تشکیل شورای مشاوران جوان در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی هدف از تشکیل شورای مشاوران جوان را ارائه یک الگو در توانمندسازی سازمان توصیف کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین امینی‌مشهدی در اولین جلسه شورای مشاوران جوان سازمان جهاددانشگاهی که در سالن اجتماعات زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی برگزار شد، اظهار کرد: جوانان با انگیزه، ایده‌های نو و نگاهی تازه می‌توانند نیروی محرکه‌ای باشند تا جهاددانشگاهی خراسان رضوی را به سمت تحول و پیشرفت پیش ببریم.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربه پیشکسوتان و انرژی و پتانسیل جوانان در سازمان، بیان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری برای مواجه با چالش‌های سازمان و نقش آفرینی موثر در جامعه نیازمند نگرش‌های نوین هستیم و این مهم در صورتی تحقق پیدا خواهد کرد که به تدریج سطحی از تفویض اختیار از سوی مدیران به جوانان با استعدادی که در جهاددانشگاهی مشغول به فعالیت هستند صورت گیرد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان این که تعامل با جوانان و استفاده از راهکارهای آنان در حل مشکلات، سازمان را از رکود در امان نگه داشته و به پویایی جهاددانشگاهی کمک شایانی می‌کند، ادامه داد: در نظر داریم تا ضمن اجرای یک برنامه دو ساله آسیب‌هایی که در حوزه نیروی انسانی سازمان را تهدید می‌کند به حداقل ممکن برسانیم و به یک الگو در توانمندسازی مدیران سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی دست پیدا کنیم.

دکتر سعید خدیوی در ادامه این نشست با بیان این که شکل گیری جهاددانشگاهی در ابتدای انقلاب بر اساس دغدغه تعدادی از جوانان نخبه بوده است، اظهار کرد: همین عامل باعث شده تا زیست بوم این نهاد انقلابی با محوریت جوانان نخبه و علاقمند به حل مسائل کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به این که آنچه در سال‌های بعد به عنوان فرهنگ جهادی در کشور از آن یاد می‌شود در حقیقت اشاره به همین روحیه نوآورانه و پر تلاش بوده است، بیان کرد: بر همین اساس به منظور حراست و ترویج این فرهنگ به پیشنهاد ریاست محترم سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی شورایی متشکل از جوانان فرهیخته و فعال به نمایندگی از جوانان سازمان که در تمامی حوزه‌ها شاغل هستند، در سالروز عید غدیر خم تشکیل شد.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه هنگامى که در پیش‌آمدى احتیاج به مشورت داشتى ابتدا به جوانان مراجعه نما زیرا که آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع‌تر دارند، افزود: هدف از شکل گیری شورای مشاوران جوان این سازمان به طور کلی ناظر بر دو بعد تربیت رهبران جوان و حل مسائل سازمان با بهره‌مندی از افکار و ایده‌های جدید بوده است.

خدیوی تصریح کرد: در رابطه با پرورش رهبران جوان ضروری است تا در فرایند توانمندسازی مدیران سازمان به نیروهای جوان که آینده سازمان هستند، اهتمام ویژه‌ای ورزیده شود تا با نسل جوانی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی مواجه باشیم که آمادگی پذیرش مسوولیت‌ و حل چالش‌ها را داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشارکت جهت حل مسائل سازمان نیازمند این است تا ما همه افکار و بدنه را درگیر ارائه راه حل کنیم و از تمامی افراد به ویژه جوانان فارغ از سمت‌ها و مسوولیت‌هایی که بر عهده دارند مشورت بگیریم تا به راهکاری اثربخش و دسته جمعی برسیم.

در ادامه این جلسه مهندس جلال‌الدین صادقی، مشاور رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی ضمن تقدیر از توجه همه جانبه به مساله نیروی سازمانی در این نهاد، بیان کرد: خوشبختانه این توجه هم در حوزه نیروهای جوان و هم پیشکسوتان صورت می‌گیرد، چراکه یکی از نگرانی‌های ما همواره این بوده است که ما تا کی باید به دنبال توسعه فیزیکی و تجهیزاتی باشیم و  چه زمانی قرار است بر مساله نیروی انسانی تمرکز کنیم.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی خراسان رضوی یکی از 5 سازمان برتر این نهاد در کل کشور است، خاطرنشان کرد: استقلال در منابع مالی، فضاهای فیزیکی و تجهیزاتی که در اختیار جهاددانشگاهی خراسان رضوی است مدیون حضور پر تلاش جوانانی است که استعداد، تلاش و تخصص خود را از این مجموعه دریغ نکردند.

صادقی درخصوص گستردگی همه جانبه امکانات و خدمات در جهاددانشگاهی استان خراسان رضوی، بیان کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از نیروهای این سازمان از طریق سازمان دانشجویان جذب می‌شوند که این مساله نشان دهنده توجه نسبت به استفاده از نیرو و افکار جوانان نخبه دانشگاه در بدنه سازمان است.

مشاور رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه ضریب خطای جذب نیروی انسانی اگر از میان دانشجویان و جوانان صورت بگیرد به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: در جهاددانشگاهی از همان ابتدا طرز تفکر بر این مبنا بوده تا شایستگی‌ها و پتانسیل‌های مدیریتی جوانان از طریق فعالیت‌های داوطلبانه محک زده شود.

وی در ادامه از پیشکسوتان جهاددانشگاهی درخواست کرد تا دوران جوانی خود را با جوانان امروز مقایسه نکنند و توقع نداشته باشند نسل جدید رفتاری مشابه آنان داشته باشند، چراکه اقتضائات زمانه و نسل‌ها با هم تفاوت پیدا کرده است و چنین توقعاتی دیگر منطقی به نظر نمی‌رسد.

صادقی بر لزوم بهره‌مندی از تجربه پیشکسوتان تاکید کرد و گفت: استفاده از جوانان به منزله گماشتن جوانان بی‌تجربه در پست‌های مدیریتی نیست، بلکه به معنی کوتاه کردن عمر جایگاه مدیریتی است و اینکه جوانان را به گونه‌ای تربیت و آماده کنیم که در کوتاه ترین زمان بتوانند مدیریت‌های میانه را در سازمان عهده‌دار شوند.

در این نشست همچنین گزارشی از نتایج طرح توانمندسازی مدیران سازمان جهاددانشگاهی ارائه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا