سیر تکامل تلفن همراه در یک نگاه

نسل پیشرفته تر با کاربری ساده تلفن همراه، اکنون در اختیار بسیاری از مردم جهان است و با توسعه فناوری های مختلف، هر روز شاهد رونمایی از مدل های سبک تر و قدرتمندتر این دستگاه ها با عمر طولانی تر باطری هستیم.

موبایل موتورولا به وزن یک کیلوگرم با زمان مکالمه 30 دقیقه و مدت زمان شارژ 10 ساعته، نخستین نسل از تلفن های همراه بود که در سال 1973 میلادی به بازار عرضه شد.

اما در 20 سال گذشته، بازار تلفن همراه شاهد ظهور نوآوری های پیچیده و مهمی بوده است. افزایش قابل توجه عمر باطری، تغییر اندازه صفحه نمایش، قدرت پردازنده، رم و حافظه خارجی، امکان عکسبرداری و فیلمبرداری با کیفیت بسیار بالا، اینترنت، حسگر اثر انگشت، از جمله برخی از این ابداعات محسوب می شوند.  

صفحات نمایش

یکی از اصلی ترین تغییرات نسبت به مدل های اولیه تلفن همراه، افزایش اندازه و لمسی شدن صفحه نمایش است. مدل های قدیمی اغلب یک ال سی دی کوچک با پیکسل های محدود بودند؛ اما امروزه 90 درصد تلفن های همراه دارای صفحه لمسی بزرگ هستند.

با افزایش تقاضا برای گوشی هایی با صفحات نمایش بزرگتر، نوآوری هایی در زمینه سبک سازی و نازک تر کردن اندازه گوشی ها صورت گرفت. تلفن های همراه تاشو (flip-phone) یکی از نوآوری های محبوب دهه 2000 میلادی بود.

بلوتوث

با افزایش تقاضا برای تلفن همراه در نقاط مختلف جهان در اوایل دهه 2000 میلادی، غول های تولیدکننده از جمله نوکیا و اریکسون به دستاوردهای فناورانه ای دست یافتند. معرفی بلوتوث در اواسط دهه 1990 میلادی، امکان انتقال داده بین دستگاه ها را در فواصل کک فراهم کرد. درحال حاضر میلیون ها فایل عکس، فیلم، متن و حتی موسیقی از طریق این فناوری منتقل می شوند.

دوربین

یکی از بزرگترین پیشرفت ها در فناوری تلفن همراه، اضافه شدن دوربین های دیجیتال بود. J-Phone نخستین تلفن همراه مجهز به دوربین بود که در سال 2000 به بازار عرضه شد و تا سال 2005 تقریبا نیمی از تمامی تلفن های همراه موجود در بازار مجهز به دوربین استاندارد بودند. نوکیا در آن زمان به بزرگترین عرضه کننده تلفن همراه مجهز به دوربین تبدیل شد.

اینترنت

یک دهه بعد، اینترنت به دنیای تلفن همراه راه پیدا کرد و اکنون کاربران از ارتباطات نسل 3 و 4 بهره مند هستند و ارتباط فوق سریع نسل 5 (5G) نیز بسرعت درحال رشد است. برقراری تماس های تصویری از طریق اینترنت تلفن همراه فراهم شده است.

در عین حال، رقابت تنگاتنگی میان سیستم های عامل iOS، اندروید و ویندوز شکل گرفته است که تلفن همراه را به رایانه ای کوچک در جیب افراد تبدیل کرده است.

تلفن های همراه با سرعت، به روند توسعه و تکامل خود ادامه می دهند و هر روز شاهد ظهور یک نوآوری جدید هستیم که می توانند زندگی انسان را بیش از پیش آسان کنند.  

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: designboom

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا