دلایل ذبح گوزن های اروپایی باغ وحش ارم

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید مجید خرازیان مقدم با اشاره به انتشار خبر ذبح گوزن اروپایی با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: مجتمع تفریحی، ورزشی ارم تیر ماه سال گذشته در نامه ای به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درخواست کرده بود به علت ازدیاد جمعیت گله گوزن های زرد و قرمز اروپایی موجود در باغ وحش ارم و تعدیل جمعیت آنها، تعدادی از آنها را ذبح و به مصرف گوشتخواران این مجموعه برساند. 

وی توضیح داد: گونه های ذکر شده گونه غیر بومی و وارداتی بوده اند و به طور کلی گونه های جانوری باغ وحشی غالبا ارزش حفاظتی و رهاسازی در طبیعت را ندارند و چنانچه دچار تولید مثل درون گروهی شوند حتی ارزش ژنتیکی قابل توجهی نیز نخواهند داشت. 

مقدم با بیان اینکه ارزش های اکولوژیکی گونه های باغ وحشی بسیار ناچیز بوده و به دلایل متعدد در مطالعات ژنتیکی هم غالبا نمی توان آنها را معیار قرار داد، افزود: در باغ های وحش با توجه به افزایش تعداد جمعیت این گونه ها و ثابت و محدود بودن فضای نگهداری آنها، احتمال شیوع بیماری و سایر آسیب ها در بین افراد جمعیت افزایش یافته و چنانچه نسبت به تعدیل جمعیت آنها اقدام نشود در مواردی تمام جمعیت تلف خواهند شد. 

وی ادامه داد: در مورد اخیر نیز ذبح این حیوانات شامل گوزن های پیر و ناتوان بوده که در جمعیت و پویایی آن نقش مهمی را ایفا نمی کردند و بعد از مدتی خودبه خود دچار مرگ و میر می شدند. 

مقدم با تاکید بر اینکه به منظور تعدیل جمعیت مازاد گونه های جانوری نگهداری شده در باغ های وحش، گزینه های دیگر مانند انتقال جمعیت مازاد به سایر مراکز که متقاضی هستند باید در اولویت قرار گیرند، اظهار داشت: این موضوع از طریق ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی به باغ های وحش ابلاغ شده است و لازم است مالکان باغ های وحش ضمن تعامل بیشتر با یکدیگر برای تعدیل جمعیت گونه های جانوری مازاد ، گزینه انتقال و یا مبادله گونه های مذکور را در اولویت قرار دهند. 

وی با بیان اینکه موضوع حقوق حیوانات و ارزش قائل شدن برای حق زیستن تمام گونه های جانوری همواره مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، گفت: حفاظت از تنوع زیستی کشور و ارتقای سطح حفاظتی گونه های جانوری بومی و بویژه گونه های جانوری در معرض تهدید همواره جزو اولویت های سازمان بوده و به این منظور اتخاذ سیاست ها و تدابیر لازم برای کاهش فشار بر جمعیت گونه های جانوری موجود در طبیعت همواره مد نظر این سازمان بوده است .

مقدم با اشاره به تهیه و تدوین دستورالعمل مراکز تکثیر و پرورش در اسارت پستانداران و پرندگان وحشی در سال های اخیر گفت: به رغم اینکه هدف متقاضیان این گونه مراکز ( بدون شکارگاه و یا دارای شکارگاه ) موضوع تامین پروتئین حیوانی و یا موضوع شکار حیوانات است، لیکن وجود این گونه مراکز می تواند منجر به کاهش فشار بر روی جمعیت گونه های جانوری وحشی در طبیعت شده و نهایتا حفاظت از آنها که برای سازمان حفاظت محیط زیست در اولویت است به نحو بهتری به انجام رسد. 

به گفته وی، استفاده از گوشت حیوانات وحشی به منظور تغذیه سایر جانوران و حتی غذای انسان ها هیچگونه تخلفی محسوب نمی شود و بعضی از گونه های جانوری وحشی با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست در مراکز تکثیر و پرورش برای تامین پروتیین حیوانی پرورش داده شده و همانند دام محسوب می شود.

مقدم با تاکید بر اینکه در باغ های وحش باید گزینه های دیگر در جهت تعدیل جمعیت در اولویت قرار گیرند اظهار داشت: گونه های جانوری بومی نگهداری شده در باغ های وحش نیز به رغم اینکه این گونه ها غالبا قابلیت رها سازی مجدد در طبیعت را ندارند ولی می توانند از نظر ژنتیکی حائز اهمیت باشند و لازم است که باغ های وحش در نگهداری مطلوب این گونه ها تمام تمهیدات لازم را به عمل آورند.

تیرماه سال گذشته ۲۲ راس گوزن قرمز و ۱۵ راس گوزن زرد اروپایی که بدون برنامه ریزی کارشناسانه 

در باغ وحش تهران تکثیر شده بودند به دلیل عدم وجود فضای کافی برای نگهداری در این باغ وحش بنا به درخواست مسوولان باغ وحش با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست ذبح شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا