مسابقه ای برای ساخت خودروهای پرنده

همزمان که مردم در سراسر دنیا به خودروهای پرنده فکر می کنند، مخترعان و صاحبان صنایع و شرکتهای فعال در عرصه های مختلف فناوری هم از مدتها پیش تلاشهای زیادی کرده اند اما در واقعیت بخشیدن به این رؤیا ناکام بوده اند. حالا اما یک «اما»ی دیگر در کار است زیرا به لطف پیشرفتهای خیره کننده ای که در عرصه های مختلف فناوری روی داده باید منتظر یک تغییر بزرگ باشیم، شاید خبرهایی در راه باشد و قرار باشد خودروی پرنده حقیقتا ساخته شود.

در حال حاضر چندین شرکت در سراسر جهان که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست تلاش می کنند تا در راه طراحی و ساخت فناوری جدیدی که هم قابلیت پرواز و در عین حال حرکت بر روی زمین مانند خودرو را داشته باشد نخستین باشند.

آنها به این نکته فکر می کنند که مردم راهی برای خلاص شدن از ترافیک سنگین درون شهری پیدا کنند و چه راه حلی بهتر از جدا شدن از زمین و پرواز در آسمان. در این میان نام شرکتهای بزرگ هم دیده می شود. در اروپا ایرباس یک غول صنعتی محسوب می شود که پیشرفته ترین هواپیماهای جهان را همپای بوئینگ در آن سوی اقیانوس اطلس می سازد. حالا ایرباس هم از تخصص و تجربه محققانش استفاده می کند تا در ارایه خودروی پرنده به معنای واقعی و کاربردی اش در دنیا نخستین باشد. البته تاکنون نمونه هایی از این رؤیاپردازی به واقعیت نزدیک شده اند. آنها سیستمهای حرکتی مجهز به بال هستند که قابلیت جمع کردن آنها رادارند اما حقیقت امر این است که آنها واقعا خودرو نیستند. سیستمهایی که تاکنون ارایه شده اند قابلیت نشست و برخاست عمودی از زمین را دارند، دقیقا همانند آنچه که در بالگردها می بینیم. البته در این فناوریها به جای آنکه یک سیستم ملخی اصلی و بزرگ به کار گرفته شود با چند نمونه کوچک آن روبرو هستیم. هر یک از این بخشهای چرخنده توسط موتورهای برقی متصل به باتری عمل می کنند و دیگر از موتورهای پیستونی احتراقی که آلاینده محیط زیست هم به حساب می آیند خبری نیست.

در اینکه خودروهای پرنده رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت جای هیچ شکی نیست. اما در این مسیر موانع زیادی وجود دارد. قانونگذاران خود به عنوان یکی از این موانع جدی در نظر گرفته می شوند تا جایی که ارایه کنندگان این فناوری رؤیایی راضی کردن آنها را راهگشای اصلی توسعه آن می دانند. محققانی که بر روی این فناوری کار می کنند تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا ثابت کنند که خودروهای پرنده ایمن هستند و برای شهروندانی که بالای سرشان پرواز می کنند خطری ندارند. این محققان امید زیادی به آینده دارند. آنها چشم انداز جالبی را ترسیم کرده اند که در آن هزاران خودروی پرنده ارزان قیمت در آسمان شهرها درحالی به پرواز در می آیند که در دل آنها باتریهای سبکی تعبیه شده است.

همزمان شرکتها و سرمایه گذارانی که در این زمینه فعالیت دارند حرکت روبه جلوی سریعی دارند. آنها بازار پررونقی و بزرگی را برای «تاکسیهای هوایی» ترسیم کرده اند. همچنین خودروهای کوچک پرنده شخصی در این چشم انداز دیده می شوند که اقدام به جابجایی افراد در کلانشهرهای پرجمعیت می کنند. در این چشم انداز دیگر خبری از گیر افتادن در ترافیک فلج کننده نیست و این درحالی است که تاکسیهای هوایی و خودروهای پرنده بدون نگرانی درخصوص برخورد به یکدیگر به پروازشان ادامه می دهند.

ایرباس از جمله شرکتهای پیشرو  در این عرصه به شمار می آید. «زاک لاورینگ» مدیر پروژه ساخت تاکسی پرنده این شرکت هواپیماسازی موسوم به Vahana می گوید: حدود 10 سال با تولید انبوه خودروهای پرنده و ایجاد یک دگرگونی تاریخی در سبک و سیاق شهرنشینی فاصله داریم. بدین ترتیب زندگی میلیونها انسان متفاوت از گذشته خواهد شد. خودروهای پرنده ای که در این پروژه طراحی و ساخته می شوند ساختار فنی خودکاری خواهند داشت و این یک ویژگی مهم برای آنها به شمار می آید.

همزمان شرکت «اوبر» که به ارایه خدمات جابجایی افراد در بسیاری از کشورهای جهان شهرت دارد گزارش 98 صفحه ای منتشر کرده که نشان می دهد آن هم به فکر استفاده از تاکسیهای هوایی در آینده نزدیک است. اداره کنندگان اوبر به این نتیجه رسیده اند که در آینده مشتریانشان تمایل زیادی به سوار شدن بر خودروهای پرنده خواهند داشت و به همین دلیل بدشان نمی آید که در این زمینه هم سرمایه گذاری کنند. البته این شرکت برنامه ای برای تولید خودروهای پرنده ندارد چون اساسا کار آن نه تولید خودرو بلکه ارایه خدمات آنلاین در زمینه حمل و نقل است اما از خودروسازان می خواهد که وارد این عرصه هیجان انگیز شوند. این همان چیزی است که در صحبتهای مدیر برنامه های پیشرفته اوبر دیده می شود: نقش ما این است که صنعت خودروسازی را (برای ساخت خودروهای پرنده) تحریک کنیم.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Techlife فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا