معاون فرهنگی وزیر علوم
اقدام مناسب وزارت علوم برای حل مسئله اشتغال

معاون فرهنگی وزیر علوم در آئین رونمایی از چهار طرح دانشگاه‌ شیراز، اظهار کرد: طرح‌هایی که در دانشگاه شیراز رونمایی می‌شود قابلیت اجرا در سطح ملی دارد و لذا دانشگاه شیراز نقش پیشرو را در این رابطه دارد. با توجه به ظرفیت‌هایی که دانشگاه شیراز دارد هم‌افزا شده و این اتفاق مبارک در این دانشگاه رقم خورده است.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم ، عبدالحسین کلانتری اظهار داشت :در بررسی‌های یک دهه اخیر کشور، به اذعان مردم و کارشناسان، اشتغال و بیکاری در ذیل کلان مساله اقتصادی از مهمترین مسائل کشور بوده که ذهن و جان مردم را درگیر کرده است. به طوری که بر سایر مسائل اثرگذاشته است. مساله اشتغال و بیکاری بر دیگر مسائل مانند میل به مهاجرت، امید به زندگی، اعتماد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز اثر می‌گذارد و به اجماع اقتصاددانان و جامعه شناسان، حل این مساله، منجر به حل بسیاری دیگر از مشکلات اجتماعی خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وزارت علوم طی سه سال اخیر کوشیده تا به سهم خود در این زمینه گام‌های موثری بردارد و در کاهش بیکاری تحصیل کرده‌ها موثر باشد؛ به این منظور بسته‌های مختلفی دیده و اجرایی شد. با تاکیدی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  داشتند در حوزه های مختلف تلاش کرده اند تا این اقدام انجام شود. این مسئله زمانی خود را نشان می دهد که ما با آماری در رابطه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجهیم و کاهش ضریب اشتغال پذیری دانشگاهیان آشنا می شویم

کلانتری عنوان کرد: بسته های مختلفی  در این رابطه آماده شد برای مثال در حوزه آموزش سعی شد تا بخش عظیمی از آموزش‌ها مهارت محور شود و در حوزه ارتباط با صنعت نیز از همان ابتدا برای بورس رتبه‌های برتر دانشگاه در حوزه صنعت برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه این اتفاقات بسیار امیدآفرین و جهت بخش است، گفت: با این اقدامات تکلیف دانشجو مشخص می شود؛ کسی که وارد یک دانشگاه خوب می شود و از همان ابتدا بر مبنای ارتباط با صنعت پیش می رود. با بورس دانشجویان در صنعت، از ابتدا تکلیف نخبگان روشن است که جذب صنعت می‌شوند، در طول تحصیل نیز با این بخش ارتباط دارد و این بسیار افق روشنی را پیش روی آنها قرار می‌دهد.

کلانتری اضافه کرد: دانشجو در این صورت می‌تواند برای اسکان و ازدواج خود نیز برنامه ریزی کند و بسیاری از موارد آسیب زا از چارچوب انتخابی او حذف می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: طرح بورسیه صنعتی دانشجویان با ۵۰۰ و یکهزار دانشجو آغاز شد و اکنون در پی تعامل خوبی که با شرکت‌ها و صنایع بزرگ برقرار شده، نزدیک به هفت هزار فرصت بورسیه صنعتی را در اختیار دانشجویان قرار داده است که امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز سامانه‌های متعددی برای ارتباط میان پژوهش و مسائل کشور طراحی شد و در حوزه فناوری و نوآوری نیز بسته‌ها و طرح‌های موثری اجرایی شد، چنانکه میزان زیادی از اشتغال‌هایی که طی ۳ سال در آموزش عالی کشور شکل گرفت، آورده پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بودند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه نیز به نوبه خود در این حوزه اقدام کرده و در عرصه اشتغال کارهای متعددی انجام شده است تا سن ورود به حوزه اشتغال کاهش پیدا کند.

وی افزود: از فرصت‌های فراغتی دانشجویان استفاده و طرحی به نام سرمد ( سرای مهارتی دانشجویان) اجرا شد؛ در قالب این طرح در کنار خوابگاه‌های دانشجویی آموزش‌های مهارتی فراهم شد تا دانشجویان در ساعت‌های فراغت خود با مهارت‌های کوچک اما مهم آشنا شوند.

کلانتری عنوان کرد: تفاهم نامه خوبی با فنی و حرفه ای امضا شد و امکان آموزش‌ مهارت در جوار خوابگاه‌های دانشجویی احصا شده است.

وی اضافه کرد: خانه های خلاق و نوآوری در بسیاری دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد و همچنین ارتباطات خوبی میان انجمن‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری شکل گرفت که می‌توان به اجرایی شدن طرح روشنا اشاره کرد.

کلانتری گفت: با تاکید وزیر علوم، پای دانشجویان به پارک‌های علم و فناوری باز شد تا از هم اکنون با زیست بوم اشتغال و فناوری آشنا شوند و در واقع، انجمن‌ها از انجمن علمی صرف تبدیل به انجمن‌های علمی و فناوری شدند.

وی ادامه داد: ما با نسل جدیدی از انجمن های علمی مواجه شدیم که انجمن های علمی و فناوری بودند و عملا تمایل ورود به این عرصه داشتند. این طرح هایی که امروز در دانشگاه شیراز رونمایی می شود ذیل همین راهبرد کلان مجموعه آموزش عالی بوده که تحقق عملیاتی پیدا کرده است. ما این طرح ها را باید به عنوان طرح های عملیاتی که دانشگاه ها می توانند اجرا کنند باید به آنها معرفی کنیم چرا کهاین طرح ها می تواند منجر به توان افزایی و توانمندی مجموعه دانشگاهیان شود.

کلانتری گفت: نباید فرهنگ را به ساحت دانسته تقلیل بدهیم  و اصرار داشته باشیم تا آن را به ذهن مخاطب تزریق کنیم و اگر تزریق نمی شود آن را به زور در ذهن مخاطب بگنجانیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ساحت فرهنگ تصریح کرد: ساحت فرهنگ بسیار ساحت پیچیده ای هست و لایه های انگیزشی و معرفتی و گرایشی را در بر می گیرد. مهم تر اینکه یک ساحت مجزا از سایر ساحت ها نیست فرهنگ پس زمینه تمام زندگی ما است فرهنگ معنای تمام زندگی ما است لذا در تمام کنش های ما جریان دارد در سخت ترین حوزه دانشگاه فرهنگ جریان دارد، در همین نشست فرهنگ جریان دارد، در همه جا فرهنگ جریان دارد فرهنگ همه جا هست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مثل هوایی است که تنفس می کنیم و اگر نباشد می میریم لذا اگر فرهنگ را جایی نمی بینید بدانید که آنجا زندگی جریان ندارد و آنجا را باختیم لذا فرهنگ همه جا جریان دارد و آن نگاه غلطی که این را یک ساحت مجزایی از سایر حوزه ها می داند آسیب بزرگی به کشور می زند.

وی تصریح کرد: این عین نگاه سکولار هست که ساحت فرهنگ را از ساحت های دیگه مجزا می کند. به اجبار در تقسیم کار نهادی در وزارت علوم در کل ساماندهی کشور شما مجبور هستید که تولی گری این را بخشی بدهید اما این بدین معنا نیست که حوزه موضوعی جدایی دارد

کلانتری تاکید کرد: بنده این نکته رو بارها گفتم که متاسفانه در کشور ما اشتباهات را ساحت اقتصاد انجام می دهد اما هزینه آن را ساحت جامعه شناسی و اجتماعی می پردازد.حوزه اجتماعی و فرهنگی بسیاری از مواقع هزینه کنش های غلط در سایر حوزه ها را میدهد

وی افزود: سرمایه اجتماعی مقیاسی مثل آبرو است و آبرویی که بریزد به سادگی نمی شود جمع کرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر تاثیر فرهنگ از سایر حوزه ها بیان کرد: حوزه فرهنگ بسیار متاثر از سایر حوزه ها است و این بدین معنا است که ما تصمیماتی که در حوزه های آموزش، پژوهش و فناری می گیریم توجه داشته باشیم که چه تبعاتی را در حوزه فرهنگی به بار خواهد آورد. بنابراین حوزه فرهنگ هم نگاه کلان و هم نگاه خرد می خواهد

وی افزود: امکان ندارد حوزه فرهنگ را بدون یک برنامه ریزی کلان بتوانید پیش ببرید اما این نباید موجب ذبح شدن توجه به حوزه فرهنگ در ساحت خرد بشود، یعنی حوزه فرهنگ در ساحت خرد مبتنی بر تعامل بوده و تعامل مبتنی بر تربیت و اخلاق هست. فعالیت در دانشگاه بدون توجه به ساحت تربیت و اخلاق غیر ممکن است

کلانتری گفت: در کنار تمام برنامه ها باید به سطح خرد هم توجه داشت چرا که سطح خرد، سطح بسیار مهمی است،

وی با تاکیر بر اینکه اساسا کار فرهنگی بدون مهر و محبت و شفقت ناممکن است، گفت: کار فرهنگی بدون تعامل آن هم مبتنی بر مهر و محبت ناممکن است و این موضوع را دانشجو حس می کند. این مسیری که ما آغاز کردیم مطمئن هستم که ادامه پیدا می کند چرا که کاری است کارشناسی و وجهه سیاسی ندارد که بگوییم این دولت رفته است و دولت بعدی آمده و پیگیر اشتغال نیست

کلانتری افزود: یک اجماع کارشناسی در همه کشور وجود دارد که مسئله اصلی ما اشتغال و اقتصاد است  و اگر این مسئله را حل کنیم اکثر مسائل حوزه های دیگر هم حل می شود چرا که هزینه های سربار این حوزه در حوزه های دیگر خیلی زیاد شده است. در 10 سال اخیر  سبد مصرف کالاهای فرهنگی یک هشتم شده است به این خاطر که سفره اقتصادی کوچک شده است

وی ادامه داد: همیشه گفتم ملتی که کتابخوان است مبتنی بر عقلانیت بیشتری عمل می کند، کتابخوانی جدای از محتوا، نفس کتابخوانی یک طمانینه ای به انسان می دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به فعالیت های فرهنگی در رسته های مختلف گفت: ما ثمره تمرکز روی هر سه رکن و بازیگر اصلی دانشگاه را چشیدیم، اساتید، کارکنان و دانشجویان. ما در تابستان سال گذشته برای اساتید و کارشناسان دانشگاه و دانشجویان به خصوص آموزش ها و کارگاه های خوبی را برگزار کردیم.

وی افزود: طرح پژوهشکده دانشجویی دانشگاه شیراز طرح آشنایی دانشجویان با نظام مسائل کشور است و فهم من از پژوهشکده دانشجویی  که تبیین شده این است که مقرر شده دانشجویان مواجهه نظام مند، روشمند و دانشگاهی با مسائل زیست بوم خودشان چه در مقیاس دانشگاه و چه در مقیاس شهرستان و چه در مقیاس کشور داشته باشند.در این پژوهشکده نتیجه اهمیت ندارد و بنظرم آن چیزی که اهمیت دارد ورود به این عرصه است. به دنبال این نباشید که دانشجویان به صورت واقعی مسائل و مشکلات کلان کشور را حل کنند که البته این کار را هم کرده اند

وی تصریح کرد: همین که ورود می کنند به این عرصه ذی قیمت و ارزشمند و هویت ساز است و تعلق اجتماعی را به همراه می آورد و تعلق به کشور را به همراه می آورد و ما همین را باید پاس بداریم و کمک کنیم که این مسیر امتداد پیدا کند و این نهالی که کاشته شده را حفاظت کنیم که رشد و ثمر دهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا