گرده افشانی زنبورهای رباتیک

تقریبا سه چهارم گونه‌های گیاهی که در مزارع و باغ‌ها می‌کاریم، از جمله سیب، بادام و گیلاس به زنبورها و دیگر حشرات برای گرده افشانی و باردهی وابسته هستند. اما آفت کش‌ها، پاکسازی زمین و تغییرات اقلیمی باعث کاهش چشمگیر این حشرات شده است. این کاهش بسیار خظرناک است، چون تقریبا دو سوم غذای تولید روی زمین وابسته به گرده افشانی این حشرات مخصوصا زنبورها هستند و کاهش آن‌ها می‌تواند وضعیت غذایی جهان را با خطر بزرگی روبرو کند.

گرده افشانی فرآیند ضروری برای گل‌دهی گیاهان است. پرچم در گیاهان نر گرده‌هایی تولید می‌کند که توسط باد وبیشتر حشرات روی گیاهان ماده نشسته و باعث باروری آن‌ها می‌شود. این پدیده تصادفی باعث افزایش تنوع زیستی و کیفیت تولید غذای مزارع می‌شود. اما همان‌طور که گفته شد، این فرآیند در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است.

برای حل این مشکل ما دو چاره بیشتر نداریم، یا شرایط را به صورت اولیه برای حشرات برگردانیم، موضوعی که با توجه به تغییرات اقلیمی برگشت‌ناپذیر غیر ممکن می‌نماید. راه حل دوم اما پیدا کردن راه دیگری برای گرده‌افشانی است. به دلیل این‌که در بهترین حالت و با بهترین تلاش‌ها ما بازهم توانایی حفظ همه حشرات را نخواهیم داشت،؛ راه حل جایگزین ضروری به نظر می‌رسد. « ایجیرو میاکو» و همکارانش در انستیتو دانش‌ و تکنولوژی پیشرفته در ژاپن، اصول گرده افشانی در زنبورها را برای ساخت پهپاد به کار گرفتند که می‌تواند گرده را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل کند.

این پهپاد که به صورت دستی کنترل می‌شود در بزرگترین بعدش 4 سانتیمتر است و تنها 15 گرم وزن دارد. انتهای این درون به وسیله یک سطح چسبناک ژله‌ای پوشیده شده است. به این ترتیب پهپاد می‌تواند گرده را از روی گیاهان نر برداشته و به گیاهان دیگر منتقل دهد. میاکو می‌گوید قدم بعدی آن‌ها تبدیل کردن این گرده افشان رباتیک به یک دستگاه اتوماتیک است که به کشاورزان برای تولید محصولات کمک خواهد کرد. هوش مصنوعی و یک دوربین جی‌پی‌اس برای یک پهپاد اتوماتیک ضروری است:« ما امیدواریم تلاش ما به حل مشکل کاهش تعداد نبورها کمک کند، اما یادمان باشد این وسیله نمی‌تواند به کلی وظیفه زنبورها را بر عهده بگیرد و باید برای حفظ زنبورها تلاش کرد».

با این حال بسیاری می‌گویند این راه حل شاید به این زودی‌ها اقتصادی نباشد. با این حال چندین تلاش در حال حاضر برای حل مسئله کاهش زنبورها در حال اجرا است و همه آن‌ها علاوه بر ایجاد راه‌حل‌های جایگزین، به دنبال راه‌هایی برای حل مسئله کاهش تعداد زنبورها هم هستند. 

 

علی رنجبران

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا