جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز

دومین مرحله جراحی جداسازی کامل رقیه و ام‌البنین، دوقلوهای به‌هم‌چسبیده اهوازی، با موفقیت در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.

به گزارش سینا پرس فارس، رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز امروز، 26 خردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام موفقیت آمیز سومین و پیچیده ترین عمل جداسازی دوقلو‌ها در شیراز، گفت: این جراحی نسبت به دو جراحی قبلی پیچیدگی بیشتری داشت. در دو مورد قبلی، دوقلوها از ناحیه کبد، جناغ سینه و دیافراگم به‌هم چسبیده بودند. اما در این مورد، علاوه بر این نواحی، چسبندگی در روده کوچک، لوزالمعده و اثنی‌عشر نیز وجود داشت.

علی بهادر با یادآوری اینکه هر چه نواحی چسبندگی بیشتر باشد، جراحی پیچیده‌تر خواهد بود، افزود: نخستین عمل در سه و نیم ماهگی دوقلوها در آبان ماه سال گذشته انجام شد و در این مرحله تنها کبد آنها از هم جدا شد. دومین مرحله جداسازی طی سه روز گذشته آغاز شد و نواحی مشترک دیگر نیز از هم جدا شدند.

او در ادامه اظهار داشت: در کنار پیچیدگی های جراحی، اصول اخلاقی و اهمیت تلاش حداکثری برای زنده ماندن هر دو نوزاد موجب شد تا جداسازی در دو مرحله انجام شود.

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز در خصوص حال عمومی دوقلوها بیان داشت: امروز دستگاه تنفسی از یکی از کودکان جدا شد و انتظار می‌رود طی یکی دو روز آینده دستگاه از کودک دیگر نیز جدا شود.

سینا

بهادر توضیح داد که بیشتر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده پس از تولد از بین می‌روند و آنهایی که زنده می‌مانند باید از هم جدا شوند. گاهی یکی از دوقلوها ناقص و دیگری کامل است و گاهی هر دو کامل، اما اعضای مشترک دارند.

او در خاتمه با اشاره به اینکه معمولاً از هر 50 هزار تا 100 هزار تولد، یک دوقلو به‌هم‌چسبیده هستند، تصریح کرد: به‌هم‌چسبیدگی دوقلوها می‌تواند ناشی از دوقلوهای یک‌تخمکی باشد. اگر در بارداری زودتر از ۱۲ روز، دوقلوها در رحم از هم جدا شوند، دوقلوها ازهم‌جدا هستند و در غیر این صورت، امکان چسبیدن آنها به هم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا