دیدار با صاحبان قطب

همزمان با بیدار شدن ماده خرسها و توله هایشان از خواب زمستانی، فصل تازه ای از کند و کاوهای تحقیقاتی در این نقطه از جهان آغاز می شود و شماری از محققان برای بررسی زندگی این جانوران منحصربفرد راهی جزیره بافین می شوند. اندی اسکیلن عکاس معروف علمی است که زندگی خرسها و توله هایشان را در این نقطه از جهان دنبال کرده است.

توله خرسهایی که اندی اسکیلن در این تعقیب تحقیقاتی دنبال کرده به تازگی به دنیا آمده اند. آنها نخستین بار در عمرشان است که سر از برف بیرون آورده و دنیای اطراف را با جزئیاتش نگاه می کنند. توله خرسها به مادرشان که همواره آنها را زیر نظر دارد چسبیده و فاصله نمی گیرند. ماههای اول برای ماده خرس لحظات حساسی است که می تواند با به خطرافتادن سلامتی او نیز همراه شود. او برای اینکه وزن از دست رفته اش را جبران کند باید تغذیه خوبی داشته باشد. ماده خرس هم همچون توله هایش گرسنه است. اما او باید هم به وزن گرفتن توله هایش توجه کند و در عین حال از سلامت خود غافل نشود.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که توله خرس ماده بیش از توله خرس نر به مادر نزدیک است. او همواره به ماده خرس چسبیده که این نکته برای محققان جالب توجه است. البته این موضوعی نیست که محققان به دنبال چرایی آن باشند. اما نکته ای که همواره به چشم محققان آمده، تمایل توله خرسها به انجام حرکاتی است که نشان از تمایل آنها به استقلال طلبی است. محققان به حرکات و رفتارهای توله خرسها توجه کرده و متوجه شده اند که این حیوانات تازه به دنیا آمده همواره سطحی از رفتارهای اینچنینی را از خود به نمایش می گذارند.

با گذشته نخستین دقایق از خروج خرسها از پناهگاه زیر برفی، یک تلاش دو ساله آغاز می شود. اکنون زمانی حساس برای توله خرسهاست. مادر به خوبی از این مسأله آگاه است و تلاش می کند که توله هایش ضمن تغذیه مناسب، شانس ادامه حیات در محیط سخت و خشن قطبی را داشته باشند. او باید به مدت دو سال لحظات حساس و خطرناکی را پشت سربگذارد تا توله ها به شرایط پایداری برسند. آموزش برای زنده ماندن از همان لحظات نخست خروج از پناهگاه برفی آغاز می شود و تا ماهها ادامه می یابد.

تلاش برای پیدا کردن سیلها که غذایی مقوی و خوشمزه برای توله خرسها محسوب می شود ادامه دارد. اینجا محیطی بسیار سرد و خشن است اما حتی در چنین محیطی نیز پیاده روی طولانی با هدف پیدا کردن سیلها موجب افزایش دمای بدن توله خرسها و مادرشان می شود. دمای بدن آنها افزایش قابل توجهی پیدا می کند. در چنین شرایطی، لبه یخچالهای قطبی مکانی دلپذیر برای استراحت و کاستن از دمای افزایش یافته بدن است. توله خرسها به همراه مادرشان در این نقاط استراحت می کنند.

خرس مادر به بهداشت عمومی بدن توجه زیادی می کند. او پس از خوردن غذایی خوشمزه، آثار خون شکار را از اطراف صورتش پاک می کند. او این کار را با مالیدن برف به صورتش انجام می دهد. این کار همانند یک آموزش عالی به توله خرسهاست تا درباره اهمیت توجه به بهداشت فردی، چیزهای تازه ای بیاموزند. در همین زمان، توله خرسها مشغول بازی با بقایای غذایی هستند که تقریبا همه آن را خورده اند. آنها برخلاف مادرشان، صورتی آغشته به خون شکار دارند.

ماه مارس فرارسیده و توله خرسها که حالا چند ماهی از خروجشان از پناهگاه برفی می گذرد سرشار از انرژی و اشتیاق برای کشف دنیای اطراف هستند. آنها همزمان که بازی می کنند به اطرافشان نیز توجه دارند و همواره با نگاهی کنجکاوانه به دوردستها خیره می شوند. همزمان مادر توله ها که همچنان خستگی ناپذیر به نظر می رسد به حضور خود در کنار توله ها ادامه می دهد و نقش یک حمل کننده غذا را برای آنها ایفا می کند. او همچنان از توله خرسها فاصله نمی گیرد.

در ماههای نخست خروج از پناهگاه برفی، توله خرسها با هم بازی می کنند. آنها لحظات بسیار حساسی را سپری می کنند زیرا نرخ مرگ و میر توله خرسهای تازه به دنیا آمده حدود 50 درصد است. آنها با بازی کردن به خوبی می آموزند که چگونه خود را برای رویارویی با محیط سخت و خشن قطبی آماده کنند. یادمان باشد آنها در یکی از دوافتاده ترین و سردترین نقاط زمین در شمال کانادا زندگی می کنند. بافین پنجمین جزیره بزرگ دنیاست که حدود 11 هزار نفر جمعیت دارد اما همواره به خاطر خرسهای قطبی اش شناخته می شود.

برای دسترسی به جدیدترین شماره Earth فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا