حمایت‌های ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی از دانش بنیان‌ها

دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یکی از مسیرهای حمایتی ستاد از شرکت‌های دانش‌بنیان را “طرح­‌های پیشران” خواند و افزود: شرکت های دانش بنیان حوزه انرژی در صورت داشتن طرحی با ابعاد اقتصادی بزرگ و دارای اهمیت ملی می توانند آن را به عنوان طرح‌­ پیشران به ستاد معرفی و حمایت دریافت کنند.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی به منظور بازدید از محصولات تولیدی یک شرکت دانش‌بنیان و شناسایی توانمندی شرکت در بهبود کارایی بهینه‌سازی انرژی دیگ­‌های بخار و مشعل‌­ها به استان اصفهان سفر کرد.

شرکت پاکمن در سال 1354 با همکاری پنج تن از فارغ التحصیلان رشته مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران با هدف فعالیت در زمینه طراحی، تامین و ساخت پروژه های تاسیساتی آغاز به کار کرد؛ در ابتدا کار خود را در زمینه ابنیه و تاسیسات پروژه های مختلف شروع کرد و پس از مدتی تصمیم به ساخت تجهیزات گرمایشی مرکزی گرفت.

این شرکت در زمینه تولید تجهیزات گرمایشی مرکزی ازجمله بویلرهای چگالشی، چیلرها، مشعل­های مادولار، پیریمیکس و پست­میکس و … فعالیت می‌کند. همچنین فناوری­های خاص افزایش میزان راندمان انتقال حرارت، شامل اسپیرال کردن لوله­ های آتشخوار و پانچ کردن لوله­ ها از جمله محصولات فناورانه این شرکت است.

از ویژگی­های قابل توجه این شرکت می­‌توان به حداکثر میزان راندمان با تولید آلایندگی بسیار کم و ناچیز در اثر احتراق از جمله CO خروجی صفر، هوشمندسازی سیستم جهت کنترل از راه دور، کم حجم بودن و کاهش ایجاد سر و صدا اشاره کرد.

کارخانه­ های شرکت پاکمن در پنج سایت واقع در استان اصفهان، شهرک صنعتی ویلاشهر اصفهان و شهرک صنعتی پرند استان تهران، در مجموع بیش از 100 هزار متر مربع مفید قابل استفاده، بنا شده است؛ این شرکت دانش‌بنیان با بکارگیری از دانش فنی و تجربه کاری حدود 800 نفر پرسنل، تنها دپارتمان پژوهش ثبت شده بویلرسازی در ایران است همچنین ثبت بیش از 10 اختراع رسمی، اعم از بویلر­های چگالشی، مشعل­های مادولار و پریمیکس صنعتی، مبدل­های حرارتی نوین، لوله اسپیرال و … از جمله ابداعات و اختراعات شرکت پاکمن است.

از نقاط قوت این گروه می­توان به صادرات محصولات احتراقی تولیدی به کشور­های مختلف اشاره کرد که تاکنون همکاری­های گسترده ­ای در قالب فروش و تامین تجهیزات برای کشورهایی نظیر عراق، ازبکستان، ترکمنستان، قطر، روسیه و … داشته است.

بهره‌گیری از اعتبار مالیاتی به منظور تامین بودجه ­های تحقیقاتی شرکت های دانش‌بنیان

اکبر زمانیان، دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان انرژی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این بازدید یکی از مسیرهای حمایت ستاد از شرکت پاکمن را معرفی این شرکت در قالب طرح‌های بازار بهینه ­سازی انرژی و محیط زیست عنوان و اظهار کرد: معیار پذیرش طرح­های مد­نظر در این بررسی­ ها، شامل تعداد و ظرفیت تولیدی دیگ­های چگالشی در حالت عادی و در حالت جهش تولید، انتخاب محصول معیار جهت بیان ظرفیت، مقدار کاهش هزینه ­های تمام شده محصول با سفارش گذاری در تعداد مشخص مانند 500 تا هزار عدد، میزان گاز صرفه جویی در صورت اجرای طرح به همراه محاسبه میزان هزینه ­ها با تعرفه ­های کنونی بخش­های مختلف و تعرفه گاز صادراتی و در نهایت میزان دقیق سرمایه گذاری­های ثابت، سرمایه در گردش و … است.

وی، بهره گیری از اعتبار مالیاتی به منظور تامین بودجه ­های تحقیقاتی شرکت را یکی دیگر از حمایت ستاد انرژی از شرکت پاکمن برشمرد و عنوان کرد: مقرر شد در صورتی که امکان تولید محصولی با قابلیت رقابت کیفی و اقتصادی با نمونه ­های خارجی وجود دارد و در مناقصه­ های دولتی مسیر تامین خارجی ترجیح داده می­ شود، به ستاد انرژی اعلام شود تا جلوگیری از واردات این نوع محصولات و حمایت­های لازم در این زمینه صورت گیرد.

زمانیان، مسیر دیگر حمایتی ستاد از شرکت های دانش‌بنیان را “طرح­های پیشران” خواند و افزود:  شرکت های دانش بنیان حوزه  انرژی در صورت داشتن طرحی با ابعاد اقتصادی بزرگ و دارای اهمیت ملی می توانند آن را به عنوان طرح‌­ پیشران به ستاد معرفی و حمایت دریافت کنند. برای نمونه شرکت پاکمن می تواند به ستاد اعلام کند که  در صورت جایگزینی بویلرهای چگالشی تولیدی در سازمان­های دولتی و صنایع بزرگ چه میزان صرفه جویی در انرژی و اقتصاد ملی صورت می­‌گیرد که درصورت سودمند واقع بودن، طرح پیشنهادی توسط معاونت به سازمان­های دولتی معرفی شود.

زمانیان در پایان یکی دیگر از مسیرهای قابل حمایت ستاد را موضوع تبصره 18عنوان و خاطرنشان کرد: درصورت پاسخگویی مناسب به موارد مطرح شده و ارائه جزئیات تکمیلی، درخواست مربوطه در کارگروه ارزیابی ستاد مورد بررسی قرارخواهد گرفت که امیدواریم حمایت­های لازم صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا