واکسن مقابله با اخبار جعلی از راه رسید

به گزارش مهر به نقل از ساینس آلرت، سندر ون در لیندن، از محققان دانشگاه کمبریج در این مورد می گوید: اطلاعات غلط و دروغین مانند ویروس پخش شده و گسترش می یابد و بر ذهن مردم تاثیر منفی می گذارد. ما با قرار دادن مردم در برابر حجم کمی از این اخبار غلط ذهن آنها را در برابر انبوه اخبار این چنینی واکسینه می کنیم و به آنها هشدار می دهیم تا بتوانند اخبار واقعی را در ذهن نگهدارند و اخبار دروغین را دور بریزند.

گروه تحقیقاتی با استفاده از یک نمونه۲۰۰۰ نفره از ساکنان آمریکا با ویژگی های جمعیت شناختی متفاوت آزمایش خود را آغاز کرده و ابتدا نظرات آنها را درمورد واقعی بودن خطر تغییرات آب و هوایی بررسی کردند.

آنها اخباری در مورد خطرناک بودن شرایط آب و هوایی در جهان و تایید این موضوع توسط دانشمندان را در اختیار اعضای این نمونه قرار دادند ولی به برخی از اعضای گروه هم اطلاعات غلطی دادند دال بر اینکه ۳۱ هزار دانشمند آمریکایی این موضوع را رد کرده اند.

بعد از شنیدن اطلاعات غلط مذکور، از اعضای گروه خواسته شد تا دیدگاه خود را در این زمینه بیان کنند و مشخص بود که با این نوع اطلاعات دریافتی گروه اول خطر تغییرات آب و هوایی را جدی دانسته و گروه دیگر این موضوع را رد می کردند.

اما زمانی که به گروه دوم اطلاعات قبلی همراه با اطلاعات و جداولی که واقعیات را در مورد خطر تغییرات آب و هوایی نشان می داد، ارائه شد بسیاری از آنها در مورد صحت نظر قبلی خود دچار شک و تردید شدند. لذا دانشمندان به این نتیجه رسیدند که می توان با استفاده از شیوه های هوشمندانه ذهن مردم را در مورد خطرات اخبار جعلی واکسینه کرد.

محققان سپس اطلاعات دقیق تری در مورد ۳۱ هزار دانشمندی که خطر تغییرات آب و هوایی را رد کرده بودند در اختیار گروه قرار دادند و از جمله اعلام کردند که تنها یک درصد از آنها سابقه تحقیق و فعالیت در این زمینه را دارند. با این کار تعداد بیشتری از اعضای گروه با جدی بودن این خطر موافقت کردند.

دانشمندان معتقدند با تکرار این نوع تحقیقات و توجه به جزییات اخباری که در مورد موضوعات حساس در اختیار مردم قرار می گیرد می توان جلوی موفقیت اخبار جعلی و تلاش های شایعه پراکنان را گرفت.