به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، رضا نقیزاده با بیان این مطلب به تشریح وضعیت مشروطی دانشجویان در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در این خصوص ما با دوپیک روبرو بودیم، یکی با پیک کاهش شدید مشروطیها در نیمسال دوم سال 1398 که آغاز کرونا بود، آمار کاهش قابل ملاحظه مشروطیها را نشان میداد و کیفیت آزمونها را دچار مشکل کرده بود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی در گفتوگو با ایسنا تأکید کرد: پیک دوم در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ همزمان با حضوری شدن آزمونهای دانشگاهها بود که آمار مشروطی به دوره قبل از کرونا برگشت؛ یعنی افزایش اتفاق افتاد و این نشان میدهد ما مسأله آزمون را داریم که بحث جدی است؛ بنابراین بین قبل از کرونا و اکنون آمارها تفاوت محسوسی در زمینه مشروطیها وجود ندارند و آمارها مشابه است.
وی به مهمترین اقدام وزارت علوم در جهت کاهش میزان مشروطی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: یک اقدام مهمی را سال گذشته انجام دادیم و شهریور ماه نیز توسط وزیر علوم ابلاغ شد آن هم بحث آئیننامه جدید مقررات یکپارچه آموزشی بود، در این آئین نامه دو کار اصلی با محوریت رعایت نظم و انظباط آموزشی و شاگردپروری انجام شد، همه مسائلی که در حوزه آموزشی رخ میدهد مانند مشروطیها بخشی از آن به دلیل کاهش نظم آموزشی است که در آئیننامه جدید همه پیشبینی شد.
این مقام مسئول تأکید کرد: کار دیگری که انجام شد بحث استاد مشاور آموزشی بود که به استاد دانشگاه وظایف ویژه داده شد تا در امور دانشجویان به آنها مشورت دهد این کار نتایج بسیار خوبی داشت؛ اگر به صورت دقیق آئین نامه مقرارت آموزشی یکپارجه اجرا شود کیفیت آموزشی افزایش مییابد. در واقع در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸ با آغاز کرونا، میزان مشروطی برخی زیرنظامها تا ۵۰ درصد کاهش یافت ولی در سال اول آزمون حضوری شد تمام آمار ما همان آمارهای قبل از دوران کرونا بود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی با بیان اینکه نمیتوانیم آمار مشروطی دانشجویان را ارائه دهیم، گفت: این موضوع به عوامل متفاوتی بستگی دارد و تحلیلهای مختلفی را میطلبد. بر این اساس اعلام آمار در این زمینه ممکن است برداشتهای نادرستی در پی داشته باشد.