اعطای گرنت‌های ویژه به نخبگان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از اعطای گرنت‌های ویژه به دانشجویان PhD و پژوهشگران پسادکتری حوزه سلول‌های بنیادی جهت انجام پژوهش‌های عمیق‌تر خبر داد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری درخصوص نحوه فعالیت باشگاه «برنا سل» خاطر نشان کرد: باشگاه «برناسل» باشگاهی است که منتخبان المپیاد‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در آن عضو می شوند و این استعدادهای درخشان و نخبه می توانند در بستر فعالیت های ستاد رشد و نمو پیدا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت هم افزایی و استفاده از توانمندی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در قالب یک شبکه منسجم، این باشگاه تشکیل شد.

عارفیان ضمن اشاره به هم‌زمانی باشگاه برناسل اواخر سال گذشته با نخستین «گردهمایی برگزیدگان المپیاد‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی» به همت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی و با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: این گردهمایی به منظور تقدیر و امیدآفرینی برای استعداد‌های برتر، نخبگان و برگزیدگان المپیاد‌های دانشجویی و دانش آموزی برگزار شده بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی به اقداماتی که جهت پیشرفت و ارتقای پژوهش‌های نخبگان و توانمندسازی آن ها برنامه ریزی شده است، اشاره کرد و افزود: ارائه برنامه های آموزشی با سوبسیدهای ویژه یکی از این اقدامات است. این باشگاه، فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا شبکه نخبگانی متشکل از برگزیدگان هشت دوره المپیاد دانش‌آموزی و شش دوره المپیاد دانشجویی شکل گرفته و امکان هم افزایی و استفاده از توانمندی این شبکه برای کارآفرینان و فناوران فعال در حوزه فراهم شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، بیان کرد: گرنت هایی نیز برای این استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده تا با توجه به تعریف پژوهش‌های فناوران در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به آن ها اعطاء می شود.

عارفیان ضمن تاکید بر توسعه چند لایه و چند جنبه منابع انسانی، اظهار کرد: ما سعی کرده ایم برای اینکه پژوهش های دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی، پژوهش های عمیق و موثر تری باشد گرنت های ویژه ای برای دانشجویان PhD و دکتری تخصصی و  پژوهشگران پسادکتری داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی درخصوص توزیع گرنت های ویژه به نخبگان اظهار کرد: این گرنت های ویژه یا توسط ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی یا با کمک صندوق های پژوهش فناوری مانند بنیاد ملی علم ایران توزیع خواهد شد. سعی داریم تا پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما کیفیت بالاتری داشته باشد تا آموزش فرآیندها برای آن ها سهل تر باشد؛ این درحالی است که هزینه های انجام پژوهش های استاندارد بسیار بالا است.

حمایت ستاد از شرکت های دانش‌بنیانی که در مسیر نیمه صنعتی شدن قرار دارند

عارفیان در ادامه ضمن اشاره به سایر امکانات و برنامه های ستاد، خاطر نشان کرد: از سطح توسعه منابع انسانی که کمی فراتر می آییم به هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان خواهیم رسید. در این حوزه ما هسته های فناور بسیار نوپا داریم که  توسعه فناوری خود را بر روی یک یا چند محصول آغاز کرده اند و در بسیاری از موارد نتیجه مثبت اولیه ای نیز از محصولات خود در دست دارند و می خواهند در گام بعدی تولید نیمه صنعتی پیش ببرند.

به گفته او، ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی از تیم های نوپا، هسته های فناور و شرکت های دانش بنیانی که در مسیر حرکت در قالب پلتفرم های سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت هستند حمایت می کند.

عارفیان درخصوص مبلغ این گرنت ها نیز اظهار کرد: به طور معمول مبالغ گرنت‌هایی که به این هسته های فناور و دانش بنیان اعطا می شود مبالغ بالاتری هست و شرط آن هم این است که این فناوری در بستر آیین نامه ها و ضابطه های رسمی کشور اتفاق بیافتد.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم تا زمانی‌که فناوری مسیر ثبت رسمی خود را طی نکند، ارزش‌یابی و استانداردهای ویژه بین المللی را به دست نیاورند و شاخص‌ها و داوری لازم را نداشته باشد، قابل عرضه نیست.

وی ادامه داد: در این زمان، شاید برای شخص فناور جذاب است که یک فناوری را در مسیر توسعه قرار داده است؛ اما برای زیست بوم پیرامونی زمانی فناوری رنگ جدی به خود می گیرد که طبق ضوابطی که در دنیا وجود دارد در پلتفرم های رسمی موجود، ثبت و توسعه یابد.

عارفیان در پایان ضمن تاکید بر حمایت ستاد از شرکت هایی که مسیر قانونی، توسعه محصول را طی کرده باشند اذعان کرد: همچنین ستاد در مسیر تایید طرح تجاری سازی شده و تبدیل طرح به ایده که با همکاری سازمان غذا و دارو و معاونت درمان اتفاق می‌افتد همراه فناوران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا