گزینش بهترین‌ها؛ کاری هماهنگ با نظام تکوین و تشریع

دکتر شریفی گفت: زندگی سرشار از موقعیت‌های گزینشی است و در هر موضوع نسبت‌به هر مسأله‌ی معیارهای خاص وجود دارد. انتخاب کارکنان و خادمان یک مجموعه نیز معیارهایی دارد و ما به‌عنوان مسئولین گزینش در حوزه دانشگاه، در مسئله انتخاب کارکنان و یا به تعبیر .زیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر زلفی گل «یاوران علمی» وظایف خاصی داریم و و باید معیارهای ویژه‌ای را در این خصوص در جهت گزینش بهترین‌ها در نظر بگیریم

به گزارش سینا پرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، دکتر شریفی رئیس دانشگاه قم در نشست مدیران مناطق و کارشناسان سامانه جامع هسته‌های گزینش کارکنان (مناطق 4، 5، کاشان و سمنان) که  در دانشگاه قم برگزار شد عنوان کرد: اساساً نظام خلقت براساس جهان‌بینی اسلامی یک نظام گزینشی و نظامی است که از صدر تا زیر، انتخاب در آن صورت گرفته است.

وی افزود: همه ما معتقدیم که خداوند نظام احسن و بهترین جهان ممکن را از میان بی‌نهایت جهانی که وجود داشته، برگزیده است. نظام کنونی عالم احسن نظام­هاست که خداوند آفریده است. در حوزه تشریع هم همین است؛ خداوند در نظام تشریع و تکالیف برای وظایف بندگان، بهترین‌ها را مانند انبیا و معصومین برگزیدند.

دکتر شریفی ادامه داد: به‌طورکلی ما انسان‌ها موجوداتی هستیم که لحظه به لحظه باید انتخاب کنیم و تصمیم بگیریم. زندگی و عالم سرشار از موقعیت‌های انتخابی و گزینشی است و در هر موضوع نسبت‌به هر مسأله‌ی معیارهای خاص وجود دارد. انتخاب کارکنان و خادمان یک مجموعه نیز معیارهایی دارد و ما به‌عنوان مسئولین گزینش در حوزه دانشگاه، در مسئله انتخاب کارکنان و یا یاوران علمی وظایف خاصی داریم و و باید معیارهای ویژه‌ای را در این خصوص در جهت گزینش بهترین‌ها در نظر بگیریم.

رئیس دانشگاه قم توضیح داد: یکی از این معیارها این است که فردی که گزینش می‌شود واقعاً دانشگاه را بشناسد و بداند می‌خواهد کجا و برای چه کسانی کار کند. علم و عالمان را بشناسد و بداند که شأن خدمت‌گزاران به علم و عالمان، شأن ملائکه است، اگر این شأن از ابتدا رعایت نشود این نگاه ارزشی در هسته‌های گزینش تقویت نمی‌شود و نمی‌توان به اهداف عالی سازمانی دست پیدا کرد. گاهی تعارض کارکنان و اعضای هیئت علمی در مجموعه رخ می‌دهد که اگر این ارزش در هسته‌های گزینش رعایت نشود سیستم دچار بن‌بست خواهد شد.

وی بیان کرد: مورد دوم این است که در گزینش ما باید روی تعبد و دین‌داری افراد تمرکز ویژه داشته باشیم. این دستور دین است و البته خودمان هم باید دین را به‌درستی بشناسیم. اما منظور سوالات پیش‌پاافتاده نسبت به نماز و روزه و احکام خمس و زکات نیست. باید بنگرید به صداقت، امانت‌داری، حیا، عفت و حیا در برابر خداوند. کسی که خدا را در زندگی خود ناظر و حاضر نمی‌بیند برای سیستم جمهوری اسلامی مناسب نیست و هر لحظه امکان لغزش آن وجود دارد.

دکتر شریفی با بیان جملاتی از امام خمینی (ره) تشریح کرد: مورد سوم عدالت است امام خمینی (ره) در دی ماه 1356 در جمع شاگردان خود در نجف با جهان‌بینی و دین‌شناسی شگرفی بیان کرد که «اسلام خود خدایش عادل است، پیغمبرش هم عادل است، معصوم و امامش هم عادل است، قاضی‌اش هم باید عادل باشد، شاهد طلاقش هم معتبر است که عادل باشد، امام جماعتش هم معتبر است که عادل باشد، امام جمعه‌اش هم باید عادل باشد؛ از ذات مقدس کبریا گرفته تا آن آخر هم باید عادل باشند و این ولایتی است که اصل است». عدالت بحث مهمی است و اساساً به تفکر شیعی، عدلیه گفته می‌شود. پس انتظار این است که با توجه به حکومت شیعی، این عدل در سراسر جامعه نمود پیدا کند.

رئیس دانشگاه قم اظهار کرد: مورد چهارم توجه به مسئله نفوذ است دانشگاه الان پیشران پیشرفت کشور است. در هر جای کشور هر پیشرفتی که شکل گرفته از دانشگاه‌ها برخاسته، پس بهترین نیروهای کشور در دانشگاه‌هاست و طبیعتاً مورد توجه دشمنی است که همیشه مانع پیشرفت ایران است. پس باید حواسمان جمع باشد و حراست و گزینش خیلی مراقب این مسئله باشند. خصوصاً در استان قم این مسئله مضاعف‌تر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: جایگاه قم جایگاه مهمی است به این خاطر که قم شهر مراجع و مرجعیت شیعی است و همیشه در تیررس نفوذ دشمنان است و ما باید با هوشمندی تمام مواظب توطئه‌های دشمنان باشیم. امام خمینی(ره) در 6 آذر 1361 گفتند که «شما مطمئن باشید که این منحرفین و منافقین با هر حیله‌ای که شده می‌خواهند درهمه جای کشور خصوصاً در دانشگاه‌ها که مرکز علمی کشور است نفوذ کنند». در سالگرد پیروزی انقلاب نیز فرمودند «نگذارید اشخاص نفوذی غیرمتعهد این دستگاه مقدس اسلامی را آلوده کنند».

دکتر شریفی تاکید کرد: باید از تمام مجموعه‌ها و افراد حتی از سایر کارکنان به بهترین نحو و به‌صورت کاملاً آگاهانه استفاده شود و این ارتباط شکل گیرد که بشود جلوی عاملین نفوذی را گرفت و مانع نفوذ آن‌ها در سیستم اسلامی و سیستم دانشگاهی شد. حتی اگر خلائی هم  در دستگاهی وجود دارد نباید آن را نادیده گرفت و باید مراقب بود که ان‌شاءالله دانشگاه ما تبدیل به یک دانشگاه اسلامی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا