ارائه خدمات به مناطق محروم کشور سامانه‌محور شود

مشاور مدیرعامل بنیاد علوی، بر ضرورت سامانه محور شدن ارائه خدمات مختلف به مناطق کمتر برخوردار کشور در راستای محرمیت‌زدایی تاکید کرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی سیدمهدی بیضایی روز چهارشنبه در بازدید از غرفه جهاددانشگاهی در دومین نمایشگاه آبادیران که درمصلی تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در آینده و در راستای محرومیت‌زدایی در کشور انجام می‌شود باید از فناوری‌های نوین ازجمله هوش مصنوعی نیز برخوردار باشند تا بتوانیم براساس داده‌های به دست آمده چشم انداز دقیق‌تری از محرومیت زدایی مناطق کمتر توسعه یافته ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه دومین دوره نمایشگاه آبادیران به دنبال بهبود عملکرد دستگاه‌ها و نیز ایجاد هم افزایی بیشتر میان ارایه کنندگان خدمت درمناطق محروم بر بستر فناوری و رویکردهای دانش بنیان است، افزود: در سال دوم برگزاری نمایشگاه آبادیران در حال رفع کردن نواقص سال نخست آن هستیم به گونه‌ای که بخش نرم افزاری این رویداد در حال توسعه است.

به گفته مشاور مدیرعامل بنیاد علوی، با توسعه خدمات و برنامه‌ریزی‌ها مبتنی برهوش مصنوعی می توان مناطقی را که قادر به هم افزایی هستند را شناسایی وکیفیت ارایه خدمت را در این مناطق افزایش داد.

وی افزود: با این اقدام قادرخواهیم بود مناطق محروم را به حدی از رشد برسانیم که نیازهای خود را تامین کنند.

ساخت ۹۰ درصد جاده‌های کشور درمناطق روستایی
مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در پاسخ به این سوال که آیا هر محرومیت وهرمشکلی را می‌توان با استفاده ازفناوری برطرف کرد، با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون رویکرد کلان ارایه همه خدمات زیرساختی در مناطق محروم بوده است، گفت: ازنگاه بسیاری از کشورها رساندن کامل آب، برق، گاز، جاده و دیگر زیرساخت‌های لازم برای زندگی به یک منطقه روستایی کم جمعیت دارای توجیه اقتصادی نیست.

بیضایی افزود: با وقوع انقلاب اسلامی خود را ملزم به آن کرده بودیم که درهرمنطقه‌ای که نیاز به دریافت خدمت باشد خدمات بدهیم و این یک ارزش برای کشور بود. به طوریکه براساس آمارها ۹۰ درصد راه هایی که در جمهوری اسلامی ساخته شده است راه روستایی بوده و مردم از این واقعیت اطلاع کافی ندارند، اما آیا این رویکرد صرف توانسته است محرمیت را در یک منطقه از میان بردارد یا تاثیر لازم را داشته باشد؟ پاسخ من به این سوال منفی است.

وی با بیان اینکه باید برای موثر کردن ارایه خدمت زمینه رشد ثروت، تولید و ارزش افزوده نیزدیده شود گفت: باید ببینیم چه نهادهایی می‌توانند با هم هم افزایی کنند تا خدماتی که ارایه می‌کنند بتواند منجر به رشد بیشتر در مناطق مختلف کشور شود. مشاور مدیرعامل بنیاد علوی تاکیدکرد:این مهم نیازمند کار نرم افزاری است تا خروجی مشخصی از خدمت ارایه شود تا محرومیت به معنای واقعی آن دریک منطقه ازبین برود و تولید ثروت و رشد اقتصادی در جامعه حاکم شود.

موفقیت جهاد دانشگاهی در محرومیت‌زدایی جامعه هدف

مشاور مدیرعامل بنیاد علوی در ادامه با بیان اینکه، ورود نرم افزار و فناوری به روستاها باید تحول مناطق محروم را بدنبال داشته باشد، افزود: بهره‌برداران از فناوری باید قادر به استفاده بهینه از آنچه که در اختیار آنان قرار داده می‌شود به نفع توسعه و پایداری اقتصادی منطقه خود باشند.
وی به عملکرد جهاد دانشگاهی در حوزه تولید و توسعه فناوری در راستای محرومیت‌زدایی اشاره و تاکید کرد: در برخی موضوعات این سازمان عملکرد بسیار مطلوبی داشته است.
بیضایی افزود: جهاد دانشگاهی در ارایه و توسعه فناوری مشاغل خرد و خانگی درمناطق محروم، موفق شده با استفاده ازبرخی تکنولوژی‌های ساده، قابل اجرا و کم هزینه، تاثیر شگرفی درمحرومیت‌زدایی ازمناطق هدف داشته باشد که این موضوع را باید یک موفقیت بزرگ برای مجموعه جهاد دانشگاهی قلمداد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا