دستاوردهای جهاددانشگاهی در دولت شهید رییسی

جهاد دانشگاهی همیشه به عنوان نهادی همراه در راه رشد علم و دانش بوده است. این نهاد انقلابی وظیفه خود دانسته تا همراه دولت بوده و کارهای برزمین مانده را به دوش خود بگذارد. در آستانه 16 مردادماه و سالروز تشکیل این نهاد انقلابی رییس جهاد دانشگاهی به همراه معاونین خود نشست خبری را با رسانه ها برگزار کرد و در این نشست خبری از به روز ترین اتفاقات و رویدادهای این دوره از جهاد دانشگاهی در دولت شهید آیت الله رییسی گزارش هایی را به اصحاب رسانه ارائه داد.

به گزارش سیناپرس- جهاد دانشگاهی همیشه به عنوان نهادی همراه در راه رشد علم و دانش بوده است. این نهاد انقلابی وظیفه خود دانسته تا همراه دولت بوده و کارهای برزمین مانده را به دوش خود بگذارد. در آستانه 16 مردادماه و سالروز تشکیل این نهاد انقلابی رییس جهاد دانشگاهی به همراه معاونین خود نشست خبری را با رسانه ها برگزار کرد و در این نشست خبری از به روز ترین اتفاقات و رویدادهای این دوره از جهاد دانشگاهی در دولت شهید آیت الله رییسی گزارش هایی را به اصحاب رسانه ارائه داد.

در ابتدای این نشست خبری حسن فارسی با اشاره به برخی انتقادات در خصوص تغییر مدیران جهاد دانشگاهی در دولت شهید رییسی به بیان ارقامی در خصوص انتصابات این نهاد پرداخت و تصریح کرد: در این دوره ۳۲ مدیر در سمت خود ابقا شدند، ۳۴ تغییر داشتیم که ۴ مورد آن به خاطر بازنشستگی و حدود هفت نفر استعفا، یک ماموریت و یک انتقال به دانشگاه و ۱۴ نفر پایان حکم داشتیم.

وی در خصوص برنامه تدارک دیده شده در خصوص سالروز جهاد دانشگاهی اظهار کرد: روز سه‌شنبه برنامه تجدید میثاق با آرمان امام راحل را در محل مرقد امام خمینی (ره) خواهیم داشت. ویژه برنامه سالگرد نیز در محل دانشگاه علم و فرهنگ در روز سه ‌شنبه ساعت ۱۶ برگزار می‌شود که در این برنامه از طرح‌های شاخص حوزه پژوهش و فناوری وفناوری، در حوزه مهندسی و پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی رونمایی می‌شود و از 41 نفر  جهادگر شایسته در حوزه‌های مختلف پژوهش و فناوری، آموزشی و فرهنگی، پشتیبانی و روابط عمومی، حراست و اصحاب رسانه تقدیر می‌شود.

 

رونمایی از پنج طرح برتر در سالروز جهاددانشگاهی

 

در ادامه این نشست خبری یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در خصوص جزییات پنج طرح برتر که در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی رونمایی میشود بیان کرد: در حوزه فنی و مهندسی طرح فناورانه دست یابی و تکمیل دانش فنی مته حفاری دندانه‌ای رونمایی خواهد شد. در حوزه علوم پزشکی نیز طرح فناورانه بومی سازی تولید صنعتی کیت نوعی خاصی از سنتز رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز طرح تولید آزمایشگاهی جنین در تکثیر گاومیش ها با خصوصیات برتر ژنتیکی که با همکاری پژوهشگاه ابن سینا انجام شده رونمایی می‌شود. همچنین با همکاری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی طرحی در خصوص مکمل‌های ورزشی رونمایی می‌شود. در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر هم طرحی با عنوان مصادیق منافع و رصد سلامت اداری  نیز یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه رصد سلامت اداری و پایش های مربوطه به موضوع تعارض منافع است رونمایی می شود.

در بخش دیگر این نشست علیرضا آزادخانی، مشاور رئیس جهاد دانشگاهی در امور ایثارگران، نیز درباره اهتمام ریاست جهاد دانشگاهی به مسائل مربوط به ایثارگران اظهار کرد: در حال حاضر شرایطی فراهم شده است که مستقیما مسائلی که مترتب جامعه ایثارگری است به آقای دکتر مسلمی منتقل می‌شود و ایشان نامه‌ها را ارجاع می‌هند. لذا ارتباط تنگاتنگی با جامعه ایثارگری داریم. در جهاد دانشگاهی از آزادگان و جانبازان تا خانواده شهدا و رزمندگان حضور دارند، در حوزه اداری هر کدام از اینها طبق قانون کشوری به صورت خاصی باید ترتیب اثر داده شوند.

 

تمامی ظرفیت های جهاددانشگاهی در خدمت دولت جدید است

 

در ادامه این نشست خبری رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اقدامات جهادی این نهاد طی ۴۴ سال گذشته خطاب به دولت چهاردهم تاکید کرد که این نهاد انقلابی برای به منصه اجرا درآوردن ظرفیت جهاد دانشگاهی در خدمت دولت است .

حسن مسلمی نائینی در این نشست خبری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد نیست؛ بلکه یک فرهنگ است و همه باید در گسترش این فرهنگ تلاش کنیم و جدیت به خرج دهیم. بنابراین همانطور که طی ۴۴ سال قبل جهاد به عنوان یک نهاد، معین دولت های مختلف بوده است، هم اکنون نیز در خدمت دولت هستیم تا این ظرفیت نهفته را به منصه اجرا بگذاریم..

وی درباره بودجه پایین جهاد دانشگاهی در تمامی ادوار نیز توضیح داد: از ابتدا جهاد دانشگاهی با بودجه کمی مواجه بوده است. گرچه بودجه جهاد را در این یک سال ۲.۵ برابر کردیم؛ اما باز هم نمی‌توانیم به اندازه کافی حقوق اعضای جهاد را پرداخت کنیم. بنابراین جهاد دانشگاهی در این زمینه چند کار موفق با بخش خصوصی را برنامه ریزی کرده است که ثمرات آن در آینده نزدیک در حوزه بودجه ای و فنی شامل حال جهاد خواهد شد. شرکتی را برای اولین بار بین پژوهشکده گیاهان دارویی و بخش خصوصی ایجاد کردیم که برای چهار نوع گیاه دارویی مجوز لازم را کسب کرد که از جمله آن داروی گیاهی ترک اعتیاد، درمان آلزایمر، کبد چرم و لاغری است که مجوز سازمان غذا و دارو را دارد. جهاد ۴۰ درصد سرمایه این امر را تامین می‌کند که احتمالا این امر بیش از یک میلیون دلار صادرات را در این زمینه رقم خواهد زد.

علیرضا کلانتر مهرجردی با اشاره به اینکه ما در حوزه فرهنگی به دنبال جریان غالب در دانشگاه نیستیم؛ بلکه در تلاشیم از طریق کارهای شاخص نقش اثرگذار در دانشگاه‌ها داشته باشیم گفت: جهاد دانشگاهی باید بعد از ۴۰ سال فعالیت به بلوغ می رسید. در همین راستا با همت همکاران برای اولین بار سامانه اطلس فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی را در کل کشور مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کردیم که این سامانه و به اصحاب رسانه توانایی دستیابی به برخی اطلاعات در حوزه فرهنگ را با در اختیار داشتن  یک کد می‌دهد. این سامانه آنلاین است و می‌توان گفت تا کنون اطلسی به این معنا در حوزه فرهنگی نداشته‌ایم.

کلانتر مهرجردی با بیان اینکه پایه و اساس کارها در جهاد دانشگاهی این است که یا فعالیت فرهنگی انجام ندهیم یا با رویکرد علمی این فعالیت فرهنگی را دنبال کنیم، ادامه داد: در همین راستا ما ارزیابی مجددی در شاخص‌های طرح‌های فرهنگی داشتیم و به تدوین شناسنامه طرح های فرهنگی جهاد دانشگاهی مبادرت کردیم که در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی می‌شود. برای اولین بار کدهایی را برای طرح های شاخص جهاد طراحی کردیم که در شورای عالی ستاد طراحی شد.

 

اولین سند مالکیت اعیانی و حد نگاری شده پارک علم و فناوری کشور صادر شد

 

مسعود ابراهیمی معاون رئیس و سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی گفت: طبق قانون جهاد دانشگاهی به مجموعه‌های دانش بنیان کشور کمک می‌کند که در پارک‌های علم و فناوری جهاد دانشگاهی مستقر شوند. برنامه‌هایی نیز برای این موضوع تدارک دیده شده است که از جمله آن سند حدنگاری و اعیانی است که اولین سند مالکیت اعیانی و حد نگاری شده پارک علم و فناوری کشور ذیل قانون دانش بنیان چند وقت پیش در پارک علم و فناوری البرز صادر شد.

وی توضیح داد: قانون به پارک‌های علم و فناوری اجازه می‌داد که اگر ساختمانی در پارک ایجاد شد برای آن سند اعیانی صادر کنند و مالکیت باقی اراضی برای پارک باقی بماند. این امر محاسن زیادی دارد؛ از جمله آن این است که این صدور سند مشکل توثیق وام برای مجموعه‌ها را حل می‌کند. بنابراین جهاد دانشگاهی آمادگی دارد که به همه متقاضیان در سطح کشور که از تکنولوژی قابل قبولی برخوردار هستند زمین در پارک علم و فناوری البرز، پارک علم و فناوری کرمانشاه و علوم و فناوری های نرم با شرایط مناسب واگذار کنیم. زیرساخت قانونی این فرآیند از سال قبل آغاز و تا الان حدود ۱۰ فقره واگذاری انجام شده است.

ابراهیمی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در مجموعه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی اطلسی از فناوری های جهاد دانشگاهی تشکیل شده است که قابلیت جذب سرمایه‌گذاری از بخش‌های مختلف را دارد، توضیح داد: در این خصوص قراردادهای مانند  قرارداد در خصوص تولید داروهای گیاهی و حوزه داروهای نوترکیب منعقد شده است. و در حوزه شیلات و معدن هم اتفاقاتی رخ داده است.

نجمه یزدان‌فر مشاور رئیس جهاد دانشگاهی در امور بانوان اظهار کرد: ۴۳ درصد پرسنل جهاد دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند که از این بین ۵.۵ درصد پست‌ زنان، پست مدیریتی است. ما ۱۲۰ مدیر زن در بخشهای مختلف و ۱۴ رئیس پژوهشکده و واحد خانم داریم.

وی با اشاره به اجرای بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی در زمینه ناباروری و جلوگیری از آن و اقدامات درمانی در این حوزه و نقش آفرینی جهاد دانشگاهی در اجرای قانون جوانی جمعیت، افزود: ارتقا جایگاه مدیریت بانوان در جهاد دانشگاهی و حضور در شوراهای عالی تصمیم گیری و ارتقا جایگاه مدیریت بانوان در جهاد دانشگاهی از دیگر اقدامات ما بوده است. سال گذشته بانوان جهاد دانشگاهی در کنگره بانوان تاثیرگذار حضور داشتند و جزو تیم برگزیده دومین کنگره زنان تاثیرگذار در سال ۱۴۰۲ و یکی از تیم های تخصصی بودند. تعدادی از خانم ها در بسته دانشمندان یک درصد برتر جهان و دانشمندان پر استناد قرار گرفتند و بسیاری حائز رتبه هایی در مسابقات قرآنی و ورزشی و… در کشور هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا