بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی کشور با مشارکت بین‌المللی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با اصحاب رسانه گزارشی از اقدامات انجام شده در این وزارتخانه طی مدت سه‌سال دولت سیزدهم را بیان کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل سه شنبه و در آستانه روز خبرنگار (۱۷ مرداد) در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت: در کتاب راه نشان که به همت وزارت علوم منتشر شده اقدامات تحولی در این دوره وزارتخانه در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی افزود: اولین رویکرد ما در وزارتخانه این است که تجربه را ارزان بخریم؛ یعنی از تجربیات مدیران گذشته استفاده کنیم. در ابتدا از وزرای علوم سابق دعوت کردیم و‌ایده‌های آن را شنیدیم و از همان روز اول ۲۲ طرح ارائه کردیم تا بررسی شود و با تحقیق هدف‌گذاری کنیم.

زلفی‌گل ادامه داد: به عنوان مثال گفته می‌شد چرا تحقیقات نیاز محور نیست. ما این انتقادات را به عنوان طرح پژوهشی بیان کردیم تا راهکار آن‌ها توسط مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارائه شود. ‌ایده دیگر بنده همسو کردن منافع فردی با منافع ملی در قوانین و مقررات بود و نظام سنجش و انگیزش جدید را طراحی کردیم تا ارزیابی و امتیازاتی که ارائه می‌شود متناسب با این فعالیت باشد. فعالیت علمی دانشگاهیان به فعالیت متمایز تبدیل شود و پژوهش‌ها و کتاب‌ها به سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شود.

وزیر علوم بیان کرد: برای جذب نخبگان نیز اقداماتی انجام شد برای نمونه بورس صنعت را ایجاد کردیم و سال گذشته با شرکت سایپا برای پذیرش هزار بورس توافق شد و در نهایت نزدیک 400 دانشجو بورس این شرکت شدند و در صنابع دیگر نیز نظیر این اقدام را داشتیم  و امسال نیز در جلسه با اتاق بازرگانی رایزنی کردیم  تا شرایط بورس در صنایع  مختلف فراهم شود.

وزیر علوم افزود: رویکرد دیگر ما  در وزارت علوم، سیاست کارمزدی به جای روزمزدی بود و بر اساس این سیاست پایه تشویقی اساتید را به عدد ۶۰ رساندیم. از دیگر رویکرد‌های وزارت علوم این بود که سیاست شفافیت اداری را در دستور کار قرار دادیم، در انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها در ابتدا خواستیم برنامه خود را ارائه کنند همچنین در احکام صادر شده مدیران برنامه تعیین کردیم تا طبق آن عمل کنند.

وی تأکید کرد: وزارت علوم در این سه سال استفاده از هوش مصنوعی را در برنامه خود قرار داده و برای مثال سامانه نظام‌ایده‌ها و نیاز‌ها طراحی شد تا تمام وزارتخانه‌ها و صنایع نیاز خود را ثبت کنند و تاکنون ۲۰ هزار نیاز ثبت شده که ۶هزار نیاز مربوط به وزارت نفت است و این سامانه هم‌رسان نیاز جامعه با فکر خوب و‌ایده خوب است.

زلفی‌گل ادامه داد: از دیگر سامانه‌های ایجاد شده سامانه جان است که در آن تمام محصولات شرکت دانش بنیان ثبت شده و کالا‌های مشابه اجازه واردات ندارد. همچنین سامانه فرنما راه‌اندازی شد که فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در آن مشخص است و برای هر دانشجو می‌توان کارنامه فرهنگی صادر کرد.

زلفی گل همچنین به نهادینه کردن الزامات حرفه‌ای و اداری آموزش عالی اشاره کرد و گفت: به این معنی که یک عضو هیات علمی ما طرح درس داشته باشد، سرفصل‌های دروس را رعایت کند. امتحان نیم ترم و پایان ترم بگیرد و دو ساعت در هفته نیز برای دانشجویان خود وقت بگذارد. ضمن اینکه باید با هماهنگی دانشگاه صفحه خانگی داشته باشند تا رزومه علمی آنها در دسترس جامعه باشد مانند آنچه ما در سامانه دانا پیش بینی کردیم.

وزیر علوم  بیان کرد: انتقاد می‌شد که وزارت علوم مقاله‌محور است. برای رفع آن معاونت نوآوری و فناوری را تأسیس کردیم تا مشکل برطرف شود. در پی این تصمیم پارک‌های علم و فناوری رشد کردند و صندوق عالی علوم و تحقیقات را تأسیس کردیم.

وی اظهارداشت: در آیین‌نامه ارتقای شورای علمی انقلاب فرهنگی ارائه شد، تلاش کردیم انگیزه ایجاد کنیم افرادی که کار پژوهشی انجام می‌دهند دیده شوند و در برنامه هفتم پیشرفت احکام ویژه‌ای برای وزارت علوم آمده است که موجب ارتقای آن می‌شود.

وزیر علوم در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران به سؤالی درباره پیشرفت زنان در عرصه علم طی سه سال اخیر گفت: به یمن پیروزی انقلاب اسلامی مسیر رشد برای زنان فراهم‌ شد و اکنون در آموزش عالی سهم‌ زنان نسبت به مردان در دانشگاه‌ها بیشتر و بالای ۵۰درصد است. ما در آیین‌نامه‌ها تلاش کردیم با توجه به ماهیت خانواده دستور العمل‌ها را به گونه‌ای اعمال کردیم تا به رسالت مادری آن‌ها هم توجه شود.

بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی با مشارکت بین‌المللی

زلفی گل در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های وزارت علوم در عرصه بین‌الملل و عملکردش در این حوزه گفت: در دیپلماسی علمی بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی ما با مشارکت بین‌المللی بوده که قابل توجه است و نشان می‌دهد دنیا مرجعیت علمی ما را پذیرفته است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار آیین‌نامه تعاملات علمی و بین‌المللی در تقویت دیپلماسی علمی تدوین شد تا اعضای هیئت علمی بتوانند فعالیت‌های علمی خود را در خارج کشور دنبال کنند. همچنین ردیف ویژه‌ای برای دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف که همچنان در تحریم ویژه اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارند در نظر گرفته شده است. تأسیس انجمن علمی هوش مصنوعی برای نخستین بار در دولت سیزدهم هم از دیگر اقدامات بود .

ساخت حدود یک هزار واحد خوابگاهی برای متاهلان

زلفی‌گل درباره تعداد ساخت خوابگاه متاهلان گفت: از ۸۵۶ واحد در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۷۴۲ واحد در این سه سال افزایش یافت که تعداد ۸۶۶ واحد در این دولت ساخته شده است و شماری هم در حال تکمیل است. منابع ساخت این خوابگاه‌ها از طریق تهاتر و مولد‌سازی و طرح قانون جوانی جمعیت تأمین شده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره شکاف بین صنعت و دانشگاه توضیح داد: برخی اقدامات به تنهایی دست وزارت علوم نیست و دستگاه‌های دیگر هم در این زمینه باید دخیل شوند. ما یکپارچگی آموزش عالی در کشور نداریم‌، این یک ضعف است. با وجود این وزارت علوم به سهم خود اقداماتی را در این زمینه حتی در اختصاص بودجه جداگانه انجام داده است.

زلفی‌گل به انتقادی نسبت به بورس صنعت واکنش نشان داد که منجر به رانت می‌شود و گفت: رانتی وجود ندارد و صنعت وقتی بورس می‌کند، رتبه‌های برتر را انتخاب می‌کند یعنی هدفگذاری انجام شده است.

وزیر علوم در پایان گفت: تعدادی از طرح های مهم وزارت علوم در برنامه هفتم توسعه مصوب شد که باید در آینده اجرایی شود؛ آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید تصویب و ابلاغ شودو 33 اقدام مهم نیازمند پیگیری در کتاب راه نشان آمده است که می تواند مبنای سوال اصحاب رسانه از مسئولان آینده وزارت علوم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا