بزرگان حوزه گردشگری سخنرانی کردند

انطباق نیازهای معنوی و مذهبی مسافران در اروپا و آسیا

پروفسور برایان کینگ، از دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ در سخنرانی خود که به‌صورت ویدئویی پخش گردید، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دومین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، مسائلی را در خصوص انطباق نیازهای معنوی و مذهبی مسافران در اروپا و آسیا مطرح کرد.

کینگ در بخشی از سخنرانی خود، دیدگاه های علمی درخصوص ارتباط توریسم / سفر زیارتی و تأثیر افزایش پویایی مقاصد گردشگری بر بازارهای منبع و زمینه های مذهبی و معنوی را برشمرد. همچنین نتایج مطالعه در یک مسیر زیارتی در اسپانیا مورد بررسی قرار گرفت.

 به گفته کینگ، هر ساله مسافران زیادی از اقصی نقاط جهان از جمله آسیا، مسیر زیارتی کامینو د سانتیگو (Camino da Santiago)  در شمال اسپانیا را طی می کنند. شرکت کنندگان در این مراسم، طیف کاملی از گرایشات معنوی و مذهبی از جمله اعتقادات پرشور مذهبی تا اگنوستیسیم را به نمایش می گذارند.

بررسی پدیده رو به رشد گردشگری بین المللی کشورهای مسلمان از منطقه آسیا- اقیانوسیه (با محوریت چین، کره جنوبی و ژاپن) بخش انتهایی سخنرانی پروفسور کینگ بود که به لزوم توجه کشورهای مقصد به افزایش خدمات ارائه شده به گردشگران مسلمان برای پاسخگویی به نیازهای معنوی و مذهبی آنها اشاره داشت.

معنویت، گردشگری و نقش خطوط هواپیمایی فرودگاه ها در مقاصد گردشگری

آندریاس پاپاتئودورو، از دانشگاه آژین یونان، دومین سخنران خارجی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت بود که در بخش از سخنرانی خود عنوان کرد، جوامع معاصر در جستجوی معنویت به عنوان راه حلی برای غلبه بر اضطراب و تنگناهای زندگی معاصر هستند و گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی نقش مهمی در این بین ایفا می کنند.

بسیاری از مناطق مذهبی و مقدس در مناطق با دسترسی ضعیف قرار دارند که بسیاری از بازدیدکنندگان به ویژه گردشگران خارجی را از سفر به این مناطق باز می دارد. توسعه حمل و نقل هوایی تاحدودی به کاهش این مشکلات و افزایش ارتباط و تبادل فرهنگی کمک کرده است.

آزادسازی بازارهای حمل و نقل هایی در سطح جهان (از جمله خاورمیانه) به این معناست که خطوط هوایی از آزادی عمل بیشتری برای انتخاب مسیرهای پروازی برخوردار هستند. این مسأله فرصت مناسبی را برای رشد و گسترش خدمات آنها فراهم می کند.

اشاره به ظرفیت های بالقوه فرودگاه های ایران از جمله فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، نقش فرودگاه ها و خطوط هوایی در ایجاد شغل و تولید ناخالص داخلی (GDP)، از جمله نکاتی بود که پاپاتئودورو در سخنرانی خود به آنها اشاره کرد.

همگرایی فرهنگی برای صلح و دوستی از طریق گردشگری ممکن می شود

معاون پژوهشی بنیاد ایرانشناسی ایران به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این کنفرانس بین المللی درخصوص همگرایی فرهنگی برای صلح و دوستی از طریق گردشگری توضیحاتی را ارائه داد.

محمد بهرامی‌زاده همچنین در ادامه سخنرانی خود گفت، مهمترین دستاورد گردشگری برای امروز صلح و دوستی است که از طریق همگرایی فرهنگی پدید می‌آید و از جمله لوازم آن می‌توان به پیدایش آرمان های مختلف بین مردم کره خاکی (رفتارهای مشترک)اشاره کرد.همچنین گردشگری معنوی تنها منوط به گردشگری زیارت نیست بلکه می‌توان گردشگری معنوی را به دوگونه مذهبی یعنی زیارت و سفر به منظور مناسک مذهبی و غیر مذهبی یعنی مکاشفه،جستجو درمعنا،صلح و دوستی  تقسیم کرد. در نهایت نیز گردشکری،معنویت  و صلح درکنارهم قرار می‌گیرند.

مراکز خرید در اطراف خانه کعبه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است

دکتر بدرالدین محمد از دانشگاه سینس مالزی، دیگر سخنران مدعو کنفرانس گردشگری و معنویت به این نکته اشاره کرد که در توریسم مذهبی، فردی از یک مکان دینی – مذهبی دیدن کرده و انگیزه پیدا می کند. نمونه های زیادی از گردشگری مذهبی در آسیا از جمله در لائوس، بالی اندونزی، هند و حتی ژاپن داریم.

سازمان UNWTO هر سال برنامه های متعددی در حوزه گردشگری برگزار می کند و حتی در بحث حج نیز فعالیت های زیادی انجام داده است. هر ساله شمار زیادی از مسلمانان برای زیارت خانه خدا به عربستان سفر می کنند، اما ساخت مراکز خرید متعدد در اطراف خانه خدا اکنون به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

برگزاری فستیوال های مذهبی کارکردهای مختلفی دارد؛ به عنوان مثال ژاپن از طریق برگزاری همین فستیوال های مذهبی کشور خود را از افول اقتصادی نجات داد. باید به این نکته توجه شود که توریسم مذهبی می تواند برای کشورها از جمله ایران بسیار سودآور باشد.

رسانه در گردشگری بیشترین بهره را از انقلاب ارتباطات برده‌اند

ایرج افشار سیستانی پژوهشگر و استاد ایرانشناسی با اشاره به نقش رسانه در گردشگری گفت: در این دوره رسانه‌های جهان با نشان دادن تصویر سیاه از ایران بزرگترین ضربه را به مردم وارد کردند .در واقع حریفان ایران در این چند سال بسیار موفق عمل کرده اند ، بنابراین برای دگرگونی نگاه جهان لازم است رسانه های ایرانی کمک کنند.

همچنین باید گفت، فرآیند دگرگونی رسانه ها آنقدر پرشتاب است که اگر رسانه های داخلی خود را هماهنگ نکنند دچار توقف در گردشگری خواهیم شد. همچنین می توان گفت، هیچ وسیله ای به اندازه ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی در شکوفایی گردشگری کارا تر و انعطاف پذیر تر یافت نمی‌شود. رسانه در گردشگری بیشترین بهره را از انقلاب ارتباطات برده‌اند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا