رویارویی با دیابت در عصر فناوری

تغییرات شگرفی در سبک زندگی جمعیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روی داده است. در این منطقه از جهان درآمدها افزایش قابل توجهی یافته است. مردم در این کشورها متفاوت از قبل زندگی می کنند. آنها متفاوت از گذشته می خورند تا جایی که حالا سبک و سیاق خوردن این جمعیت قابل توجه شباهت زیادی به ساکنان کشورهای غربی یافته است، یعنی جایی که مردم علاقه زیادی به خوردن غذاهای شیرین دارند. جای هیچ گونه تردیدی نیست که این روند خطرناک هزینه های سنگینی بر دولتهای شورای همکاری خلیج فارس تحمیل خواهد کرد. شمار افراد مبتلا به بیماری های مختلف افزایش یافته که در این میان می توان به دیابت به عنوان یک نکته نگران کننده اشاره کرد. در نتیجه بخش چشمگیری از جمعیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هزینه قابل توجهی برای درمان می پردازند که بخش مهمی از آن صرف غلبه بر دیابت می شود. اما وقتی به آمار و ارقام نگاه می کنیم نگرانی ها بیشتر می شود. بر این اساس پیش بینی می شود هزینه های مربوط به درمان دیابت از 12.8 میلیارد دلار در سال 2015 به 21 میلیارد دلار در سال 2040 خواهد رسید.

وضعیت در کشورهای عضو شورای همکای خلیج فارس به مرحله اضطرار رسیده  است تا جایی که بسام بن عباس، از صاحبنظران سرشناس علم پزشکی و متخصص در زمینه دیابت در عربستان می گوید: دیگری راهی برای سیستم مراقبهای پزشکی وجود ندارد که با شمار قابل توجه بیماران مبتلا به دیابت مقابله کند. این تراژدی در دل یک واقعیت قابل تأمل قرار گرفته است. نکته اینجاست که چاقی و دیابت نوع 2 به طرز چشمگیری قابل پیشگیری است. این کار عمدتا از طریق افزایش آگاهی های عمومی از فاکتورهای خطر و پیروی از سبک زندگی سالم صورت می گیرد. اما تنها توجه به آگاهی های عمومی نیست که می تواند به غلبه بر دیابت کمک کند. فناوریهای متنوعی در سالهای اخیر ارایه شده است. تصور می شود نوآوریهای فنی در عرصه های مختلف مرتبط با زندگی روزمره این قابلیت را دارند که فرصتهای جدیدی ایجاد کرده و به افراد در غلبه کردن بر چاقی و دیابت یاری رسانند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به طرز فزاینده ای با بحران چاقی و دیابت روبرو شده اند. اما جمعیت مستعد ابتلا به این بیماری در چنین کشورهایی می توانند به آینده خوشبین باشند. گزارشات زیادی ارایه شده که نشان می دهند از نوآوریهای اخیر می توان به عنوان ابزاری کارآمد برای کنترل چاقی و دیابت استفاده کرد. حتی این امیدواری وجود دارد که از فناوری برای معکوس کردن این روند هم بهره گرفت تا در نهایت بر این چالشهای بحران زا که این روزها کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را آزار می دهند غلبه کرد.

بررسیها نشان می دهد فناوری به طرز چشمگیری به تلاشها برای مقابله با دیابت و چاقی کمک می کند. اپلیکیشنها و انبوهی از فناوریهای پوشیدنی که سلامت افراد را با ضریب دقت بالایی زیر نظر دارند به ابزار پرکاربردی برای بیماران تبدیل شده اند. آنها که معمولا ابعاد کوچکی دارند و وجودشان خللی در زندگی روزمره ایجاد نمی کند به بیماران و پزشکان این امکان را می دهند تا شاخصهای مختلف سلامتی از وزن گرفته تا قند خون را با دقت کنترل کنند. از این طریق اطلاعات ارزشمند به دست می آید که با تکیه بر آنها می توان اقدامات اساسی در راستای جلوگیری از بدتر شدن حال بیمار انجام داد.

به کارگیری فناوریهای جدید در پزشکی از جهت های گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از آنها شیوه های مؤثر و کمتر تهاجمی ارایه شده است و از این طریق افراد می توانند با درکی روشنتر از شرایط بدنی خود آگاه شده و اقدامات لازم را برای درمان بیماری شان انجام دهند. نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که اپلیکیشنها و فناوریهای پوشیدنی به خودی خود نمی توانند مشکلاتی همچون دیابت را برطرف کنند. در میان بسیاری از بیماران وجود نگرشی نادرست موجب شده تا پزشکان نسبت به آینده سلامتی آنها ابراز نگرانی کنند. این دسته از افراد تصور می کند هر چه اپلیکیشنهای بیشتری در اختیار داشته باشند این شانس را دارند که وزن بیشتری از دست داده و از چاقی فرار کنند اما واقعیت این است که فناوری تنها می تواند نقش حمایتی داشته باشد. بیماران باید از این فناوریها به طور پایدار استفاده کرده و همزمان سبک زندگی خود را نیز اصلاح کرده تا در مقابله با دیابت به نتایج روشنی برسند. فناوری همچنین به دولتها کمک می کند تا بررسی سلامت افراد را از طریق کنترل از راه دور دنبال کنند. اپلیکیشنها و فناوریهای پوشیدنی متنوعی با این هدف ارایه شده است که هزینه های تشخیص و درمان را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Economist فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا