لباس فضانوردی آبی بوئینگ

باید منتظر پوست اندازی جالب توجهی در سفرهای کوتاه فضایی باشیم جایی که فضانوردان راهی ایستگاه فضایی بین المللی می شوند. قرار است در آینده نزدیک فضانوردان ناسا دیگر به فضاپیماها یا همان کپسولهای فضایی ساخت روسیه متکی نبوده و سوار بر فضاپیمای ساخت بوئینگ به نام Starliner شوند. اما این تنها اتفاق مهم نیست. آنها درحالی سوار بر فضاپیمای جدید می شوند که لباسهای سبکتر و راحتتری نسبت به قبل بر تن خواهند کرد. نکته مهم اینجاست که در طراحی لباسهای جدید به طرحهای قدیمی و سنتی توجه ویژه ای شده است. طراحان بوئینگ توجه ویژه ای به خواسته ها و معیارهای ایمنی و عملکردی ناسا داشته اند. البته این توجه با نوآوریهای چشمگیری نیز همراه بوده است. بوئینگ طی روزهای گذشته از این لباس فضانوردی پرده برداشته و این درحالی است که همچنان به برنامه های از پیش برنامه ریزی شده خود برای آزمایش فضاپیمای ساخته شده و سیستم پرتاب آن ادامه خواهد داد. بدین ترتیب حالا همه چیز برای اعزام فضانوردان ناسا به سبکی جدید به ایستگاه فضایی بین المللی آماده شده است. آنها لباس آبی سبکی بر تن خواهند داشت.

اما چه مزایایی می توان برای این لباس جدید مطرح کرد؟ لباس آبی آتی فضانوردان ناسا نه تنها سبکتر از نمونه های فعلی است بلکه فضانوردان در حین پوشیدن آن انعطاف پذیری بیشتری را تجربه می کنند. این قابلیت به واسطه بهره گیری از مواد پیشرفته و همچنین توجه به الگوهای جدید در طراحی بخش مفاصل شکل گرفته است. ادامه این نوآوریها در بخش کلاه لباس هم به چشم می خورد. در اینجا دیگر خبری از اتصالات رایج میان لباس و کلاه نیست بلکه کلاه بخشی به هم پیوسته از لباس است. حالا سراغ دستکشها می رویم که هر فضانوردی به اوج انعطاف پذیری در آن نیاز دارد. در این دستکشها نمایشگرهای لمسی تعبیه شده است. بدین ترتیب می توان آنها را پیشرفته ترین دستکشهای دنیا هم نامید. همچنین نباید از ریزمنفاذی غافل شد که در بخشهای مختلف لباس دیده می شود. این منافذ گرچه بسیار ریز هستند اما بدن فضانورد را خنکتر از قبل نگاه داشته و در عین حال لباس را در مواقع اضطراری در اندک زمانی پرفشار می کند.

محصول خلاقانه محققان بوئینگ نه تنها در بخش کلاه بلکه در جایی که پای فضانوردان قرار می گیرد از جمله بخش کفشها ساختاری به هم پیوسته دارد. کفشها در این لباس تعبیه شده و این یک ویژگی مهم برای این نوآوری محسوب می شود. لباس فضانوردی جدید بوئینگ به همراه تمامی ملحقات تنها 9 کیلو 70 گرم وزن دارد که در مقایسه با لباسهای فعلی 4.5 کیلوگرم سبکتر است.

یکی از ویژگیهای جالب توجه این لباس، خروج بخارات تبخیر شده از بدن فضانوردان از ریزمنافذ آن است که همزمان هوای تزریق شده درون آن را حفظ می کند. این نوآوری موجب می شود که بدن فضانورد بدون آنکه سلامتی و ایمنی او به خطر افتد در شرایط خنک تری قرار گیرد. در بخشهایی که مفصل آرنج و زانو را می پوشانند از مواد پیشرفته ای استفاده شده که انجام حرکات مختلف برای فضانورد را راحت تر می کند. «اریک بو» از فضانوردان ناسا می گوید: مهمترین نکته این لباس این است که شما را زنده نگه می دارد. این لباس در مقایسه با نمونه های دیگر بسیار سبکتر شده و بیشتر با ساختار بدن فضانورد هماهنگ می شود. بر تن کردن و خارج کردن آن ساده تر شده و اینها همگی موارد مهمی است. نکته دیگر این است که سیستمهای پیچیده به راحتی از کار می افتند در نتیجه هر چه لباس فضانوردی ساختار ساده تری داشته باشد بهتر است.

بو به این واقعیت هم اشاره می کند که لباس فضانوردی باید همانقدر که ایمن باشد، انعطاف پذیری و کاربردی هم باشد. اگر فضانورد با پوشیدن لباس دکمه ها را فشار داده یا از نمایشگر لمسی استفاده کند، عملا کارایی مورد نظر را ندارد. به همین دلیل در آزمایشات مربوط به این لباس جدید از فضانوردان خواسته شد تا کارهای مختلفی را انجام دهند تا کارایی آن تأیید شود. ناسا این فناوری جدید را تأیید کرده و آن را یک نوآوری کاربردی به شمار می آورد. ریچارد واتسون از مدیران ارشد برنامه مأموریتهای سرنشین دار این آژانس فضانوردی می گوید: این لباس فضانوردی همچون یک سیستم حمایتی اضطراری عمل می کند تا سلامت فضانوردان حفظ شود. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، بوئینگ بار دیگر ناسا را در مسیر پرتاب فضانوردهایش به فضا آن هم از خاک آمریکا قرار می دهد و این لباس فضانوردی آبی رنگ می تواند تکمیل کننده هیجانی باشد که به زودی باید شاهد آن باشیم.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Spaceport فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا