تشریح مهمترین دستاوردهای مرکز نظارت وزارت علوم در دولت سیزدهم

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای این مرکز در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، روح اله سهرابی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری که روز دوشنبه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد گفت:  می توان مهم‌ترین اقدامات مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم را می‌توان در چهار حوزه عملکرد و بهره‌وری، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری، هوشمند سازی و حوزه عمومی تشریح کرد.

سهرابی گفت: در بخش موسسات، در این دوره از عملکرد مرکز نظارت، ۲۵۰۰ بازدید توسط هیئت‌های نظارت استانی از موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی انجام و گزارش آن به مرکز نظارت ارسال شد.

وی فعال‌سازی امکان “جذب سرباز هیئت علمی” را یکی دیگر از اقدامات مهم این دوره نام برد و گفت: بالغ بر ۸۰۰ سهمیه در سه سال اخیر توسط این مرکز تعیین تکلیف شد .

رئیس مرکز نظارت افزود: در حوزه هوشمندسازی ، ارتقاء سطح اطلاعات در سامانه آموزش عالی (ساعا)، شناسایی نیازهای هوشمندسازی وزارت علوم در حوزه نظارت،  برگزاری اولین رویداد فناورانه هوشمندسازی حوزه نظارت، آموزش هیئت‌های استانی و شناسایی و تدوین فرایندهای هوشمند برای مرکز اشاره کرد.

سهرابی گفت در بحث حوزه عمومی نیز برنامه تحولی نظام نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت تدوین شد و سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گرفت و در قالب این برنامه به ۱۷ استان کشور عزیمت شد و گفتمان سازی کیفیت نظام آموزش عالی کشور مورد تقویت قرار گرفت.

وی تدوین الگوی سطح‌بندی و گونه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی پژوهشی و فناوری از دیگر اقدامات مهم مرکز نظارت در حوزه عمومی اعلام کرد.

سهرابی در تشریح عملکرد حوزه عملکرد بهره‌وری گفت: سند نظام ارتقا بهره‌وری ناب در این دوره تدوین شد و در اولین اجلاس بهره‌وری توسط وزیر علوم مورد رونمایی قرار گرفت.

وی افزود : وزارت علوم در شهر استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری از رتبه ۳۴ در ۱۴۰۰ به رتبه ۴ در سال 1402 ارتقا یافت.

رئیس مرکز نظارت ،  برگزاری بخش ویژه دانشگاه‌ها در قالب جشنواره شهید رجایی با عنوان دانشگاه برتر را یکی از اقدامات مهم مرکز نظارت اعلام کرد که از سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرا درآمد.

وی گفت: در جشنواره شهید رجایی امتیازات وزارت علوم در دو سطح ستادی و ملی رشد کرد به صورتی که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در سطح ستاد بیش از ۲۵ درصد و در سطح ملی نیز ۲۴ درصد رشد پیدا کردیم.

سهرابی، برگزاری دو دوره ارزیابی روسای دانشگاه و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری در قالب نشان سرو که در سال ۱۴۰۱ و 1402 صورت گرفت را  از دیگر اقدامات مهم مرکز در حوزه عملکرد بهره‌وری نام برد.

تشریح اقدامات حوزه مشاور وزیر در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی

روح الله سهرابی در تشریح اقدامات این حوزه گفت: تدوین و  انتشار سند برنامه طرح‌های تحول راهبردی ستاد وزارت علوم در دولت سیزدهم و ساماندهی تدوین و انتشار شیوه نامه تدوین اسناد رهبردی دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از مهم‌ترین اقداماتی بود که در این حوزه صورت گرفت.

وی افزود گزارش عملکرد دو ساله وزارت علوم مبتنی بر برنامه کلان ارائه شده وزیر به مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ تدوین شد.

مشاور وزیر علوم در امور راهبردی گفت: همچنین گزارش عملکرد مدیران ستادی وزارت علوم بر اساس برنامه‌های ماموریتی که وزیر علوم در احکام انتصاب به آنها داده بود تدوین شد.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه را تدوین گزارش سیاستی تحولات آموزش عالی و آینده پیش رو نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا