جداول نسبت اساتید و دانشجویان زن و مرد در کشور
به گزارش مهر، الهه حجازی امروز در نشست مشاوران رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده که صبح امروز در وزارت علوم گفت: مشارکت فعال زنان در عرصه های مختلف و همچنین شناسایی موانع دستیابی آنها به شرایط مطلوب یکی از اصول مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هموار کردن بسترمشارکت و ارتقاء آن در هر یک از دستگاههای اجرایی مسیر خود را دارد.
وی ادامه داد: وزارت علوم به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تولید علم با بیشترین تعداد زنان فرهیخته عزم جدی برای بهبود وضعیت زنان و ارتقاء مشارکت آنان دارد و این مهم را با جریان سازی جنسیتی آغاز خواهد کرد.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان خاطرنشان کرد: جنسیت در کنار ویژگیهای زیست شناختی ویژه دو جنس، اشاره به باورهای فرهنگی- اجتماعی در مورد زنان و مردان دارد که می تواند هیچگونه مبنای زیستی هم نداشته باشد.
وی ادامه داد: این باورها که منجر به تقسیم نقشها شده است، مشارکت زنان را در عرصههای مختلف تصمیم سازی، مدیریتی و برنامه ریزی کاهش داده است. این باورها در واقع همان سقف شیشهای را ساخته است. این سقف در تمامی دنیا وجود دارد و تفاوت فقط در میزان قطر آن است.
حجازی تصریح کرد: برای مثال در کره جنوبی ۱۸درصد پژوهشگران زن هستند در اتحادیه اروپا ۳۳ درصد و در ایران اعضای هیات علمی ۲۴ درصد و در عربستان سعودی حدود ۲ درصد است، میزان مدیریت زنان در جهان بین ۱۴ تا ۲۵ درصد است.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان افزود: به کار بردن مفهوم جریان سازی جنسیتی منوط به نهادیه کردن مسائل جنسیتی در بطن فرآیندهای وزارت خانه است. ساز و کار آن با حفظ ارزشها، هنجارها و اعتقادات، تغییر نگرش مردان نسبت به توانمندیهای زنان و کلیشه زدایی و ادراک مثبت زنان نسبت به توانمندی و کارآمدی خود است. بنابراین جریان سازی جنسیتی میبایست به تغییر موقعیت زنان و بهبود آن منجر شود.
تعداد و نسبت اعضای هیات علمی در سال ۹۴-۹۳
اعضای هیات علمی | زن | مرد | کل |
استاد | ۱۳۴ ۵.۷درصد | ۲۲۲۵ ۹۴.۳درصد | ۲۳۵۹ |
دانشیار | ۴۴۷ ۹درصد | ۴۴۹۵ ۹۱درصد | ۴۹۴۲ |
استادیار | ۳۱۰۸ ۱۴.۷درصد | ۱۸.۲۳ ۸۵.۳درصد | ۲۱۱۳۱ |
مربی | ۲۳۲۷ ۲۷.۳درصد | ۶۲۰۴ ۷۲.۷درصد | ۸۵۳۱ |
آموزشیار | ۲۰ ۸.۷درصد | ۲۰۹ ۹۱.۳درصد | ۲۲۹ |
جمع | ۶۰۳۶-۱۶.۲درصد | ۳۱۱۵۶-۸۳.۸درصد | ۳۷۱۹۲ |
دانشجویان | زن | مرد | کل |
کاردانی | ۲۸۱۸۳۹ ۳۵درصد | ۵۲۳۷۷۵ ۶۵درصد | ۸۰۵۴۱۴ |
کارشناسی | ۹۳۸۲۹۹ ۵۲درصد | ۸۶۱۵۷۴ ۴۸درصد | ۱۷۹۹۸۷۳ |
کارشناسی ارشد | ۱۳۴۸۶۸ ۳۵.۵درصد | ۲۴۵۵۰۹ ۶۴.۵درصد | ۳۸۰۳۷۷ |
دکتری حرفه ای | ۱۹۳۶ ۵۱درصد | ۱۸۶۵ ۴۹درصد | ۳۸۰۱ |
دکتری تخصصی | ۱۹۴۷۰ ۳۷درصد | ۳۳۰۹۳ ۶۳درصد | ۵۲۵۶۳ |
جمع | ۱۳۷۶۴۱۲ ۴۵.۲درصد | ۱۶۶۵۸۱۶ ۵۴.۸درصد | ۳۰۴۲۲۲۸ |
حجازی در بخش دیگری از سخنانش افزود: درصد پایین رتبههای علمی اعضای هیات علمی زن میبایست در برنامه ریزی در نظر گرفته شود. ۴۰ درصد فارغ التحصیل زن در دوره دکتری تخصصی هستند و تنها ۱۶ درصد اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: تحلیل جنسیتی موجب میشود تا نقش، مسئولیت و پایگاه زنان و مردان و همچنین دسترسی آنان به منابع، منافع و فرصتها مشخص شود و عدالت جنسیتی برقرار شود.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان افزود: سند اهداف و وظایف مشاوران دانشگاه ها در امور زنان و خانواده براساس دو سند بالا دستی ارتقاء تهیه شده که توسط وزیرعلوم در آینده ابلاغ خواهد شد.
وی ادامه داد: این سند ضمن توجه به سه گروه هدف خود یعنی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان زن، بیشتر به چارچوب کلی و کلان برنامه ریزی جنسیت محور در آموزش عالی کشور اشاره دارد.
حجازی افزود: به عبارت دیگر سند اهداف و وظایف با ایجاد همگرایی در فعالیتهای مشاوران، از آنان میخواهد که به شناسایی مسائل و اولویتهای بومی و منطقه ای خود بپردازند.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان با بیان اینکه برنامههای ما به دنبال ارتقاء کیفیت زندگی زنان دانشگاهی است، افزود: برای ما مهم است که زنان هیات علمی دانش خود را به ثروت تبدیل کنند. شاید شعار ما در سال ۹۶ توسعه شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری زنان باشد.