاش می‌کند نه تنها به عنوان یک دانشگاه که برخوردار از توان فناورانه است در توسعه فناوری نقش ایفا کند بلکه به دلیل ماهیت بین دانشگاهی و مقبولیت قابل توجه خود در بین حاکمیت و صنعت به عنوان نهاد واسط فناوری نیز قادر به نقش‌آفرینی باشد، حال ستفا برای تحقق هر دو بعد این نقش آفرینی ارتباط با کلیه بازیگران زیست بوم، برخورداری از حمایت‌های آنها، همکاری یا هم‌رقابتی و هم‌افزایی با آنها را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: به دلیل تلاش‌های ارزشمندی که در سال‌های گذشته صورت گرفته، جهاددانشگاهی در استان خراسان رضوی یکی از مهمترین بازیگران کارگروه اشتغال و توسعه فناوری استان شناخته می‌شود و یکی از مهمترین دستگاه‌هایی است که مرجع علمی اقدامات مربوطه در استان است.

افروغی با بیان اینکه ایجاد پرتال زیست بوم فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در کلیه حوزه‌هایی که فعالیت‌های فناورانه در آنها در حال انجام است از برنامه‌های مهم ستفا در سال جاری است، خاطرنشان کرد: این زیست بوم در گروه‌های مختلف فناوری‌های نوین سلامت، صنایع خلاق و فرهنگی، مواد و صنایع غذایی، بیوتکنولوژی صنعت و فنی و مهندسی به صورت جداگانه شکل خواهد گرفت و به صورت بومی سازی شده در هر ساختار ارزش افزوده فراوانی را برای بازیگران آن زیست بوم ایجاد خواهد کرد.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: این پرتال فرایند احصاء چالش‌های موجود در صنعت تا ایجاد فناوری و تجاری‌سازی آنها و همچنین کلیه مراحل و خدمات مربوطه از جمله سرمایه‌گذاری و منتورینگ را به صورت یکجا و یکپارچه عرضه می‌کند.

وی استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود در تقویت همکاری دانشگاه و صنعت به ویژه قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب سال 1401 را یکی از ماموریت‌های اصلی مشترکی دانست که میان ستفا و معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی تعریف شده است و گفت: در این راستا کارگروه‌های مشترک متشکل از دو حوزه به صورت فعالانه در این زمینه در حال فعالیت هستند. این هدف گذاری مشترک باعث شده تا از ابتدای سال تاکنون با بیش از 50 شرکت فعال در صنعت مذاکره صورت بگیرد و تعدادی از پروژه‌ها به مرحله عقد قرارداد برسند.

افروغی خاطرنشان کرد: این رویکرد باعث شده سوگیری فعالیت‌های اعضاء هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی به سمت حل مشکل صنعت با حمایت مالی همین بخش سوق داده شود و از انجام فعالیت‌هایی که بعد از تکمیل، امکان ورود به فضای کسب و کار را ندارند خودداری شود.

وی معرفی جهاددانشگاهی به عنوان کارگزار اجرایی‌سازی قانون جهش تولید دانش بنیان در استان خراسان رضوی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مزیت رقابتی این سازمان نسبت به سایر دانشگاه‌هایی که در حال رایزنی با صنایع هستند برشمرد و گفت: یکی از ماموریت‌هایی که ستفا در سال‌های آینده بعد از ایجاد فناوری‌های حاصل از این فعالیت دنبال خواهد کرد رشد و افزایش راندمان این فناوری‌ها با هماهنگی کارفرمایان و فناوران ایجاد کننده آن است. همچنین سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های اخیر تمرکز خود را از اشتغال دانش‌آموختگان به سوی تجاری‌سازی فناوری سوق داده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا