بازگشت ارزش غول‌های فناوری؟

ارزش سهام شرکت‌های بزرگ فناوری به پایین‌ترین حد خود پس از کرونا رسید

فعالان و سرمایه‌‌گذاران اکوسیستم جهانی فناوری هفته جاری را با نگرانی فزاینده از سقوط سهام غول‌های فناوری همچون اپل، آمازون و انویدیا آغاز کردند.

به گزارش سینا، این در حالی است که افت بازارهای بورس آسیا و اروپا از هفته گذشته آغاز شده بود و حالا به نظر می‌رسید نوبت به آمریکا رسیده است.

در کشور ما هم بازار سهام پس از یک رشد قابل قبول، پس از تنش‌های ایجاد شده در منطقه به اصطلاح فعالان «خونین» شد.

حالا با کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران، رشد بازار سهام از امروز(چهارشنبه) از سر گرفته شد، اگرچه شاخص‌های اصلی ایالات متحده هنوز روش‌هایی برای بازپس‌گیری بالاترین رکوردهای ثبت شده در ماه گذشته دارند.

چه اتفاقی افتاد؟

فوربس در گزارشی یادآوری کرده که اندکی پس از باز شدن بازارها و رشد حدود 1.5 درصدی، شاخص S&P 500 ایالات متحده برای دومین بار متوالی با بیش از یک درصد افزایش، برای اولین بار از اوایل ماه مه به سرعت در حال افزایش است و اکنون 4 درصد بالاتر از پایین‌ترین نرخ روز دوشنبه خود است.

میانگین صنعتی داوجونز و نزدک که از نظر فناوری سنگین است نیز همانند شاخص‌های خارجی به ترتیب 0.8 و 1.9 درصد افزایش یافتند و ‌هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ، Stoxx 600 اروپا و نیکی 225 ژاپن همگی یک درصد یا بیشتر در معاملات چهارشنبه افزایش یافتند.

همچنین بازده اوراق قرضه با تاریخ طولانی دوباره افزایش یافت، زیرا بازده اوراق 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده به بیش از 3.9 درصد افزایش یافت.

بیشترین ضرر برای فناوری

شاخص‌های سهام آمریکا اندکی پس از باز شدن بازار در روز دوشنبه سقوط کردند، زیرا افت 2.8 درصدی میانگین صنعتی داوجونز باعث بدترین ضرر از سپتامبر 2022 تاکنون شد.

در حالی که سرمایه گذاران برای احتمال رکود شدید اقتصادی آماده می‌شدند، بیشترین ضربه به سهام «7 شرکت بزرگ فناوری» که بر رشد تمرکز دارند وارد شد.

سهام اپل ۸ درصد، مایکروسافت ۵ درصد، انویدیا ۱۴ درصد، آلفابت گوگل ۶ درصد، آمازون ۸ درصد، متا ۷ درصد و تسلا ۱۱ درصد کاهش یافت.

با این حال، به نظر می‌رسد پارامترهای بیرونی باعث این اتفاق شده‌اند. اد یاردنی، بنیانگذار یاردنی ریسرچ، در متنی خطاب به مشتریان اعلام کرد که بازگشت 10 ساله خزانه‌داری به بازدهی نزدیک به 4 درصد، تأیید می کند که «رکودی در راه نیست».

سهام اپل و انویدیا با بدترین سقوط از مارس 2020 تاکنون، بیشترین افت را از نظر ارزش بازار داشتند، زیرا اپل حدود 270 میلیارد دلار و انویدیا 380 میلیارد دلار ضرر ثبت کرد.

چرا سقوط؟

کارشناسان معتقدند مجموعه‌ای از عوامل متعدد ترس سرمایه گذاران را برانگیخت. در داخل آمریکا، محرک‌های اصلی شامل گزارش مشاغل روز جمعه بود که بازار کار بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار را نشان داد و باعث افت شدید سهام شد. همچنین عدم تعهد روز چهارشنبه فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره هم دخیل بود.

سرمایه‌گذاران به طور همزمان به نگرانی‌های مربوط به درآمدهای فناوری‌های بزرگ در چند هفته گذشته و هزینه‌های بالاتر مرتبط با هوش مصنوعی و سود کمتر مرتبط با هوش مصنوعی دامن زدند.

سهام اپل همچنین توسط برکشایر ‌هاتاوی کاهش یافت. چراکه روز شنبه اعلام کرد سهام عظیم خود را در شرکت سازنده آیفون به نصف کاهش داد. همچنین سهام انویدیا در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر تاخیر در تولید تراشه‌های نیمه‌رسانای هوش مصنوعی آن کاهش یافت.

اما در خارج از آمریکا، نگرانی‌ها در مورد تأثیر افزایش هزینه‌های استقراض نزدیک به صفر ژاپن بر «معاملات حمل و نقل» باعث شد که شاخص بورس نیکی ژاپن بدترین روز خود را از سال 1987 به ثبت برساند.

با این حال، اگرچه این افت ناگهانی برای سرمایه گذاران دلسردکننده به نظر می رسد، اما برای بازار سهام که اغلب پر از مشکلات است، تازگی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا