بازاریابی ملی و بینالمللی برای محصولات زیستفناوری کشاورزی
پروژه برونسپاری تدوین نقشه راه زیستفناوری کشاورزی ایران در سه فاز «مطالعه و شناخت وضع موجود زیست فناوری کشاورزی در ایران و جهان»، «تهیه نقشه راه فنـاورانه محصـولات و فناوریهای نوظهور در زیستفناوری کشـاورزی» و «تهیه برنامه ملی توسعه فناوریها و محصولات زیستی در حوزه کشاورزی» انجام شده است.
تدوین نقشه راه زیستفناوری مبتنی بر زمان یکی از مفاد این برونسپاری است که در این بخش آمده است باید روند رشد تولید محصولات زیست فناوری کشاورزی همانند 10 سال گذشته، روند رشد تولید محصولات زیستفناوری کشاورزی همانند روند رشد جهانی، روند رشد تولید میانگین روند رشد گذشته و روند رشد جهانی، روند رشد تولید محصولات زیستفناوری کشاورزی مطابق با رسیدن به سهم 3 درصد از بازار بیوتکنولوژی کشاورزی جهان باشد و همه ایران تحت پوشش تولید محصولات زیستفناوری قرار گیرد.
تعیین اولویتهای تخصص منابع انسانی، زیرساختها و آزمایشگاههای مورد نیاز به منظور جهتدهی حمایتهای دولتی نیز از دیگر بندهای تعریف شده در این نقشه راه است.
در نقشه راه زیستفناوری کشاورزی ایران آمده است سویا، یونجه، نیشکر، اولویت سوم: حبوبات، سیب زمینی، پیاز، سورگوم، پایهداران، پایه هستهداران و پایه مرکبات در اولویت تولید قرار گرفته و اولویت تولید محصولات کشت بافت نیز شامل گردو، پسته، سیبزمینی، پایههای دانهدار، خرما، پایههای هستهدار و گیاهان زینتی میشود.
در این سند آمده است برای رشد ایران به میزان 13.4 درصد از بازار جهانی زیستفناوری کشاورزی، افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان در حوزه زیست فناوری کشاورزی و ارتقای ظرفیت تولید شرکتهای موجود، ترویج و فرهنگسازی مصرف محصولات زیستفناوری کشاورزی، حمایت بخش دولتی برای تولید و مصرف، بازاریابی ملی و بینالمللی برای محصولات زیستفناوری کشاورزی، تسهیل قوانین صادرات برای محصولات زیستفناوری کشاورزی، کاهش تعرفه گمرکی برای صادرات، افزایش تعرفه واردات محصولات زیستفناوری کشاورزی که در کشور توان علمی، عملی و امکانات تولید آنها وجود دارد، تدوین و الهام استفاده از استانداردهای بینالمللی برای تولید محصولات زیستفناوری کشاورزی، تعریف برند و معرفی به بازارهای منطقهای و جهانی، تسهیل شرایط حملونقل بینالمللی و تسهیل روابط پولی و بانکی ایران با جهان ضروری است.
گزارش:ندا جوادهراتی
No tags for this post.