نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییر مثبت به نفع زنان در قانون اساسی

وی در سال ۱۳۶۰ به عنوان مددکار در سازمان بهزیستی تازه تاسیس مشغول به کار شد و سپس به ریاست مجتمع حمایتی قدس و پس از آن مجتمع خدمات حمایتی شهید جعفری ارومیه در آمد. در سال ۱۳۷۵ با کسب بیشترین درصد آراء، توانست به عنوان نخستین زن از حوزه انتخابیه ارومیه، استان آذربایجان غربی به مجلس شورای اسلامی دور پنجم راه پیدا کند. امانی، برای بار دوم موفق به ورود به مجلس ششم شد و به همراه سهیلا جلودار زاده اولین زنانی بودند که به سمت منشی در هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند.

گفت و گوی سیناپرس با این فعال حوزه زنان در ادامه می آید:

با توجه به اینکه در ایام بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم نقش زنان در حوزه تولید علم و دانش در کشور را در سالهای پس از انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟

زنان جامعه ایرانی و در واقع آن بخش مهمی از جامعه به دلیل اعتقادات مذهبی قبل از انقلاب محدودیت هایی برای حضور در عرصه علم و دانش داشتند بعد از انقلاب اسلامی از نظر اجتماعی فضا برای ورود و حضور جدی زنان و دختران به مراکز علمی و آموزشی به منظور یادگیری و در مرحله بعد تولید علم آماده تر شد.

در اوایل انقلاب به دلیل شرایط کشور سهمیه بندی هایی که وجود داشت که بسیار مردانه بود و این موضوع فاصله زیادی بین دانش آموختگی دختران و پسران ایجاد کرد. به تدریج، با توجه به شرایط جنگ و بعد از آن و مطالباتی که از سوی زنان ایجاد و پیگیری شد، جامعه به سمتی رفت که زنان بتوانند همانند مردان از حقوق برابری در حوزه تحصیل و تولید علم برخوردار باشند.

در واقع می توان اینگونه گفت که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تغییر مثبت به نفع زنان است؛ با توجه به فضای سیاسی و اجتماعی و تاسیس دانشگاه های مختلف در سطح کشور کمک به علم آموزی و دانش اندوزی نسل جوان شده و تلاش شد زنان بتوانند در جایگاه واقعی خود قرار گرفته و به دور از تبعیض و سهمیه بندی در یک رقابت منصفانه شرکت کنند.

چنان که می بینیم در حال حاضر، چندین سال است که ورودی دختران به مراکز علمی و آموزشی و دانشگاه ها بیشتر از پسران است. این برتری تا آنجا پیش رفت که در نهادهای تصمیم گیری بحثی ایجاد شد که در ورود زنان به عرصه علم محدودیت ایجاد کنند.

به نظر شما این ایجاد محدودیت چه چالش هایی را برای حوزه زنان ایجاد می کند؟

این موضوع از چند منظر قابل بررسی است. یکی اینکه مهمترین نهاد هر جامعه ای خانواده و رکن اصلی هر خانواده ای زن است. اگر مادران جامعه علم و دانش کافی داشته باشند طبیعتا در جهت توانمندسازی خود و پرورش نسل های بعدی جامعه و نهادینه کردن فرهنگ می توانند موثر باشند. چراکه جامعه ای که آگاه است و فقر سواد و فقر فرهنگی ندارد زیر بار استعمار و استثمار و استبداد نمی رود. لذا نقش زنان در عرصه علم کشور به خوبی مشهود است.

بانوان به عنوان نیم پیکر موثر جامعه، در فرهنگسازی حفظ محیط زیست اثرگذارند و در هر زمان که وارد موضوعی شدند و آموزش های لازم را دیدند و نقش خود را باور کردند، تاثیرگذاری مثبت و پایداری بر جامعه گذاشتند.

فکر می کنید زنان ایرانی در کسب علم و دانش عملکرد قابل قبولی داشته اند؟

در بحث دانش آموختگی در دوره کارشناسی آمار خوبی داریم اما متاسفانه در مقاطع کارشناسی و دکترا و رشته های تخصصی با وجود اینکه شکاف بین دانش آموختگی زنان و مردان در حال پر شدن است اما بازهم نقش زنان کمرنگ است.

در حوزه کسب و کار چطور؟

مسلما زنها با پشت سر گذاشتن پله های اول در دانش آموختگی و کسب علم در مساله کسب و کار هنوز با چالش هایی مواجه هستند. چراکه، امروزه در جهان دانش تولید می شود تا به محصول نهایی برسد. متاسفانه خانم ها فاصله قابل تاملی در این عرصه دارند ضمن اینکه طبق آمارهای ارائه شده نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده دو برابر مردان است.

البته این روند و حرکتی است که سالهاست در کشور آغاز شده و یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم کشور است. اما جای تاسف دارد که هنوز هم در وزارتخانه ها و مراکز علمی و آموزشی آن دیدگاه مردسالارانه که آقایان را در پست های کلیدی و حساس می نشاند وجود دارد. علیرغم تجربه و دانشی که در حوزه زنان وجود دارد و ثابت شده که در این عرصه زنان کمتر از مردان نیستند. اما چون آقایان تصمیم گیرنده هستند جز در موارد معدودی این باور که خانم ها بتوانند دانشگاه ها و مراکز علمی را مدیریت کنند، عملی نشده است.

چه باید کرد؟

خانم ها باید مرتب مطالبات خودشان را دنبال کنند و این بستر با توجه به اینکه منشور حقوق شهروندی توسط رئیس جمهوری ارائه شده باید بدون نگاه به جنسبت و با توجه به شاخصه های فردی، علمی و تخصصی در جامعه فراهم شود. در رابطه با کسب و کار نوین هم خانم ها می توانند مانند بسیاری از کشورهای دنیا از جمله هندوستان این مانع را به خوبی پشت سر بگذارند البته به شرطی که این فرصت ایجاد شده تا فاصله پر شود.

با توجه به اینکه شما همواره از کسانی بودید که در حوزه زنان دغدغه داشته اید و فعالیت های بسیاری کرده اید، فکر می کنید اقدامات شما و همفکرانتان از جمله راه اندازی فراکسیون زنان و خانواده در مجلس ششم چه تغییراتی در وضعیت یک بانوی ایرانی به وجود آورده است؟

وقتی در مجلس ششم با همین پیشروی زنان در موفقیت رتبه های کنکور، می خواستند سهمیه جنسیتی بگذارند و خانم ها را محدود کنند فراکسیون زنان در مجلس ششم دولت را ملزم و کمک کرد که این اتفاق نیفتد. چراکه، در هزاره سوم که زنان می توانند در تولید علم و دانش و تولید ثروت کمک شایان توجهی کنند، شرایط برای حضور آنان باید به صورت برابر ایجاد شود و هر فردی بسته به توانایی هایش بتواند از شرایط بهره ببرد.

از این موضوع که بگذریم شما مشاور امور زنان و خانواده رییس سازمان محیط زیست را هم در کارنامه دارید، چه ارتباطی بین خانواده، زنان و محیط زیست وجود دارد؟

اساس هر جامعه و رکن هر جامعه، خانواده است و رکن خانواده زن و مادر است. بانوان به عنوان نیم پیکر موثر جامعه، در فرهنگسازی حفظ محیط زیست اثرگذارند و در هر زمان که وارد موضوعی شدند و آموزش های لازم را دیدند و نقش خود را باور کردند، تاثیرگذاری مثبت و پایداری بر جامعه گذاشتند. اگر از این زاویه نگاه کنیم خانم ها در حفظ محیط زیست می توانند در آموزش کودکان و حتی همسران خود تاثیر داشته باشند، به شرطی که ما سرمایه گذاری مادی و معنوی کنیم و آموزش دهیم.

چگونه می توان فرهنگ حفظ محیط زیست را در جامعه نهادینه کرد؟

با آموزش از دوره پیش دبستانی یعنی از زمان 3 یا 4 سالگی می توان حساسیت نسبت به محیط زیست را در جامعه نهادینه کرد. از یک طرف هم کشور به سمت توسعه حرکت می کند و حمایت از کسب و کار از وظایف اصلی هر دواتی است. بنابر نظر روانشناسان، آموزش هایی که در انسان تا سه سالگی داده می شود زمینه اصلی آموزشی است و بعد از آن افراد هرچند سال عمر کنند تکمیل آن آموزش هایی است که در دوران کودکی دیده اند. از این رو، آموزش بسیار موثر است.

چقدر با شعار هر شهروند یک محیط یار موافقید؟

بسیار زیاد، همه با هم با کارشناسان، مدیران و معاونان سازمان می توانیم این کار را کنیم. ما شروع و تقویت می کنیم، سرعتش را بیشتر می کنیم، یک حرکت ماندگار همیشه ماندنیست و آموزش هم ماندنی است. حضرت رسول اکرم(ص) در ازای آموزش، اسیر آزاد می کنند. با استناد به چنین رفتارهایی، می توان گفت اصلی ترین پایه احادیث، آموزش است. مطمئنا آموزش محیط زیست نیز بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است.

باید آنقدر در ارتباط با محیط زیست در کشور حرف زده شود تا این موضوع دغدغه تک تک افراد جامعه شود. امیدواریم با همت همه مردم و مسوولان به سوی حفظ محیط زیست با بهره گیری از همه امکانات کشور حرکت کنیم.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل