طراحی اطلس فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر هوش مصنوعی توسط جهاددانشگاهی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی از طراحی و ایجاد اطلس فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر هوش مصنوعی این نهاد برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری چهل ‌و چهارمین سالگرد تشکیل این نهاد که امروز 14 مردادماه برگزار شد، بیان کرد: در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی از دیرباز، با سایر نهادهای فرهنگی متمایز بوده است و به سمت ایجاد نهادهای تخصصی پیش رفته که سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا، سازمان ترویج مطالعه و نشر، خبرگزاری دانشجویان ایسنا، سازمان دانشجویان ایران، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از مراکز تخصصی حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه امروز یک شبکه فرهنگی منسجم در واحدهای مختلف جهاددانشگاهی در سراسر کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: این موضوع با اتکا بر میدانی است که جهاددانشگاهی در کل کشور دارد و قرارگاه مسنجمی را در موضوعات فرهنگی، پژوهشی، اشتغال و …  دارد که می‌تواند در اختیار دولت‌ها باشد. یکی‌ از مشکلات عرصه فرهنگی امروز کشور، عدم اشراف و شناخت بازیگران حوزه فرهنگی از یکدیگر است. در این زمینه و به منظور رسیدن به بلوغ و پختگی در معرفی جهاددانشگاهی سامانه اطلس فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی مبتنی بر هوش مصنوعی در کشور ایجاد شده است که براساس رصدهای انجام شده، چنین اطلسی تاکنون در کشور وجود نداشته است. پیشنهاد ما به تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور برای ارتقای نظام فرهنگی در کشور این است که به طراحی اطلسی فرهنگی اقدام کنند که توانایی هر حوزه را مشخص کرده و به رفع مشکلات کشور در این حوزه کمک ند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: فعالیت‌های جهاددانشگاهی فعالیت مبتنی بر ارزش افزوده در حوزه فرهنگ دانشگاهی است. در این زمینه به تدوین شناسنامه فرهنگی جهاد مبادرت شده است که این برنامه نیز در سالگرد جهاددانشگاهی رونمایی خواهد شد. همچنین برای اولین بار کدهای ویژه برای طرح‌های شاخص فرهنگی جهاددانشگاهی توسط این معاونت تدوین شده است.

دکتر کلانتر مهرجردی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال 1369 در دیدار با اصحاب فرهنگی و دانشگاهی تأکید ویژه بر جهاددانشگاهی داشتند و فرموند ‌که این نهاد در بوم فرهنگی نهادهای مختلف، نهاد قابل اتکا است. بنابراین در حوزه فعالیت‌های فرهنگی به دنبال جریان قالب در دانشگاه‌ها نیستیم و بیشتر به دنبال نقش فرهنگی اثرگذار در دانشگاه‌ها هستیم.

وی در رابطه با تعداد رویدادهای فرهنگی جهاددانشگاهی در کشور طی سال گذشته یادآور شد: دو و هزار و 348 برنامه تعداد رویدادهای فرهنگی این نهاد در سال گذشته بوده است که بر این اساس تعداد اخبار ایسنا در سال گذشته بیش از 103 هزار گزارش و خبر تولیدی و تعداد اخبار ایکنا نیز در این مدت بیش از 46 هزار گزارش و مصاحبه و محتوای تولیدی بود. در حوزه چاپ و نشر نیز 526 عنوان اثر تحویل جامعه علمی کشور شد. 12 شعبه فرهنگی نیز به واحدهای جهاددانشگاهی افزوده شده و در سال گذشته همچنین، 116 طرح فرهنگی در کشور اجرا شد که بیش از 50 درصد آن کارفرمایی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان در خصوص مهمترین برنامه‌های حوزه فرهنگی این نهاد در سال گذشته گفت: برگزاری بیست و یکمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، برگزاری پنجمین دوره نکوداشت مفاخر ایرانی – اسلامی، اجرای نوزدهمین دوره طرح ایران مرز پرگهر با سه دریچه اردوهای راه‌بلد، اردوهای فن فرهنگ مبتنی بر جهاد تبیین، اردوهای مهربانان ویژه حضور در مناطق محروم، برگزاری دوره‌های دانشجو معلم قرآن، طرح ملی باشگاه مطالعات دانشجویان و … از جمله این برنامه‌های فرهنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا