چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

بدون تردید بیشتر شما در طول زندگی روزمره خود با انواع چاپگرها سرو کار داشته و از آن ها استفاده کرده اید. ممکن است برای بسیاری از شما این سوال مطرح شده باشد که چاپگرهای لیزری که قادر به چاپ تصاویر و متن های مختلفی با سرعت زیاد هستند، به چه صورتی عمل کرده و ساختار آن ها چگونه است. در حقیقت چاپگرهای لیزری عملکردی مشابه دستگاه های فتوکپی داشته و نخستین دستگاه پرینتر لیزری حاصل ایجاد تغییر در ساختار یک دستگاه فتوکپی بود.

در حافظه رایانه شما اطلاعات زیادی به صورت دیتاهای الکترونیکی وجود دارد. هر کدام از این اطلاعات الکتریکی توسط دستگاه های بسیار کوچکی به نام ترانزیستور؛ ذخیره می شوند. در این میان وظیفه چاپگر لیزری، تبدیل این اطلاعات الکترونیکی به شکل تصاویر و حروف و چاپ آن به کمک جوهر است.

در سیستم های فتوکپی، یک نور درخشان برای ایجاد تصویر واضحی از صفحه مورد نظر جهت تکثیر، استفاده می شود. این نور روی یک استوانه حساس به نور و دارای الکتریسیته ساکن منعکس می شود. در این مرحله، اتفاقی مشابه زمانی رخ می دهد که شما یک بادکنک را به سطحی پشمی کشیده و ذرات باردار الکتریسیته موجود در آن سبب می شود تا بادکنک به لباس شما بچسبد. در دستگاه های فتوکپی این اتفاق برای مناطقی که تحت تاثیر نور بازتاب داده شده قرار دارند، رخ داده و پودر جوهر بر اساس این ذرات الکتریکی باردار به سطح کاغذ منتقل شده و توسط یک استوانه دیگر که دارای حرارت است، خشک و ثابت می شوند. چاپگرهای لیزری نیز تقریبا به روشی مشابه عمل می کنند. اما یک تفاوت مهم در این میان وجود دارد: در چاپگرهای لیزری، تصویر اصلی و واقعی وجود نداشته و این سیستم ها باید بر اساس تصاویر داخل رایانه عمل کنند.

در حافظه رایانه شما اطلاعات زیادی به صورت دیتاهای الکترونیکی وجود دارد. هر کدام از این اطلاعات الکتریکی توسط دستگاه های بسیار کوچکی به نام ترانزیستور؛ ذخیره می شوند. در این میان وظیفه چاپگر لیزری، تبدیل این اطلاعات الکترونیکی به شکل تصاویر و حروف و چاپ آن به کمک جوهر است. در این گروه از چاپگرها، شلیک کننده جوهر یا ink guns، به صورت الکتریکی پردازش شده و روی صفحه کاغذ نقش می بندد. این اطلاعات الکترونیکی باید یک اشعه لیزری را کنترل کرده و در حقیقت این اشعه لیزری نقش همان نور دستگاه های فتوکپی را ایفا کرده و الکتریسیته ساکن منطبق با نوشته ها و تصاویر مورد نظر شما را روی استوانه چاپگر یا همان درام، ایجاد می کند. در هنگام صدور دستور چاپ، کامپیوتر شما حجم اطلاعات مورد نیاز را به صورت دیتاهای کامپیوتری و در حجم چندین مگابایت به چاپگر منتقل کرده و یک مدار الکترونیکی در چاپگر، این داده ها را پردازش و به شکلی که باید روی کاغذ منتشر شوند، مصور می کند. در ادامه این نقوش توسط لیزر و به کمک الکتریسیته ساکن که جوهر کارتریج را به خود جذب می کند، روی استوانه درام نقش بسته و جوهر از بخش تونر پاشیده شده و جذب مناطق دارای الکتریسیته ساکن می شود و در نهایت این جوهر توسط یک استوانه حرارتی دیگر خشک شده و از دستگاه خارج می شود.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع : explainthatstuff

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا