به گزارش ایسنا، زهره محبیان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته بهداشت حرفهای در پایان نامه خود با عنوان "بررسی اثرات توام گرما و روشنایی بر میزان توجه و زمان واکنش در شرایط آزمایشگاهی"به بررسی این موضوع پرداخت.در بسیاری از محیطهای کاری مواجهه با گرما و روشنایی نامناسب وجود دارد، اما تاکنون مطالعات اندکی جهت بررسی اثر توام گرما و روشنایی بر عملکردهای شناختی افراد صورت گرفته است.
این پژوهش به بررسی عملکردهای شناختی (توجه و زمان واکنش) انسان در مواجهه توام با سطوح مختلف دما و روشنایی در شرایط آزمایشگاهی پرداخته است. این مطالعه بر روی 33 نفر از دانشجویان (16دختر و17پسر) با میانگین و انحراف معیار سنی3/2 ± 1/22 در اتاقک تنشهای حرارتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
مطابق این تحقیق متغیر درصد توجه با استفاده از آزمون نرم افزاری عملکرد پیوسته و متغیر زمان واکنش با استفاده از دستگاه سنجش زمان واکنش پس از 1.5 ساعت مواجهه توام با سطوح مختلف گرما (دماهای22 و 37 سانتیگراد ) و سطوح مختلف روشنایی(500،200 و 1500لوکس) اندازهگیری شدند.
مدت زمان اجرای آزمونها 1.5 ساعت در نظر گرفته شد، هر داوطلب در فواصل زمانی تعیین شده (60،30،0 و 90 دقیقه ) آزمونها را انجام داد. نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش توام گرما و شدت روشنایی (37درجه سانتیگراد و1500لوکس) باعث کاهش درصد توجه، افزایش زمانهای واکنش (ساده، تشخیصی، انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا) و افزایش میانگین خطاهای زمان واکنش شده است.
همچنین کاهش گرما و افزایش شدت روشنایی (22درجه سانتی گراد و1500 لوکس) باعث افزایش درصد توجه، کاهش زمانهای واکنش (ساده، تشخیصی، انتخابی دو رنگ و انتخابی دو صدا) و کاهش میانگین خطاهای زمان واکنش شده است. بنابراین ضروری است در مورد طراحی مشاغل و فعالیتهایی که مستلزم توجه پیوسته و یا زمان واکنش هستند عامل روشنایی و گرما مدنظر قرار گیرد. این پایان نامه با راهنمایی دکتر حبیب الله دهقان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.
No tags for this post.