خبرگزاری سینا تحلیل کرد:
همستر بازی ایرانیان؛ جای خالی سواد مالی و نوآوری

اشتیاق ایرانیان برای پولدار شدن با همستر همه را غافلگیر کرده، حتی مسئولان و سیاست‌گذاران را تا جایی که رئیس بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران می‌گوید: از نظر بازی‌سازان، همستر کامبت در دسته بازی‌ها قرار نمی‌گیرد و آن را می‌توان یک اپلیکیشنی در نظر گرفت که سعی دارند اقتصاد بازی را روی آن اجرا کنند و طراحان دنبال این هستند که این ارز اولیه را در قالب بازی به مخاطبان عرضه کنند.

به گزارش خبرگزاری سینا، سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتای ایران هم می‌گوید: چنین بازی برای اولین بار است که در دنیا فراگیر شده و منبع آن مشخص نیست به همین دلیل هیچ کارشناس داخلی و خارجی نسبت به آن خوشبینی کامل ندارد. مسئولان این بازی اعلام کرده‌اند که در بستر بلاک چین، این رمز ارز را ایجاد می‌کنند و در صرافی ها نیز قابل نقد کردن است اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی با بیان اینکه تاکنون چند شکایت درباره این بازی به ثبت رسیده است؛ ادامه داد: درباره خود این بازی هنوز مسئله خاصی پیش نیامده؛ اما ۱۸ پرونده در پلیس فتا تشکیل شده است که عده ای در تلگرام و اینستاگرام تبلیغ فروش رمزهای این بازی را کرده و این‌گونه از مردم کلاهبرداری کرده‌اند.

جالب اینجاست که عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم معتقد است که همستر بازی جدیدی است که پشت آن چیزی نیست، مردم به آن دل نبندند. افزون بر اینکه برخی از مراجع عظام تقلید نسبت به شیوع ویروس همستر در جامعه واکنش نشان داده و با اشاره به ابهام شرعی حتی آن را مجاز ندانسته و یا حرام اعلام کرده‌اند.

با این توصیف و هشدارها پرسش این است که چرا کاربران ایرانی بدون توجه به خطرهای احتمالی همجنان به جمع مشتریان این پدیده نوظهور می‌پیوندند و فکر می‌کنند که درآمدی نصیب‌شان خواهد شد؟ به ویژه اینکه در دیگر کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته به همستر روی خوش نشان نداده‌اند؟

یک دلیلی که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند این است که به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و نامطلوب بودن بازده سرمایه‌گذاری‌ها در سایر بازارها از جمله بورس، این انگیزه در بین همگان ایجاد شده که می‌شود با همستر پولدار شد حال آنکه برخی تحلیل‌گران اقتصادی هشدار می‌دهند که منبع درآمدزایی این بازی جدید نامشخص است و حتی به این ضرب‌المثل‌ها اشاره دارند که هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد و پنیر در تله موش است!

گذشته از اینکه آیا با همستر می‌شود پولدار شد و اینکه آیا واقعا همستر در نهایت به بیت‌کوین و تتر و دیگر رمز ارزهای دنیای دیجیتال تبدیل خواهد شد یا نه؟ مهم این است که در ایران سواد مالی و سواد شناخت دنیای شبکه و رسانه‌های نوظهور بسیار پایین، سطحی و هیجانی است و بیشتر افراد رفتار هیجانی و گله‌ای بدون درک فلسفه و کارکرد پدیده‌های نوپدید دارند.

مهم‌تر از شهروندان به نظر سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان هم دچار همین فقر و انفعال هستند و نخستین واکنش آنها، هشدار دادن و مبتنی بر نگاه سلبی است. از این منظر شاید اگر در دنیای ناممکن‌ها، رمز ارز بیت‌کوین در ایران برای نخستین بار استخراج و به دنیا معرفی می‌شد، ما آن را طرد می‌کردیم و روی خوش نشان نمی‌دادیم.

این ضعف آگاهی رسانه‌ای و فقدان سواد مالی و ارتباطی نسبت به دنیای دیجیتال به هر حال ما را ضربه‌پذیر کرده و باعث شده تا همواره بدون شناخت و با چشمان بسته در مسیر تاریک گام برداریم. از این منظر باید پرسید که چرا نهادهای تحقیقاتی، دانشگاهی، اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها از دنیای پرسرعت امروز و بازیگران آن عقب مانده‌اند؟ تعجب نباید کرد اگر در همین نهادهایی که باید راهنمای مورد اعتماد عمومی باشند، پژوهشگران و محققان هم به سودای پولدارشدن در حال همستر بازی باشند.

غلبه فرهنگی شفاهی و ضعف مطالعه و تحقیق در ایران سابقه طولانی دارد، رسانه‌های جریان اصلی بازی را باخته‌اند و دیگر مرجعیت‌شان را از دست داده‌اند، در ایران امروز بیشتر شاهد نمایش شناختی هستیم، جای تاسف است که بسیاری از رویدادها هم نمایشی بیش نیست و افرادی در مقام سخنران و کارشناس برای دیگران نسخه می‌پیچیند که بیشتر انگیزه‌شان تجاری است تا آگاهی دادن.

در دنیای مجازی بدون شناخت ما بازیگر نیستیم، توپ جمع‌کن هم نیستیم، بلکه هواداری هستیم که اساسا نمی‌دانیم چه بازی در حال برگزاری است و بین چه تیم‌هایی! همستر حتی اگر به رمز ارز تبدیل شود بازهم نباید فراموش کنیم که اکثریت ناآگاه به دلیل فقر سواد مالی و ارتباطی و نوآوری، فعلا سرگرم شده‌اند و متفکران و آگاهان هم شناختی از ماجرا ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا