قطار سفر کیفیت استانی مرکز نظارت و تضمین کیفیت عتف به آذربایجان‌شرقی رسید

شانزدهمین برنامه سفر کیفیت استانی با حضور رئیس، معاون و مسئول دبیرخانه هیئت‌های نظارت و ارزیابی استانیِ مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف در استان آذربایجان‌شرقی و با حضور در دانشگاه‌های تبریز، صنعتی سهند و پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شانزدهمین سفر کیفیت استانی با حضور مدیران مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری در استان آذربایجان‌شرقی با حضور در دانشگاه‌های تبریز، صنعتی سهند و پارک علم و فناوری استان آذربایجان‌شرقی انجام یافت.

در این سفر  روح‌الله سهرابی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف در جمع اعضای شبکه ناتک استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که سفرهای کیفیت استانی موجب می‌شود مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از نزدیک در جریان جهاد علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری قرار گیرند؛ گفت: نگاه ما در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف سلسله‌مراتبی نبوده، بلکه نگاهی شبکه‌ای است و چه بسا خیلی از ایده‌ها از صف به ستاد منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: ما باید برنامه‌هایی را تدوین کنیم که دارای استراتژی پایدار بوده، در شرایط مختلف و با روی کارآمدن مدیرانِ دیگر، این برنامه‌ها دچار تغییر نشود و روزی که این مسئولیت را تحویل می‌دهیم، سربلند باشیم.

سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هدف از نظارت و ارزیابی مچ‌گیری نیست بلکه نظارت به‌منظور بهبود عملکرد موسسات است و ایرادها و مشکلات هر موسسه‌ای در مرحلۀ اول به خود موسسه اعلام می‌شود تا ابتدا خودشان را ارزیابی کنند. بر این اساس نگاه‌ها باید معطوف به بهبود عملکرد باشد.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها باید مبتنی بر داده‌های واقعی، قابل اندازه‌گیری، مستند و متقن باشد و به‌صورت ذهنی و سلیقه‌ای ارزیابی نشود، افزود: تلاش‌‌های زیادی در سال‌های اخیر برای اثربخش‌کردنِ ارزیابی‌ها صورت گرفته و لازم است هیئت‌های نظارت و ارزیابی استانی گزارش‌های نظارتی، با کیفیت، تحلیلی و داده‌محور را ارائه کنند تا مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف آن‌ها را برای تصمیم‌سازی‌های آتی آماده کند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: سرعت، دقت، صحت اطلاعات و آینده‌نگری موارد دیگری هستند که باید مورد توجه ما در ارزیابی‌ها قرار بگیرد. بهره‌وری نیز یکی از مسئولیت‌هایی است که از طرف مقام عالی وزارت به ما ابلاغ شده و دانشگاه‌های معین در استان‌ها برای انجام این ماموریت‌ها انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به انجام بیش از ۷۰ اقدام برای نخستین بار در دولت سیزدهم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: سفر کیفیت یکی از آن اقدام‌ها بوده که با ابتکار آقای دکتر رازینی، رئیس سابق مرکز نظارت و ارزیابی و معاون فعلی آموزشی این وزارتخانه طراحی و اجرا شده است و این سفر به‌عنوان شانزدهمین سفر از سلسله سفرهای کیفیت می‌باشد که به استان آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد.

سهرابی با تاکید بر تقویت جایگاه نظارت و ارزیابی در استان‌ها، افزود: نظارت راهبردی نظارت بر اجرای راهبردها، خروج از چالش‌ها و طی مسیر درست و تحلیل‌های بلند مدت در امور مختلف بوده و نباید صرفا معطوف به ارزشیابی اساتید باشد و باید بر سایر بخش‌های دانشگاه‌ها نیز نظارت کنیم. اهمیت ادراک کیفیت در خدمات‌دهی کمتر از خود کیفیت نیست و ما باید ادراک مخاطب را نیز تشخیص دهیم.

وی در خاتمه با تاکید بر راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، استقرار نظام آموزش و پژوهش تقاضامحور، ارتقاء بهره‌وری آموزش‌عالی، اجرای سند آمایش آموزش‌عالی، تعالی وضعیت رفاه و معیشت دانشگاهیان از جمله راهبردهای اصلی وزارت است و ما در حال برگزاری رویداد تجارب برتر آموزش‌عالی هستیم که اگر موسسات تجربه‌های خاص و برتری داشته‌ باشند، با معرفی به دبیرخانه رویداد مورد ارزیابی و تقدیر قرار خواهند گرفت.

سهرابی به همراه مدیران مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف، دبیر هیئت نظارت و ارزیابی استان آذربایجان‌شرقی و سایر اعضای شبکه ناتک استان آذربایجان‌شرقی از پارک علم و فناوری این استان و دانشگاه صنعتی سهند بازدید و جلساتی با مدیران موسسه‌های فوق برگزار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا