با رویکرد حمایت از تولید داخل
اصلاح سیاست تخصیص ارز ترجیحی واردات دارو و تجهیزات پزشکی

هیئت وزیران در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه سلامت با حمایت و پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سیاست تخصیص ارز ترجیحی را با رویکرد حمایت از تولید داخل اصلاح کرد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با هدف حمایت از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت‌­های دانش‌بنیان فعال در این حوزه آیین­‌نامه مصوب هیئت وزیران در اردیبهشت ماه 1403 در خصوص تخصیص ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی، موضوع تبصره (4) قانون بودجه 1403 کل کشور به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از تولید داخل اصلاح شد.

در سالیان اخیر با پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و حمایت‌­های انجام شده، تولید دارو و تجهیزات پزشکی توسط شرکت­‌های دانش‌­بنیان با رشد قابل توجهی همراه بوده و ظرفیت داخلی بسیار خوبی در این حوزه شکل گرفته است. این در حالی است که اختصاص ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی بدون در نظر گرفتن همه جوانب، علاوه بر ارزبری بالا، سبب واردات انبوه این محصولات به کشور و شکل­‌گیری پدیده قاچاق معکوس شده است. تخصیص یارانه برای واردات این محصولات، کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی را نیز در پی داشته و در سال­های اخیر نارضایتی آن­ها را به­دنبال داشته است.

برای رفع این چالش مصوبه اخیر هیأت وزیران در خصوص فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس­ جمهور اصلاح شد و بر این اساس در سال 1403 ارز ترجیحی صرفا به تجهیزات مصرفی پزشکی و تنها در صورتی که فاقد مشابه تولید داخل باشند اختصاص خواهد یافت. مسئولیت تشخیص این موضوع نیز بر عهده کارگروه تبصره (1) ماده (16) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از محصولات ایران ساخت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا