جهاددانشگاهی در عرصه‌های علمی و فناوری، روند رو به رشدی داشته

رئیس دانشگاه ملایر گفت: جهاد دانشگاهی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی است که با هدف پیوند دانشگاه و جامعه، تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی تشکیل شده است و تلاش دارد آموزش‌های تخصصی و اشتغالزایی برای جوانان هم داشته باشد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر ابراهیم محمدی‌منش رئیس دانشگاه ملایر در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: مطابق بیانیه گام دوم انقلاب باید جهاد امیدآفرینی،جهاد پیشرفت، دین‌داری، توجه به اخلاق و معنویت، تعالی نظام، عدالت اجتماعی و جهاد علمی در سرلوحه فعالیت‌های کشور قرار گرفته و وظایف و راهبردهای جوانان به‌شمار رود.

وی با بیان اینکه این عناوین در صورتی محقق خواهند شد که نهادهای انقلابی در این راستا برنامه‌های خود را تدوین و عملیاتی کنند، گفت: جهاددانشگاهی در چهل و چهارمین سالگرد تشکیل شعار خود را «جهاد دانشگاهی؛ الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» گذاشته است.

رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه این شعار کاملا در راستای اهداف و نیازهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب است، افزود: با توجه به گستردگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه‌هایی مانند تحقیقات علمی و فناوری، آموزش و اشتغال‌زایی، فعالیت‌های فرهنگی، ارتباط موثر با نهادها و سازمان‌های کشور و تولید محصولات دانش‌بنیان؛ حرکت این نهاد در سال‌های اخیر نیز روند رو به رشدی داشته است.

دکتر محمدی منش با بیان اینکه حرکت‌های جهاددانشگاهی با شعار امسال می‌تواند مثمرثمر واقع شده و به رفع مشکلات کشور نیز کمک ویژه‌ای کند، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر بناست کشوری جهانی ساخته و پرداخته شود تکیه به نیروهای جوان مؤمن با امید ضروری است و برای ساخت چنین نیروهای انسانی نیز باید تلاش کرد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه چند مورد از اقدامات موثر جهاد دانشگاهی را بهتر است یادآوری کنیم تا بهتر بتوان به این باور رسید که جهاددانشگاهی می‌تواند الگویی برای پیشرفت کشور در همه زمینه‌ها شود؛ یکی از نقش آفرینی‌های جهاددانشگاهی به دوران دفاع مقدس بر می‌گردد، این نهاد توانست در آن زمان خاص خدمات ارزنده علمی و تحقیقاتی با هدف رفع نیاز دوران دفاع مقدس را به خوبی برآورده کند.

اقدامات جهاد دانشگاهی در اوایل انقلاب منجر به امید آفرینی شد

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات جهاد دانشگاهی در اوایل انقلاب منجر به امید آفرینی و اعتماد به جوانان در آن بُرهه حساس شد، افزود: امروز نیز که کشور در شرایط خاص دیگری و در گام دوم انقلاب اسلامی قرار دارد، متناسب‌سازی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی برای ایجاد پیشرفت با تکیه بر ایمان، امید و اعتماد به جوانان می‌تواند منجر به اثرات بی‌نظیری در کشور شود.

رئیس دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات جهاد دانشگاهی در رفع نیازها و ضرورت‌های عرصه درمانی و پزشکی از جمله ناباروری بوده است که این اقدام نیز به نوبه خود حرکتی جهادی برای رفع نیازهای نسل آینده کشور را فراهم کرده و برای کشور امید آفرین بوده است.

دکتر محمدی‌منش ادامه داد: این اقدام نیز با استفاده از توان علمی جوانان ایران اسلامی رقم خورده و نشان دهنده این است که هر کجا جوانان مؤمن وارد صحنه شدند و مورد اعتماد قرار گرفتند، برای کشور افتخار آفرینی کردند و این روند در هر دوره‌ای به مقتضای آن باید بازنگری و به‌روزرسانی شده و دستاوردهای گذشته آن نیز حفظ شود.

رئیس دانشگاه ملایر با اشاره به اقدامات موثر برای بهره‌مندی جوانان در راستای پیشرفت کشور، اظهار کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی با حمایت از کارآفرینی و تسهیل شرایط برای ایجاد کسب و کارهای نوپا و معرفی صحیح آن به جوانان، ارتقای کیفیت آموزش با فراهم سازی امکان دسترسی به آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای متناسب با نیازهای بازار کار امروز در کشور و توجه به آینده، فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای مشارکت جوانان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و توسعه کشور و دستیابی به اقدامات نوآورانه برای برقراری ارتباط موثر دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت از جمله اولویت‌هایی می‌تواند باشد که در این سال جدید می‌توان بر آنها تکیه کرد.

فعالیت‌های جهاد دانشگاهی باید پیوست فرهنگی- انقلابی داشته باشد

وی گفت: البته همواره باید توجه داشته باشیم که جوانان مومن، با انگیزه، امیدوار و جهادگر در زیربناهای فرهنگی متناسب با فرهنگ اسلام ناب و با الگوگیری از اندیشه‌های امامین انقلاب پرورش می‌یابند و در تمام فرایندها نباید از نقش موثر اقدامات فرهنگی ناب غافل بود.

دکتر محمدی‌منش در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های این نهاد را باید با پیوست فرهنگی – انقلابی آن عملیاتی و اجرایی کرد، گفت: «دکتر سعید کاظمی آشتیانی» با اتکا به نیروهای مومن و جوان و اعتماد به آنها توانست یکی از مراکز برجسته در زمینه تحقیقات بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی را ایجاد کند که هم اکنون به عنوان یک مرکز یبن المللی مشغول خدمت است و علاوه بر ایجاد شرایط پیشرفت برای کشور نیازهای کشور را نیز در این عرصه برطرف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا