به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، رضا نقیزاده مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی در نشست خبری معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به سوالی درباره آمار دانشجویان مشروطی گفت: در مورد بحث مشروطی در دانشگاهها ما با دوپیک روبرو بودیم، یکی با پیک کاهش شدید مشروطیها در نیم سال دوم سال ۹۸ که آغاز کرونا بود، آمار کاهش قابل ملاحظه مشروطیها را نشان میداد و کیفیت آزمونها را دچار مشکل کرده بود.
وی ادامه داد: پیک دوم در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ همزمان با حضوری شدن آزمونهای دانشگاهها بود آمار مشروطی به دوره قبل از کرونا برگشت یعنی افزایش اتفاق افتاد و این نشان میدهد ما مساله آزمون را داریم که بحث جدی است بنابراین بین قبل از کرونا و اکنون، آمارها تفاوت محسوسی ندارند و آمارها مشابه است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی افزود: یک اقدام مهمی را سال گذشته انجام دادیم و شهریورماه توسط وزیر علوم ابلاغ شد آنهم بحث آئیننامه جدید مقررات یکپارچه آموزشی بود، در این آئیننامه دو کار اصلی با محوریت رعایت نظم و انظباط آموزشی و شاگرد پروری انجام شد، همه مسائلی که در حوزه آموزشی رخ میدهد مانند مشروطیها بخشی از آن به دلیل کاهش نظم آموزشی است که در آئین نامه جدید همه پیش بینی شد.
وی ادامه داد: کار دیگری که انجام شد بحث استاد مشاور آموزشی بود که به استاد دانشگاه وظایف ویژه داده شد تا در امور دانشجویان به آنها مشورت دهد این کار نتایج بسیار خوبی داشت اگر به صورت دقیق آئیننامه مقرارت آموزشی یکپارجه اجرا شود کیفیت آموزشی افزایش پیدا میکند.
نقیزاده در ادامه با ارائه آماری مبنی بر کیفیت پایین آزمونهای مجازی در دوره کرونا گفت: در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸ با آغاز کرونا، میزان مشروطی برخی زیر نظامها تا ۵۰ درصد کاهش داشت ولی درسال اولی که آزمون حضوری شد تمام آمار ما همان آمارهای قبل از دوران کرونا بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره آمار اشتغال پذیرش گفت: آماری که در بهار ۱۴۰۳ مرکز آمار ایران منتشر کرد برای بحث بیکاری دانشآموختگان، عدد به ۱۱ و ۶ دهم درصد نسبت به بهار ۱۴۰۲، نیم درصد کاهش داشته است بنابراین میتوان گفت، نرخ بیکاری دانشآموختگان آموزش عالی در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار سال گذشته نیم درصد کاهش داشته است.