کشف قدیمی‌ترین جد انسان

جد مشترک همه مهره‌داران Saccorhytus  نام دارد که بر اساس بدن بیضوی این حیوان با دهانی بزرگ انتخاب شده و خودش در میکروفسیل‌های به دست آمده در چین شناسایی شده است. « سیمون کنوی موریس» از دانشگاه کمبریج و یکی از اعضای تیمی که این کشف را انجام داده‌اند، می‌گوید:« به چشم غیر مسلح، این فسیل شبیه یک دانه کوچک سیاه به نظر می‌رسد، اما در زیر میکروسکوپ جزییات بدنش فکتان را پایین می‌اندازد». محققان اندازه این حیوان را در حد میلی‌متر برآورد کرده‌اند که بین دانه‌های شن در اعماق دریا زندگی می‌کرده، با دهانی بزرگ که به بقیه اعضای بدنش متصل است. همچنین محققان تصور می‌کنند این موجود با لایه‌ای از پوست نسبتا انعطاف‌پذیر پوشیده و دارای سیستم عضلانی برای حرکات انقباضی بوده که به موجود اجازه می‌داده با لولیدن حرکت کند.

بدون مجرای دفع

این موجود احتمالا با قورت دادن ذرات غذا و یا موجودات دیگر تغذیه می‌کرده، اما محققان هیچ نشانه‌ای از وجود مجرای دفع در بدن حیوان پیدا نکرده‌اند. موریس می‌گوید:« در این صورت همه مواد پسماند باید از طرق دهان حیوان به بیرون پس داده می‌شده که امروز بسیار ناخوش‌آیند به نظر می‌رسد». به نظر می‌رسد این حیوان ابتدایی‌ترین نمونه موجوداتی باشد، که به «دهان دومیان» یا deuterostome مشهورند، یک گروه گسترده بیولوژیکی با چندین زیر مجموعه که مهره‌داران یکی از آن‌ها هستند. در حقیقت این نام مشترک شاخه‌ای از موجودات است، که مخرج آنها از اولین منفذ جنینی و دهانشان از دومین منفذ جنینی به وجود می‌‌آید. موریس می‌گوید:« ما فکر می‌کنیم این یک دهان دومی اولیه است، موجودی که نمونه نخستین و اولیه یک مجموعه وسیع از موجودات و گونه‌ها از جمله خود ما است». او ادامه می‌دهد:« همه دهان دومی‌ها یک جد مشترک داشته‌اند و ما گمان می‌کنیم این همان موجودی است که در حال نگاه کردن به آن هستیم». اگر این‌طور باشد، این موجود میکروسکوپی آغازگر خط تکاملی‌ای است که منجر به پیدایش انسان شده و می‌توان، آن‌را قدیمی‌ترین جد شناخته شده‌ انسان دانست.

آبشش‌های اولیه

Saccorhytus به ما دید بی‌نظیری می‌دهد از نخستین مراحل تکامل موجوداتی که بعدا منجر به پیدایش ماهی‌ها شدند. این ماهی‌ها بودند که با خروج از دریا نسل پستانداران را ایجاد کردند که در نهایت به پیدایش ما منجر شده است. این موجود همچنین یک ساختار مخروطی کوچک دارد که ممکن است نمونه اولیه آبشش‌هایی باشد که امروز در ماهی‌ها دیده می‌شود. بقیه موجودات دو دهانی از 510 تا 520 میلیون سال قبل زندگی می‌کردند، وقتی که شروع به گسترش و توسعه تنوع مهره‌داران، خارپوستان، نیمه‌طنابداران و دیگر موجود وابسته کردند. اما این یکی یک نمونه اولیه از موجودی است که احتمالا خط تکاملی ما به آن می‌رسد. نکته جالب دیگر این است که این موجود در جایی پیدا شده است که بر اساس شواهد فسیلی زمانی زیستگاه موجودات تک سلولی بوده است. نتایج این کشف و پژوهش در نشریه Nature  منتشر شده است.

 

علی رنجبران

منبع: nature

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا