نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مترو در منطقه تاریخی شیراز؛ قطار شهری به کلبه سعدی می رسد

سینا

شهردار شیراز اعلام کرد که تا تابستان سال آینده، قطار شهری به کلبه سعدی خواهد رسید.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدحسن اسدی، شهردار شیراز، شامگاه 30 تیرماه در بازدید از پروژه ایستگاه مترو کلبه سعدی، واقع در فاز ۲ خط ۲ قطار شهری در میدان گلستان، گفت: هدف ما این است که تا تابستان سال آینده قطار شهری را به کلبه سعدی برسانیم. برای این پروژه، اعتبار مورد نیاز بدون تعدیل، ۶۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی همچنین اعلام کرد که علاوه بر فاز ۲ خط ۲ مترو، خط ۳ نیز از شهرک گلستان به سمت چهارراه معالی‌آباد و شاهد با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجراست.

شهردار شیراز افزود: در حال حاضر، چهار خط مترو به‌طور هم‌زمان در حال توسعه هستند.

اسدی در مورد هزینه‌های بالای اجرای مترو اظهار کرد: هر کیلومتر از مترو به ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به دلیل افزایش قیمت میلگرد و پیچیدگی جابجایی تأسیسات، اجرای پروژه‌ها با چالش‌های خاص خود همراه است. با این حال، هیچ پروژه‌ای در شهرداری شیراز نیمه‌تعطیل نیست و همه پروژه‌ها با تأمین منابع مالی و همکاری سازمان‌ها در حال پیشرفت هستند.

او ادامه داد: در طول ۳۶ ماه گذشته، شورای شهر ۳۶ طرح را افتتاح کرده و بیش از 107 هزار میلیارد تومان پروژه‌های جدید را آغاز کرده‌ایم.

وی همچنین اشاره کرد که با توجه به تأکید شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، تورهای عمران برای اطلاع‌رسانی و بازدید مردم از روند اجرای پروژه‌ها، به‌ویژه پروژه‌های مترو، در حال برگزاری است.

فرمانده سپاه فجر استان فارس نیز در این بازدید حضور یافت و با تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا (ع) گفت: در سطح شهر شیراز شاهد تحولی هستیم که قطعاً حاصل برنامه‌ریزی، تلاش و مجاهدت‌های انجام‌شده به همت شهردار شیراز و شورای اسلامی شهر است.

سردار یدالله بوعلی، با بیان اینکه در همه ابعاد شاهد تحول هستیم افزود: شهرداری شیراز در محرومیت‌زدایی و سایر اقدامات مبتکرانه خوش می‌درخشد و در خصوص تفرجگاه‌ها و مراکز فرهنگی، شاهد اقدامات خوبی از سوی شهرداری شیراز هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین از چند سال گذشته شاهد ایفای نقش نیروهای مسلح هستیم که نمونه آن اقدامات وزارت دفاع و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در انجام این پروژه‌ها است.

فرمانده سپاه فجر استان فارس تصریح کرد: این اقدامات در تحول شهر، حاصل هم‌افزایی شهرداری شیراز و پیمانکاران در راستای ارتقای سطح خدمات شهر است.

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه ۳ نیز در این بازدید گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده شاهد احداث ایستگاه سعدی هستیم.

محمدرضا هاجری ادامه داد: از اعضای شورای اسلامی و شهرداری شیراز برای این اقدام تشکر ویژه داریم؛ همچنین در خصوص سیل بندهای سعدی کارهای خوبی از سال گذشته انجام‌شده که در یک مورد فقط 230 میلیارد تومان هزینه انجام شده و این اقدامات در امیدآفرینی در دل مردم نقش مطلوبی دارد.

به گفته هاجری، پروژه‌های محرومیت‌زدایی، محله و مسجد محوری در جای‌جای شیراز در حال اجراست و امیدواریم همواره شاهد عمران و آبادی در شهر مقدس شیراز باشیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز هم با تشکر از تلاش‌های شورای اسلامی و شهرداری شیراز گفت: تاکنون در این دوره شورای اسلامی و شهرداری شیراز شاهد اجرای ۳۶ مرحله پروژه‌های خرد و کلان بالغ‌بر ۱۰۰۰ پروژه بودیم.

محمد امین ادامه داد: احداث ۱۴ ایستگاه آتش‌نشانی، احداث فرهنگسراها، سالن های ورزشی به تعداد 24 عدد که افتتاح و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده، احداث ۱۲ سالن سینمایی،۱۰ فرهنگسرا و خانه محله، بازارچه‌های ثابت و الگو و … ازجمله این موارد هستند.

امین اعلام کرد: در حوزه بهبود حمل‌ونقل و ترافیک ۴۴ کیلومتر بزرگراه سازی یا انجام‌شده و یا در حال انجام است، بزرگراه شهید استوار، شهید رئیسی و… انجام‌شده و در حوزه تونل سازی و احداث زیرگذرها ۴ هزار متر آن کارشده که ۵۵۰۰ متر دیگر به آن افزوده‌شده است و در همین راستا زیرگذر بزرگ گویم به طول 2 کیلومتر و تونل شهید خادم صادق و شهید شیبانی از نمونه کارها می‌باشد.

وی افزود: در تقاطع سازی ۳۸ تقاطع هم‌زمان در حال احداث است که قبل از این دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز تنها ۷۷ تقاطع داشتیم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این بازدید شبانه گفت: خط ۲ مترو به عنوان یک مسیر شمالی جنوبی تا میدان امام حسین (ع) در حال بهره‌برداری است.

امیر یقطین ادامه داد: در ادامه این خط و در فاز 2 در ایستگاه پارک آزادی نیز ۲ دستگاه تی بی ام ۶ متری از این ایستگاه در حدود 1400 متر و در تونل دیگر بیش از 1400 متر حرکت کرده و در حال نزدیک شدن به ایستگاه اطلسی است؛ در  فاز ۲ خط ۲ مترو برنامه این است که تا ایستگاه کلبه سعدی حرکت تی بی ام ادامه پیدا کرده و ایستگاه‌ها در حد بهره‌برداری اولیه تا سعدی ادامه یابد؛ در ایستگاه سعدی هم باید به‌گونه‌ای اقدام شود که تا سال آینده آماده بهره‌برداری اولیه باشد.

به گفته یقطین، ۳۷۰۰ متر از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی است که طول زیادی برای تی بی ام نیست و روند اجرای آن به‌خوبی پیش می‌رود و ایستگاه فضیلت هم در دست اقدام جهت تصویب است، اما در حال حاضر برنامه تا ایستگاه سعدیه مصوب و در حال اجرا است.

او ادامه داد: ایستگاه سعدیه با ۱۴۵ متر طول، از ایستگاه‌های دارای طول زیاد که در حال حفاری شمع است و ۱۰۲ شمع از 198 شمع توسط دستگاه حفار زده‌شده و در حال حفاری شمع‌هایی که به تأسیسات شهری نزدیک است هستیم که با دستگاه حفار نمی‌توان آن‌ها را حفاری کرد.

یقطین اضافه کرد: تأسیسات شهری تا ۱۲ مرداد از پروژه خارج می‌شود و معارضی نخواهیم داشت و هزینه پروژه از آزادی تا فضیلت ۶۲۰۰ میلیارد بدون تعدیل برآورد می‌شود.

یقطین در خصوص حفاری تا ایستگاه اطلسی نیز اعلام کرد: تونل یک از ۱۳۹۸ متر ۱۴۱ متر آن باقی مانده و تونل ۲ از ۱۴۱۸ متر ۹۹۰ متر آن باقی مانده است.

وی در خصوص اجرای سگمنت گفت: در تونل یک از ۹۹۷ رینگ ۱۰۴ رینگ باقی مانده و در تونل ۲ از ۱۰۱۲ رینگ ۷۱۰ رینگ آن باقیمانده است.

خروج از نسخه موبایل