۳ عنوان کتاب در حوزه کشاورزی منتشر شد

انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل کتاب های« گیاهان دارویی: پاسخ به تنش های غیر زیستی»، « کائولین و کاربرد آن در کشاورزی» و « اصول و مبانی مدل‌های خطی و کاربرد آن در اصلاح نژاد دام» را با رویکردی به حوزه علوم کشاورزی و به ویژه کشاورزی، زراعت، باغبانی، فیزیولوژی و بیوتکنولوژی گیاهان دارویی، علوم دامی و اصلاح نژاد دام را منتشر کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل ؛ کتاب« گیاهان دارویی: پاسخ به تنش های غیر زیستی » توسط اعظمل حسین و محمد اقبال در سال 2023 تالیف گردیده و توسط دکتر بهروز اسماعیل پور استاد دانشگاه محقق اردبیلی، مهندس هانیه مرادیان کارشناس ارشد علوم باغبانی دانشگاه محققق اردبیلی، مهندس سید کریم تهامی دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی و اصلاح گیاهان باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی و عضو جهاددانشگاهی استان اردبیل، دکتر زهرا اصلانی دکتری تخصصی علوم باغبانی و دکتر حسن ملکی لجایر دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی ترجمه شده است.

در سال های اخیر، رویکردهای بیوتکنولوژیکی برای تسریع تولید و استخراج متابولیت های ثانویه در سطح صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. فن‌آوری‌های نوظهور اومیکس در حال دستیابی به تکنیک هایی هستند که بینش‌هایی در مورد مکانیسم‌های مولکولی زیربنایی درگیر در تحمل تنش توسط گیاهان را ارائه می‌کنند، بنابراین هدف این کتاب ارائه دیدگاهی تازه و تلفیقی از تحقیقات اخیر در مورد گیاهان دارویی و پاسخ آنها به تنش‌های غیرزیستی مختلف و جمع‌آوری دانش پراکنده در مورد این جنبه‌ها در یک مکان است.

این کتاب مجموعه‌ای است که متن، جداول و تصویر مربوطه را برای توصیف کار تجربی بر پاسخ‌های ناشی از تنش غیرزیستی در گیاهان دارویی دارد. تمام فصل ها به گونه ای تنظیم شده اند که اطلاعات را به صورت منطقی و منظم در اختیار خوانندگان قرار دهند و برای دانشجویان علوم گیاهی و علوم محیطی، داروسازی، سم شناسی در تمام مقاطع تحصیلی مفید می باشد.

کتاب« گیاهان دارویی: پاسخ به تنش های غیر زیستی »، 734 صفحه ای، در 17 فصل گردآوری شده است و به قیمت 2000000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب« کائولین و کاربرد آن در کشاورزی » تالیف دکتر بهمن پناهی عضو هیأت علمی پژوهشکده پسته مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی، مهندس نجمه سلیمانی پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان و دکتر بهاره دامن کشان عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان است که رویکردی آموزشی دارد.

تغییر اقلیم بدون شک قریب الوقوع‌ترین مسئله زیست محیطی است که جهان امروز با آن مواجه است. افزایش دمای آب و هوا اثرات بسیاری بر اکوسیستم، حیات وحش، زنجیره‌های غذایی و در نهایت زندگی انسان خواهد داشت. تغییر اقلیم، دماهای متوسط و شدید، الگوهای بارندگی را تغییر می‌دهد که عملکرد محصول را متاثر ساخته و باعث تغییراتی در بروز آفات، علف‌های هرز و تغییر در فصل رشد می‌شود.

کائولین یا به عبارت دیگر کائولینیت یک ترکیب انعکاسی بوده که در کشاورزی به شکل پوششی برای کاهش تنش گرمایی خورشیدی، به‌‎ویژه در مناطقی که هوای گرم یا آفتابی دارند قابل استفاده است. پوشش کائولین می‌تواند تنش گرمایی، میزان میوه‌های آسیب دیده از خورشید و تنش آبی را کاهش دهد و در کنترل آفت و سرکوب بروز بیماری نقش داشته باشد. یکی دیگر از مصارف کشاورزی کائولین صرفه‌جویی در مصرف آب بوده و خاک‌ کشاورزی با غنی‌سازی توسط کائولین می‌تواند محیط کشت را در برابر آلاینده‌های مختلف محافظت کند. همچنین استفاده از کائولین برای رفع شوری خاک و تنش‌های غیر زیستی مرسوم است. کائولین مورد استفاده در کشاورزی به‌شکل پودری بوده و قابلیت انحلال در آب را دارد. این ترکیب به‌دلیل ذخایر طبیعی فراوان و تکنولوژی استخراج معدن در ایران قابل تولید است و استفاده از آن در بخش کشاورزی نوید بخش تحولاتی مثبت برای تولید محصولات کشاورزی خواهد بود.

این کتاب ضمن معرفی و آشنایی با کائولین و ساختار آن به بررسی چگونگی تاثیر کائولین در بخش‌های متفاوت کشاورزی پرداخته و با بیان تحقیقات صورت‌گرفته بر نحوه استفاده از کائولین در کشاورزی با اهداف متفاوت می‌پردازد.

کتاب« کائولین و کاربرد آن در کشاورزی»،120 صفحه ای، در 5 فصل گردآوری شده است و به قیمت 1500000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

کتاب« اصول و مبانی مدل‌های خطی و کاربرد آن در اصلاح نژاد دام» هم تالیف دکتر فاطمه علاءنوشهر پژوهشگر پسادکتری دانشگاه محقق اردبیلی و دکتر رضا سیدشریفی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی می باشد.

علی رغم پیشرفت های چشمگیری که در زمینه مدل های پیش بینی ارزش اصلاحی بکار رفته، اکثر این اطلاعات در قالب مقاله ها بوده و مرجع روان و به زبان فارسی در زمینه عملیات ماتریسی و پیاده نمودن مدل های خطی برای پیش بینی ارزش اصلاحی در دست نمی باشد.

بدلیل اینکه تعیین ارزش های اصلاحی و نوشتن مدل های خطی همگی در قالب ماتریسی می باشد، برای درک بهتر خواننده، ابتدا در فصل اول تا فصل پنجم، کلیاتی در مورد جبر و عملیات ماتریسی آورده شده است.سپس از فصل ششم تا فصل هشتم، چارچوب کلی کاربرد BLUPدر ارزیابی های ژنتیکی، تشریح می گردد. در فصول نهم، دهم و یازدهم، کوواریانس ژنتیکی و نحوه تشکیل ماتریس روابط خویشاوندی بیان شده است. انواع مدل حیوان در فصول دوازده و سیزده و مدل تکرارپذیری در فصل چهاردهم توضیح داده شده است. سپس صفات مادری در فصل پانزده و مدل گروه های ژنتیکی افزایشی در فصل شانزدهم آورده شده است. در فصل هفدهم مدل چندصفتی ارائه می گردد. در نهایت در فصل هجدهم مدل رگرسیون ثابت و تصادفی و در فصل نوزده،تشکیل مدل های خطی در انتخاب به کمک مارکر مورد بحث قرار می گیرد.

در این کتاب ابتدا سعی شده تعریف کاملی از هر روش ارائه گردد، سپس برای درک بهتر، از هر روش مثال های متعددی آورده شده و سعی شده است با تعریف فرمول های مناسب، نحوه محاسبه پاسخ های اثرات ثابت و تصادفی تحت مدل های مختلط توضیح داده شود.

کتاب« اصول و مبانی مدل‌های خطی و کاربرد آن در اصلاح نژاد دام» ، 248 صفحه ای، در 19  فصل گردآوری شده است و به قیمت 1300000 ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا