حشرات از نمای نزدیک

حشرات ممکن است فقط چند سانتی متر طول داشته باشند اما چهره و شکل بیشتر آن ها جز غیر معمول ترین و شگفت انگیز ترین چهره ها در بین قلمرو جانداران است. به تازگی عکاسی به نام  یودی سائوو از تانگرنگ اندونزی تصاویری را تهیه کرده که نمایشگر تنها بخشی از بدن این جانداران است. تصاویر این حشرات جزئیات بسیار خارق العاده ای از آن ها را به نمایش می گذارد. وی در این پروژه به طور خاص به برخی از حشرات توجه بیشتری نشان داده است که عبارتند از:

حشرات ممکن است فقط چند سانتی متر طول داشته باشند اما چهره و شکل بیشتر آن ها جز غیر معمول ترین و شگفت انگیز ترین چهره ها در بین قلمرو جانداران است. به تازگی عکاسی به نام  یودی سائوو از تانگرنگ اندونزی تصاویری را تهیه کرده که نمایشگر تنها بخشی از بدن این جانداران است.

  1. مگس خانگی. مگس‌ها از بزرگترین گروه‌های حشرات هستند. این گونه جانوری در حال حاضر بیش از 750 هزار نوع مختلف را در بر می گیرد. این حشره پس از آنکه از تخم بیرون می آید نخست به صورت لارو است و در عرض یک هفته پر در آورده و به شکل یک مگس بالغ در می‌آید. چشم مگس مرکب از هزاران چشم کوچک دیگر است که باعث می شود تا مگس در آن واحد به هر طرف نگاه کند. تعداد چشم‌های ریز مگس در حدود 4 هزار چشم است که همگی به شکل مربع هستند.
  2.  سوسکچه‌ زرد و سیاه: سوسکچه‌ها یا سرخرطومی‌ ها در گروه سوسک‌ های گیاه‌ خوار قرار می گیرند. این حشرات معمولا کوچک تر از ۶ میلی‌ متر هستند. تعداد گونه‌ های شناخته‌ شده سوسکچه‌ ها به بیش از 60 هزار نوع می رسد که از گروه های مختلف و گسترده ای تشکیل شده اند.
  3. عنکبوت ‌های جهنده: گروهی از عنکبوت ها هستند که می جهند. این خانواده از عنکبوت ها دارای  553 سرده و 5025 گونه مختلف عنکبوت ها است.
  4. بیدها گروهی از حشرات هستند که با پروانه ها و شاپرک ها وجه مشابه دارند و در رده زیستی پروانه ها قرار می‌ گیرند. با توجه به اینکه تعدادی بسیار زیادی از بیدها هنوز کشف نشده اند، اما بین 150 تا 250 هزار گونه مختلف آنها شناخته شده اند. تفاوت اساسی میان پروانه ها و بیدها وجود ندارد و دانشمندان در دسته ‌بندی آن ها تردید دارند.
  5. مگس جغدی پشمالو: این حشرات از راسته بال  توریان هستند و اندازه نوع بالغ آنها به 25 میلیمتر طول می رسند و می توان آن ها را در طول فصل بهار و در میان علف های بلند مشاهده کرد.
  6. سنجاقک ببری: سنجاقک ببری گونه ای از سنجاقک ها  و جزء حشرات شکارچی هستند که معمولا در نزدیکی و روی آب استخرها و جویبارها با پروازهای بلند و سریع قابل تشخیص هستند.
  7. زنجره درختی. زنجره درختی یک گروه از حشرات بوده که بسیار به جیرجیرک ها شبیه هستند. این حشره در همه قاره ها به جز قطب جنوب زندگی می کند. معمولا این حشرات چندین ماه زندگی می کنند.
  8. مگس گلزار نام یک تیره ای از حشرات است که بیشتر آنها بر فراز مزارع گل پرواز می کنند. حشرات بالغ از شهد و گرده گل تغذیه می کنند ولی لارو آنها از طیف وسیعی از مواد غذایی از جمله لاشه در حال پوسیدن گیاهان و حیوانات تغذیه می کنند. لارو بعضی گونه ها، شته ها و سایر آفات مکنده شیره گیاه را شکار می کنند از این رو نقش مهمی در کنترل آفات گیاهی دارند و به عنوان دشمن طبیعی مهم آفات و عوامل بالقوه برای استفاده در کنترل بیولوژیکی شناخته می شوند. با وجود اینکه شباهت ظاهری بین این حشرات و زنبور و تقلید رفتار آنها دیده می شود اما آنها فاقد نیش و زهر هستند و این تقلید رفتار بیشتر ترفندی برای فریب دشمنان است.
  9. مگس های سرباز خانواده ای از مگس ها هستند که بیش از 2 هزار و 700 گونه و 380 نوع را در سراسر جهان در بر می گیرند. این حشرات بیشتر در تالاب ها، مکان های مرطوب در خاک، چمن، در زیر پوست، در مدفوع حیوانی و در مواد آلی پوسیده پیدا می شوند.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: telegraph

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا