افتتاحیه طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران

در آستانه هفته ازدواج، افتتاحیه «طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران» به همت جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) و اداره کل زنان و خانواده استانداری تهران شنبه ۱۲ خرداد در جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط‌عمومی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، در آستانه هفته ازدواج، آیین افتتاحیه «طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران» با حضور زینب اختری؛ رییس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور، زهره جعفری؛ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران، روح‌الله طوسی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران؛ مجتهد سرابی، مسئول دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان استان تهران؛ صبا طوسی، دبیر مؤسسه مردم‌نهاد آوای مهرالنبی و زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) در تاریخ شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

در این نشست زهرا نقی‌زاده؛ رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) در ابتدا به معرفی طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران پرداخت و گفت: در اولین گام از این طرح، جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با دغدغه اندیشه‌ورزی و ارائه پیشنهادهای راهبردی در حوزه تحکیم خانواده، یک مرور سیستماتیک جامع بر دانش آکادمیک تولید شده در این حوزه انجام داده است تا بتواند با تحلیل نتایج این گام در ترکیب با نشست‌های تخصصی، ضمن انتقال تجربه به سیاست‌گذاران و سازمان‌های اجرایی، راهبردهای سیاست‌گذارانه را در اختیار دغدغه‌مندان و سازمان‌ها قرار داد.

رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) باتاکید بر بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بر اهمیت تحکیم خانواده، تصریح کرد و گفت: اهمیت شناخت وضعیت موجود کشور از نظر تحکیم خانواده و شناخت شرایط حال حاضر، نیازمند انجام مطالعات کمی و کیفی عمیق در این زمینه است. اگرچه تعدد بنیان‌های نظری در مطالعات پژوهشی به گستره دانش در هر موضوعی کمک خواهد کرد؛ اما باتوجه‌به اهمیت مسئله تحکیم خانواده و لزوم دستیابی این مطالعات به شاخص‌های واحد در جهت سیاست‌گذاری این حوزه، نیاز است که با اتخاذ مبانی نظری مشخص، به تحقق شاخص‌هایی یکدست در حوزه تحکیم خانواده کمک نمود.

در ادامه نشست زینب اختری؛ رئیس مرکز زنان و خانواده وزارت کشور، با اشاره به سانحه سقوط هلی‌کوپتر ریاست‌جمهوری و هیئت همراه و تأکید بر ویژگی‌های اخلاقی بارز و همچنین شخصیت حقوقی شهید آیت‌الله رئیسی، اشاره به گفتمان تعهد به تحکیم خانواده را از نکات برجسته مطرح شده در سخنان ایشان دانست و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که گفتمان تعهد به خانواده در سطح جامعه ادامه پیدا کند. هدف نهایی از طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران باید رسیدن به گفتمان جنبش تعهد به خانواده و معیارهای موردنظر در تشکیل و تحکیم خانواده باشد.

وی تصریح کرد: در این مسیر برخی جوامع، فلسفه فردگرایی را بر می‌گزینند که در نهایت اصول فردمحوری منجر به پدیده‌ای مانند کاهش جمعیت می‌شود. پدیده‌ای مانند جنگ غزه در چنین فضایی شکل‌گرفته است و می‌دانیم که جنگ‌ها همواره آسیب‌زننده به نهاد خانواده و کاهش‌دهنده جمعیت هستند. اما آنچه که ما بر اساس باورهای اسلامی و دینی خود به آن پایبندیم اصل و فلسفه جمع‌گرایی و زوجیت است که به باور ما سایر نقش‌ها باید بر حول محور اصل زوجیت شکل گیرد.

رییس مرکز زنان و خانوده وزارت کشور در ادامه مطرح کرد: خانواده‌محوری را به‌عنوان اصل و ستون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: تمام مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ما باید بر همین مبنا باشد که این مهم در اصل ۱۰ قانون اساسی کشور نیز موردتوجه قرار گرفته است. گرایش به فردگرایی و عدم توجه به خانواده‌محوری است که در نهایت جامعه را دچار آسیب‌های اجتماعی و معضلاتی مانند عدم ماندگاری خانواده‌ها می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت نگاه جامع و سیستماتیک در پژوهش‌ها و همچنین لزوم وجود نگاه جامع، جهان‌نگر و آینده‌نگر را در طرح‌هایی مانند طرح تقویت گفتمان تحکیم خانواده ضروری دانست و گفت: در فضای کنونی جهان، کشور ما به‌عنوان عنصری که در فضای بین‌الملل و شکل‌دهی تصویر آینده جهان اثرگذاری بالایی دارد مطرح است و مطالعات و پژوهش‌های ما باید پیش‌نیازهای ضروری نیل به خانواده سالم را مورد بررسی قرار داده و در دسترس سایرین قرار دهد.

در ادامه نشست زهره جعفری؛ مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران، با تسلیت به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، به تأکیدات ایشان بر اهمیت خانواده به‌عنوان یک دغدغه ضروری در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: بحث تحکیم خانواده از موضوعاتی است که نشان‌دهنده اهمیت و نقش خانواده در ساختار اجتماع است. پیشرفت جامعه در گرو داشتن خانواده پویا و سالم است و هر آنچه که تهدیدکننده این سلامت و پویایی باشد، باید در جهت رفع آن گام برداشت. اگر چه با تلاش‌های صورت‌گرفته توسط سازمان‌های متولی مختلف و دغدغه‌مندی بسیاری از نهادها در این زمینه، آمار ازدواج افزایش‌یافته است، اما متأسفانه به طور هم‌زمان آمار طلاق نیز در حال افزایش و روبه‌رشد است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بخش‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاران باید بیشتر به نقش خود بپردازند و به دنبال آسیب‌شناسی و رفع ایرادات طرح‌های موجود باشند.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) که ازدواج سخت را به‌عنوان یکی از مسائل مبتلابه جامعه کنونی مطرح کرده‌اند، افزود: ازدواج فرایندی است که باید شیرینی آن را به زندگی جوانان برگرداند، در زمینه حرکت به سمت فرهنگ‌سازی ازدواج به‌هنگام گام برداشت و پژوهشگران و سیاست‌گذاران باید به این مسئله توجه کنند.

جعفری گفت: مسئله فرزندآوری یکی دیگر از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز هست،  به‌ویژه در خانواده‌های نوپاست که در این خانواده‌ها تا حد زیادی به‌تعویق‌افتاده است. در تمامی این مسائل بحث مشاوره‌ها نقش بسیار پررنگ و اثرگذاری دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تشکر از اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی الزهرا(س) و دغدغه‌مندی آن در زمینه طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده در ایران، ابراز امیدواری کرد با حضور فعال مسئولین، اندیشه‌ورزان و نخبگان دغدغه‌مند عرصه خانواده، نتیجه نهایی این طرح استخراج یک سند سیاستی مؤثر و کارآمد باشد و شاهد تحولات مثبت در زمینه ازدواج آگاهانه و تحکیم خانواده باشیم.

در نهایت روح‌الله طوسی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در سخنان خود ضمن اشاره به وظایف دفتر جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: در این وزارت دفتری تحت عنوان دفتر توسعه خدمات اجتماعی و ازدواج وجود دارد که در دولت سیزدهم پیرامون ازدواج و آسیب‌های بعد از ازدواج فعالیت می‌کند و مراکز مشاوره ای ذیل آن مشغول هستند. آنچه در این دفتر اهمیت دارد، این است که اثرگذاری موفقی داشته باشند و کاهش طلاق و افزایش ازدواج و فرزندآوری را سبب شوند.
وی افزود: دراین‌بین طرحی به نام وصال شیرین هم اجرا شده است که از سال 1402 به صورت داخلی اجرا شد و قرار است در تمامی استان‌ها اجرا شود. این طرح یک سامانه جامع است که قصد دارد برخی خدمات ارزان و در دسترس را در اختیار همه جوانانی که در مراحل ازدواج هستند قرار دهد. در این طرح، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دخیل در ازدواج مثل گل‌فروشی‌ها، قنادی‌ها، تالارها و غیره در سامانه اعلام می کنند که از یک تا چند درصد تخفیف در روی هر کدام از خدمات خود دارند و جوانان هم با انتخاب خدمت، آن را ثبت می کند.

گفتنی است، که این طرح در دو فصل تشکیل و تحکیم خانواده، طی ۲۰ نشست علمی – تخصصی با رویکرد سیاست‌گذارانه به همت اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و دفتر امور زنان و خانواده استانداری تهران برگزار خواهد شد. فصل اول این طرح با عنوان تشکیل خانواده با محوریت مشاوره پیش از ازدواج به بررسی آسیب‌شناسانه ابعاد مختلف این موضوع از منظر تبیین موضوع و وضع موجود، سازمان‌های متولی، سیاست‌گذاری‌ها و شکاف‌های قانونی، زیرساخت‌ها و محتوا خواهد پرداخت. همچنین فیلم این نشست در آپارات جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) به آدرس https://www.aparat.com/v/rwdjw91 قابل مشاهده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا